treść strony

Nowy projekt FERS! Wsparcie rówieśnicze – zdrowie psychiczne młodzieży

19 grudnia 2024 r. w siedzibie FRSE odbyło się uroczyste podpisanie umowy partnerskiej dla nowego projektu w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). Inicjatywa zakłada opracowanie i przetestowanie innowacyjnej metody wsparcia rówieśniczego dla nastolatków, którzy doświadczają kryzysów psychicznych.

  • Od lewej: Mirosław Marczewski, Paulina Piechna-Więckiewicz, Małgorzata Nowicka

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Mirosław Marczewski, dyrektor generalny FRSE

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Małgorzata Nowicka, prezes Fundacji „Instytut Edukacji Pozytywnej”

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • fot. Szymon Łaszewski/FRSE

„Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” to projekt realizowany przez FRSE w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”. Umowę podpisali przedstawiciele wszystkich tych instytucji:

  • Paulina Piechna-Więckiewicz – podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej;
  • Mirosław Marczewski – dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
  • Małgorzata Nowicka – prezes Fundacji „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Wyniki badań dotyczących kondycji psychicznej uczniów są coraz bardziej alarmujące. Podczas Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego temat ten podjęto m.in. w Parlamencie Europejskim, a przedstawione dane nie napawają optymizmem: 19% chłopców i 15% nastoletnich dziewcząt cierpi z powodu zaburzeń psychicznych. Rośnie również liczba samobójstw i prób samobójczych dzieci i młodzieży – jest to druga przyczyna śmierci w tej grupie wiekowej. Do tego dochodzi niska dostępność pomocy psychologicznej dla młodych osób. Ogromną rolę odgrywają więc inne narzędzia wspierania uczniów – zwłaszcza angażujące rówieśników, czyli tzw. peer support.

– Młodzi ludzie wiedzą, że zdrowie psychiczne jest dla nich równie ważne jak zdrowie fizyczne. Także oni często jako pierwsi dostrzegają, że z koleżanką czy kolegą dzieje się coś złego. Ponadto włączanie młodzieży w proces pomocy daje im poczucie odpowiedzialności i sprawczości, co jest szczególnie cenne dla nastolatków – zauważyła Paulina Piechna-Więckiewicz.

Nowy projekt FERS ma na celu opracowanie i przetestowanie metody z udziałem: koordynatorów (psychologów i pedagogów szkolnych) oraz schoolworkerów (uczniów). Podstawową rolą tych ostatnich jest identyfikacja rówieśników potrzebujących pomocy, przeprowadzanie z nimi rozmów, a przede wszystkim – zgłaszanie zaobserwowanego problemu osobie koordynującej. Taka aktywność odpowiednio przeszkolonych nastolatków ma prowadzić do stworzenia dobrej atmosfery w szkole – sprzyjającej rozmowom o bolączkach i emocjach, a także zapobiegającej stygmatyzacji i izolacji. Klimat otwartości i empatii budowany przez rówieśników lepiej motywuje do sięgania po pomoc.

Metoda peer support będzie testowana w ok. 200 szkołach ponadpodstawowych, a zakładany efekt końcowy to zestaw rekomendacji odnośnie do jej upowszechniania. – Dla FRSE to duże wyzwanie, projekt bardzo ważny i poważny. Mamy nadzieję, że dobre praktyki, które w nim wypracujemy, zostaną szeroko upowszechnione, a dzięki temu smutnych i tragicznych momentów w życiu młodych ludzi będzie jak najmniej – powiedział Mirosław Marczewski.

– Od 10 lat Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej” zajmuje się zdrowiem psychicznym i jest dla nas bardzo istotne, że jako partner społeczny będziemy uczestniczyć w tak dużym i tak ważnym projekcie – dodała Małgorzata Nowicka.

Projekt dofinansowany jest ze środków UE i budżetu państwa na łączną kwotę ponad 41 mln zł.

Więcej o projekcie