treść strony

Młodzież i edukacja włączająca: konferencje w ramach polskiej prezydencji

FRSE bierze aktywny udział w polskiej prezydencji w Radzie UE, a Ministerstwo Edukacji Narodowej powierzyło nam zadanie organizacji kilku międzynarodowych wydarzeń. Dwie duże konferencje odbyły się w marcu – w Lublinie oraz w Warszawie

  • Konferencja w Lublinie – spotkanie z komisarzem Glennem Micallefem

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie – Joanna Mucha, sekretarz stanu w MEN

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie – Tomasz Krześniak, zastępca dyrektora generalnego FRSE

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Lublinie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie – Agata Roczniak, power speakerka, Fundacja Diversum

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie – Joanna Mucha, sekretarz stanu w MEN

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie – Mirosław Marczewski, dyrektor generalny FRSE

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie – João Costa, dyrektor Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie – Elżbieta Neroj, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej w MEN

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie

    fot. FRSE

  • Konferencja w Warszawie

    fot. FRSE

Półroczna prezydencja to nie tylko czas, kiedy jeden kraj staje się głosem całej Europy, lecz także szansa, by wspólnie zmieniać nasz kontynent na lepsze. Kalendarz prezydencji obejmuje oficjalne i nieformalne spotkania odbywające się w Polsce, Brukseli, ale i na całym świecie, w tym: posiedzenia wysokiego szczebla, spotkania urzędnicze, eksperckie oraz wydarzenia organizowane w ramach programu kulturalnego. Wśród nich znalazły się dwie międzynarodowe konferencje w marcu 2025 r., zorganizowane przez FRSE. Pierwsza poświęcona była dialogowi młodzieżowemu, druga zaś dotyczyła edukacji włączającej.

European Youth Conference (EUYC) – 2-5 marca 2025 r., Lublin

Cykliczna konferencja, odbywająca się podczas każdej z prezydencji, stanowiła istotną część konsultacji w ramach unijnego dialogu młodzieżowego. W Lublinie zgromadziło się ok. 300 młodych ludzi z prawie 40 krajów – zarówno z Unii Europejskiej, jak i krajów do niej kandydujących. Uczestnicy koncentrowali się na takich tematach, jak wzmacnianie poczucia wspólnotowości wśród młodych Europejczyków oraz zwiększanie roli dialogu młodzieżowego na wszystkich etapach procesu decyzyjnego w UE.

W ramach EUYC odbyły się również warsztaty w pięciu obszarach tematycznych:

  • Twoje bezpieczeństwo w UE.
  • Młodzi ludzie w cyberświecie.
  • Czy twój głos ma znaczenie w UE?
  • Młodzież mówi „sprawdzam” dla wartości UE.
  • Dialog młodzieżowy na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym – najlepsze praktyki, studia przypadków.

W konferencji uczestniczyli delegaci młodzieżowi wskazani przez resorty edukacji poszczególnych krajów.

W trakcie wydarzenia odbyły się również m.in. konsultacje Komisji Europejskiej z młodzieżą nt. sprawiedliwości międzypokoleniowej w UE, a także panel dyskusyjny dotyczący bezpieczeństwa i zjednoczonej przyszłości. Uczestnicy mieli też okazję spotkać się z przedstawicielami organizacji i nawiązać nowe znajomości.

Więcej o EUYC

Flagship Presidency Conference on inclusive education – 16-18 marca 2025 r., Warszawa

Konferencja „Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU” została zorganizowana w ramach priorytetu krajowego polskiej prezydencji w dziedzinie edukacji. Miała na celu stworzenie przestrzeni do dyskusji między ekspertami a praktykami na temat wdrażania edukacji włączającej jak najwyższej jakości – tak by dzieci i młodzież o różnorodnych potrzebach edukacyjnych otrzymywały odpowiednie wsparcie.

Podejmowane były m.in. następujące tematy:

  • Wczesna włączająca opieka i edukacja.
  • Współpraca międzysektorowa i wewnątrzsektorowa.
  • Edukacja w zróżnicowanych klasach szkolnych.
  • Uwzględnienie opinii uczniów i ich rodzin w procesie edukacji.
  • Przyszłość programu Erasmus+ – jak uczynić go bardziej włączającym?
  • Kariera bez barier.
  • Przygotowanie kadry do edukacji włączającej.
  • Monitorowanie jakości edukacji włączającej.
  • Nowoczesne technologie w edukacji włączającej.

Prawie 300 uczestników, ekspertów i edukatorów z różnych krajów wspólnie szukało nowych sposobów na tworzenie bardziej otwartego i dostępnego systemu edukacji.

Więcej o konferencji