treść strony

Rozwój ma przyszłość - FERS w FRSE

Konferencja „FERS w FRSE – Nowe Horyzonty Edukacji” zainaugurowała realizację projektów edukacyjnych finansowanych z FERS

  • W konferencji wzięła udział wiceministra edukacji dr Joanna Mucha

    fot. Dominik Kozanowski

W wydarzeniu, które odbyło się 5 listopada 2024 r. w Warszawie, uczestniczyli przedstawiciele ministerstw, Komisji Europejskiej, Centrum Projektów Europejskich (CPE), Instytutu Badań Edukacyjnych oraz pracownicy oświaty z całego kraju. W trakcie konferencji zaprezentowano sześć projektów finansowanych z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), którymi w najbliższych latach administrować będzie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Chodzi o projekty „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” (FERS LLL – więcej o nim na stronie obok), „Promocja kształcenia zawodowego poprzez krajowe i międzynarodowe konkursy umiejętności (EuroSkills i WorldSkills)”, „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (Peer Support)” oraz „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”.

Otwierająca konferencję, wiceministra edukacji dr Joanna Mucha podkreśliła przede wszystkim wagę projektu Peer Support, mającego zmniejszyć skalę kryzysu zdrowia psychicznego wśród młodzieży, oraz projektu IKR, który ma zapewnić dostęp do zajęć pozalekcyjnych dzieciom z uboższych rodzin. Do jej słów nawiązał dyrektor generalny FRSE Mirosław Marczewski, przedstawiając dane nt. ubóstwa wśród dzieci.

Urszula Romańska z Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączania Społecznego KE w wystąpieniu online przedstawiła priorytety KE na lata 2024–2029. Wskazała na znaczenie inwestycji w edukację, rozwój kapitału ludzkiego i zmniejszanie luki umiejętności w UE.

Ważnym momentem wydarzenia było podpisanie wartej 223 mln zł umowy o dofinansowanie projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego (FERS VET-2)”, w ramach którego realizowane będą krótkoterminowe staże dla młodzieży, umożliwiające zdobywania doświadczenia zawodowego we współpracy z przedsiębiorstwami. Dokument zatwierdzili Marcin Kołnierzak, dyrektor Centrum Projektów Europejskich, oraz Tomasz Krześniak, zastępca dyrektora generalnego FRSE.

W panelu dyskusyjnym na temat przyszłości edukacji wzięli udział posłanka Dorota Łoboda, dr Sławomir Drelich z zarządu FRSE, Jowita
Królikowska, dyrektorka LO w Sieradzu, oraz Ewa Mikos-Romanowicz, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w firmie Siemens. Paneliści podkreślali, że edukacja w Polsce musi nadążać za zmianami.

Zwieńczeniem konferencji był wykład dr. Kon-rada Maja, psychologa społecznego z Uniwersytetu SWPS, który przedstawił zagadnienia związane z kompetencjami przyszłości w erze sztucznej inteligencji. Wyzwania współczesnego świata, przed którymi stoi młode pokolenie, wymagają nowoczesnych podejść do edukacji i otwartości na zmieniające się technologie.

Jak zachęcić polaków, by nie przestawali się uczyć
Perspektywę uczenia się przez całe życie omawiano podczas spotkania inaugurującego działania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji oraz wydarzeń realizowanych przez województwa w ramach projektu Krajowego Planu Odbudowy.

29 października br. w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie odbyło się spotkanie inaugurujące działania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji (MZK). Będzie to przestrzeń do konsultacji, wymiany dobrych praktyk oraz rozwiązań w zakresie wdrażania polityki uczenia się przez całe życie w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie (FERS LLL)”.

Przedsięwzięcie to realizowane jest wspólnie przez FRSE i MEN ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (więcej o innych projektach FERS w tekście obok). To projekt parasolowy, tj. wspierający działania prowadzone w województwach, związane z koordynacją polityki uczenia się przez całe życie, wdrażane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wspieranie kształcenia ustawicznego jest obszarem działań regionalnych, zaś działania MZK będą miały na celu usprawnienie współpracy międzyregionalnej.

Wydarzenie otworzyła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer, która wręczyła powołania dla członków i członkiń Zespołu MZK. Podczas swojego wystąpienia wiceminister podkreśliła, że zmiany zachodzące dziś w świecie wymagają od społeczeństwa stałego pozyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Alina Prochasek z zarządu FRSE odniosła się z kolei do koordynacji działań w obszarze uczenia się przez całe życie jako kwestii wymagającej wielu form współpracy i eksperckiego zaangażowania.

W ramach tego samego projektu – FERS LLL – odbywają się wizyty pracowników Zespołu projektu FERS LLL w województwach, które realizują projekty KPO. Na przykład 24 października przedstawicielka Zespołu FERS LLL wzięła udział w konferencji „Rola doradztwa zawodowego w edukacji formalnej i pozaformalnej w perspektywie uczenia się przez całe życie”, zorganizowanej przez Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie.
Agnieszka Dąbrowska-Cholewińska, Agnieszka Dorociak - ekspertki Zespołu Projektu FERS LL

Prezentacje prelegentów z konferencji FERS: www.frse.org.pl/fers-konferencja