Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 19.11.2024 r.
Wsparcie rówieśnicze, inwestowanie w przyszłość młodzieży, rozwój kompetencji zawodowych, uczenie się przez całe życie. Dzisiejsza edukacja ma wiele wymiarów, a co za tym idzie, wiele potrzeb. O tym, jak wspierać dziś skutecznie rozwój edukacji, dyskutowali uczestnicy konferencji „FERS w FRSE – Nowe Horyzonty Edukacji”. Wydarzenie odbyło się 5 listopada 2024 r. w Warszawie.
Konferencja „Nowe Horyzonty Edukacji” zainaugurowała program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Komisji Europejskiej, liderzy edukacji i eksperci z całej Polski.
Otwierając konferencję, wiceminister edukacji dr Joanna Mucha podkreśliła, że takie projekty, jak „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”, „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”, zagraniczne mobilności edukacyjne w sektorach edukacji szkolnej i zawodowej czy „Promocja kształcenia zawodowego poprzez krajowe i międzynarodowe konkursy umiejętności EuroSkills i WorldSkills” to kroki milowe w realizacji narodowych strategii, solidny fundament na rzecz edukacji młodego pokolenia, ale również działania, które wpłyną bezpośrednio na losy konkretnych osób. – Każdy z tych projektów ma potencjał, by uczynić znaczącą różnicę w życiu tysięcy młodych Polaków – podsumowała wiceminister, według której przedstawione projekty poszerzą horyzonty młodych Polaków, pomogą im rozwijać swoje pasje, a dla wielu będą jedyną szansą na to, aby zmienić swoją perspektywę.
Oczekiwane efekty inaugurowanych projektów mają stanowić również odpowiedź na wyzwania współczesnego świata. – Naszym celem jest nie tylko finansowanie inicjatyw, ale przede wszystkim odpowiadanie na rzeczywiste potrzeby edukacyjne w Polsce – wskazał dyrektor generalny FRSE Mirosław Marczewski, podkreślając m.in. znaczenie projektów wspierających dzieci z rodzin o niskich dochodach. – W Polsce istnieje dziś bardzo duża potrzeba wsparcia dzieci z rodzin o niskich dochodach. Najnowszy raport EAPN Polska (Poverty Watch) na temat ubóstwa pokazał, że w 2023 r. znacznie wzrosło ubóstwo skrajne dzieci, z 5,7 proc. do 7,6 proc. To oznacza, że 522 tys. dzieci żyło poniżej minimalnej granicy egzystencji – wyjaśnił. Odpowiedzią na to wyzwanie jest przede wszystkim inicjatywa zatytułowana „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”, która zapewni 6 tys. uczniów z całej Polski dostęp do pozaszkolnych aktywności rozwijających ich talenty i pasje.
Dyrektor generalny FRSE zapowiedział również projekt, celem którego jest wsparcie młodzieży w kryzysach emocjonalnych aż w 200 szkołach. Zostanie tu wykorzystana metoda polegająca na wsparciu rówieśniczym (peer support). Ogromna liczba badań pokazuje dziś, że posiadanie kogoś bliskiego, kogo można poprosić o przysługę, z kim można omówić sprawy osobiste i kto zna potrzeby drugiego człowieka i je rozumie, pomaga osobom radzić sobie lepiej we wszystkich obszarach życia. Dyrektor Marczewski wskazał również na konieczność rozwijania kształcenia ustawicznego, szczególnie w starzejącym się społeczeństwie.
O tych celach edukacji w Polsce mówiła też Urszula Romańska, zastępczyni kierownika działu B5 ds. Polski, Czech i Słowacji w Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej. Odnosząc się do priorytetów nowej Komisji Europejskiej na lata 2024-2029 pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen, Romańska podkreśliła znaczenie inwestycji w edukację i rozwój kapitału ludzkiego. – Wiemy już teraz, że priorytetem Komisji Europejskiej będzie zwiększenie konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej na arenie światowej. Z tego względu inwestycje w edukację, kapitał ludzki, rozwój umiejętności oraz zmniejszenie luki w umiejętnościach będą miały szczególne znaczenie – powiedziała.
Podczas konferencji Marcin Kołnierzak, dyrektor Centrum Projektów Europejskich, oraz Tomasz Krześniak, zastępca dyrektora generalnego FRSE, podpisali umowę o dofinansowanie projektu VET-2. Wspiera on mobilność edukacyjną uczniów i kadrę zawodową na łączną kwotę prawie 223 milionów złotych. – Podpisywanie trwało kilka sekund, natomiast te kilka sekund będzie miało istotny wpływ na szkolnictwo zawodowe przez kolejne pięć lat. Jest to druga edycja programu FERS w naszej Fundacji. Dzięki zaufaniu pana dyrektora i Centrum Projektów Europejskich będziemy ten program realizowali przez kolejne pięć lat – powiedział dyrektor Krześniak.
O tym, czy edukacja potrzebuje dziś zmian, dyskutowali uczestnicy debaty, która odbyła się w ramach wydarzenia. Byli zgodni co do tego, że we współczesnej szkole uczniowie powinni nie tylko zdobywać wiedzę i uczyć się teorii, lecz także rozwijać konkretne umiejętności. Ważne jest również kształtowanie postaw młodych osób. – Nasza szkoła nastawiona jest na indywidualne wyniki i na rywalizację, a nie na umiejętność współpracy oraz budowania wspólnoty. A tego właśnie szkoła powinna dziś uczyć – podsumowała posłanka na Sejm RP Dorota Łoboda. Na rozwój nowych technologii i konieczność dostosowania edukacji do tej rzeczywistości uwagę zwrócił dr Sławomir Drelich, członek zarządu FRSE. – Skończmy wreszcie z fetyszyzowaniem twardej wiedzy, która się zdezaktualizuje, i zacznijmy wreszcie uczyć młodych ludzi korzystania z nowych technologii, z narzędzi, które mamy – dodał dr Drelich. W debacie uczestniczyły również: Jowita Królikowska, dyrektorka I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu, a także Ewa Mikos-Romanowicz, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu oraz Governmental Affairs, Siemens sp. z o.o.