treść strony

Dni uczenia się dorosłych

Jak sprawić, by dorośli uczyli się chętniej? By rozumieli, że nauka może być stylem życia? Po pięcioletniej przerwie znów zorganizowano ogólnopolską kampanią „Dni uczenia się dorosłych”, by znaleźć odpowiedzi na te pytania

  • Corocznie wzrasta liczba osób dorosłych, które uczestniczą w rozmaitych formach uczenia się

    fot. Ljupco Smokovski/Shutterstock

Wrześniowa kampania miała na celu zwiększenie aktywności edukacyjnej dorosłych na rynku pracy i w dziedzinach życia innych niż zawodowe. Jej inicjatorem i koordynatorem była Polska Izba Firm Szkoleniowych, a patronat nad tą inicjatywą objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej. W kampanię włączyło się Krajowe Biuro EPALE.

Jak pokazuje najnowsze badanie Głównego Urzędu Statystycznego „Uczenie się osób dorosłych 2022” [stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uczenie-sie-osob-doroslych-2022,3,4.html], obserwujemy pozytywny trend dotyczący aktywności edukacyjnej Polaków. W porównaniu z rokiem 2016 o 8,1 punktu procentowego wzrósł odsetek osób, które uczestniczą w rozmaitych formach uczenia się. Ponad połowa badanych w wieku 18-69 lat (54%) zadeklarowała, że w różnych formach zdobywa wiedzę, w tym: 48,3% uczyło się w sposób nieformalny od współpracowników, kolegów, członków rodziny lub samodzielnie; w kursach, szkoleniach oraz w innych formach zorganizowanego uczenia się uczestniczyła co piąta osoba dorosła 
(20 proc.), a z edukacji formalnej (w systemie szkolnym lub na studiach wyższych) korzystało 9,2% badanych. 

Obowiązek czy przyjemność?
Mimo pozytywnych trendów wciąż istotne z punktu widzenia edukatorów jest analizowanie powodów niepodejmowania przez osoby dorosłe edukacji formalnej i pozaformalnej. Najważniejszym z nich jest brak takiej potrzeby deklarowany przez 72,2% badanych. Wśród przeszkód wymieniano także niedogodny czas kształcenia i szkoleń oraz obciążenie obowiązkami rodzinnymi.

Niezależnie od typu edukacji z możliwości uczenia się korzysta więcej kobiet niż mężczyzn oraz więcej osób zamieszkałych w miastach niż mieszkańców wsi (wyjątek: edukacja formalna). Dorośli, którzy się szkolą, robią to głównie ze względów zawodowych – by zwiększyć szanse na zatrudnienie czy zmianę pracy. „Dni uczenia się dorosłych” były okazją do pokazania, że dzięki nauce można też rozwijać zainteresowania i poszerzać horyzonty. Organizatorzy – a wśród nich Krajowe Biuro EPALE – pragną upowszechniać wiedzę, że edukacja dorosłych oznacza mnogość tematów, form i metod rozwijania kompetencji. Uczyć się można bowiem np. podczas warsztatów, konferencji czy wycieczek – i wiele takich działań przeprowadzono w trakcie kampanii. Szczegóły na: edurosli.pl 

Uczymy się w różnorodności
O kampanii i wyzwaniach związanych z edukacją dorosłych mówi Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Rozmawia Justyna Bednarz-Fiuk

To była piąta edycja kampanii „Dni uczenia się dorosłych”. Czym się wyróżniła?

Poprzez hasło tegorocznej kampanii: „Uczymy się w różnorodności” pragnęliśmy pokazać zróżnicowany świat uczenia się. Hasło promuje ideę inkluzywności i dostępności edukacji dla dorosłych, niezależnie od ich zaplecza kulturowego, społecznego czy zawodowego. Różnorodność w grupach uczących się jest wartością, która przyczynia się do tworzenia kreatywnego środowiska edukacyjnego – uczenia się od innych i z innymi. 

Jakie zmiany w edukacji dorosłych obserwuje pan na przestrzeni lat, w których realizowana jest kampania?
Kiedy organizowaliśmy ją po raz pierwszy [w 2009 r. – przyp. red.], chodziło o popularyzację idei lifelong learning [uczenia się przez całe życie], którą promowały UNESCO i Unia Europejska. Dzisiaj rozmawiamy bardziej o tym, jak ta idea może przejawić się w życiu konkretnych osób i ich otoczenia. Zauważamy też, że rośnie świadomość społeczna w kwestii uczenia się obejmującego również sferę pozazawodową i osobistą, np. związaną z funkcjonowaniem w świecie, dbaniem o zdrowie i realizacją zainteresowań.

Jakie efekty przyniosła dotąd kampania?
Każda edycja to wzrost skali zaangażowania. W 2019 r. odbyło się 200 bezpłatnych wydarzeń edukacyjnych. Uczestniczyło w nich ok. 225 tys. osób, a kampania miała 109 partnerów. Tegoroczna edycja pokazała, że społeczeństwo jest bardziej chętne do podejmowania wyzwań i zdobywania umiejętności. Efektem naszych działań jest też wzrost świadomości na temat roli edukatorów.