treść strony

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji: konsultacje projektu uchwały RM

Do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji. Uwagi i opinie można przesyłać do 28 sierpnia 2024 r.

  • fot. Shutterstock

Rozwiązania zawarte w projektowanym dokumencie są realizacją tzw. „kamienia milowego” przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Załącznikiem do uchwały jest Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji.

Projekt uchwały w sprawie ustanowienia PCTE [ZIP]

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji jest dokumentem strategicznym, wyznacza ramy polityki państwa i działań, które są niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji. Działania te są fundamentalne dla dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce i gwarantują przygotowanie kolejnych pokoleń do funkcjonowania i życia w społeczeństwie w warunkach coraz bardziej rozwiniętej technologii.

W dokumencie są wskazane niezbędne działania, które powinny zostać podjęte dla pełnego urzeczywistnienia wizji nakreślonej w podstawie programowej, w dokumentach unijnych i innych dokumentach w celu przygotowania kolejnych pokoleń obywateli do wyzwań społeczeństwa cyfrowego związanych z rozwojem informatyki i technologii cyfrowej.

Aby ten cel osiągnąć, potrzebne są profesjonalne działania gremiów ekspertów i dydaktyków, które staną się podstawą do podjęcia odpowiednich decyzji przez instytucje związane z edukacją. Jest to pierwszy krok w kierunku pełnej cyfrowej transformacji edukacji.

Realizacją działań powinny zająć się szkoły, uczelnie i instytucje edukacyjne oraz administracja w ramach cyfrowej transformacji edukacji jako podstawowych działań cyfrowej transformacji społeczeństwa.

Projekt dokumentu został przygotowany na bazie konsultacji założeń dokumentu, przeprowadzonych w lutym 2024 r.

Polityce Cyfrowej Transformacji Edukacji zdiagnozowano 10 istotnych obszarów do działania:

  1. Ewaluacja stanu edukacji cyfrowej oraz wykorzystania technologii edukacyjnej przez uczniów.
  2. Zmiana obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
  3. Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole.
  4. Metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne.
  5. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli.
  6. Wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół.
  7. Kształcenie cyfrowych specjalistów.
  8. Cyfrowe bezpieczeństwo.
  9. Zmiana organizacji pracy szkoły.
  10. Wsparcie nauczycieli i szkół w procesie cyfrowej transformacji.

Konsultacje potrwają do 28 sierpnia 2024 r. Uwagi i opinie można przesyłać na adres: sekretariat.dkotc@men.gov.pl.