Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 18.03.2025 r.
FRSE bierze aktywny udział w polskiej prezydencji w Radzie UE, a Ministerstwo Edukacji Narodowej powierzyło nam zadanie organizacji kilku międzynarodowych wydarzeń. Dwie duże konferencje odbyły się w marcu – w Lublinie oraz w Warszawie
Półroczna prezydencja to nie tylko czas, kiedy jeden kraj staje się głosem całej Europy, lecz także szansa, by wspólnie zmieniać nasz kontynent na lepsze. Kalendarz prezydencji obejmuje oficjalne i nieformalne spotkania odbywające się w Polsce, Brukseli, ale i na całym świecie, w tym: posiedzenia wysokiego szczebla, spotkania urzędnicze, eksperckie oraz wydarzenia organizowane w ramach programu kulturalnego. Wśród nich znalazły się dwie międzynarodowe konferencje w marcu 2025 r., zorganizowane przez FRSE. Pierwsza poświęcona była dialogowi młodzieżowemu, druga zaś dotyczyła edukacji włączającej.
Cykliczna konferencja, odbywająca się podczas każdej z prezydencji, stanowiła istotną część konsultacji w ramach unijnego dialogu młodzieżowego. W Lublinie zgromadziło się ok. 300 młodych ludzi z prawie 40 krajów – zarówno z Unii Europejskiej, jak i krajów do niej kandydujących. Uczestnicy koncentrowali się na takich tematach, jak wzmacnianie poczucia wspólnotowości wśród młodych Europejczyków oraz zwiększanie roli dialogu młodzieżowego na wszystkich etapach procesu decyzyjnego w UE.
W ramach EUYC odbyły się również warsztaty w pięciu obszarach tematycznych:
W konferencji uczestniczyli delegaci młodzieżowi wskazani przez resorty edukacji poszczególnych krajów.
W trakcie wydarzenia odbyły się również m.in. konsultacje Komisji Europejskiej z młodzieżą nt. sprawiedliwości międzypokoleniowej w UE, a także panel dyskusyjny dotyczący bezpieczeństwa i zjednoczonej przyszłości. Uczestnicy mieli też okazję spotkać się z przedstawicielami organizacji i nawiązać nowe znajomości.
Konferencja „Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU” została zorganizowana w ramach priorytetu krajowego polskiej prezydencji w dziedzinie edukacji. Miała na celu stworzenie przestrzeni do dyskusji między ekspertami a praktykami na temat wdrażania edukacji włączającej jak najwyższej jakości – tak by dzieci i młodzież o różnorodnych potrzebach edukacyjnych otrzymywały odpowiednie wsparcie.
Podejmowane były m.in. następujące tematy:
Prawie 300 uczestników, ekspertów i edukatorów z różnych krajów wspólnie szukało nowych sposobów na tworzenie bardziej otwartego i dostępnego systemu edukacji.