treść strony

Seminarium: Języki ważne czy nieważne?

22 października 2024 r. w FRSE odbędzie się stacjonarne seminarium „Języki ważne czy nieważne?”, organizowane w ramach obchodów Europejskiego Dnia Języków 2024. Zachęcamy do rejestracji!

  • fot. Shutterstock

Seminarium językowe „Języki ważne czy nieważne?” to inspirujące wydarzenie mające na celu popularyzację wiedzy nt. wielojęzyczności i bogactwa kulturowego UE oraz możliwości realizacji międzynarodowych projektów edukacyjnych Erasmus+ w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych. To także możliwość spotkania na żywo z ciekawymi ekspertkami ds. edukacji wielojęzycznej, szansa na rozwój własny, swoich uczniów i studentów oraz zyskanie nowej perspektywy w zakresie kształcenia językowego. To również dostęp do materiałów promujących European Language Label oraz program Erasmus+.

Dla kogo?

Seminarium to przestrzeń dla:

  • nauczycieli i nauczycielek wszystkich języków obcych pracujących w szkołach publicznych i prywatnych;
  • wychowawców i wychowawczyń w edukacji przedszkolnej uczących języków obcych;
  • osób kształcących dzieci i uczniów cudzoziemskich, uchodźczych, z mniejszości kulturowych;
  • lektorów, lektorek, metodyków i metodyczek szkół językowych;
  • pracowników naukowych, glottodydaktyków, trenerów i trenerek nauczycieli, autorów
    i autorek materiałów dydaktycznych;
  • studentów i studentek przygotowujących się do zawodu nauczyciela języka obcego;
  • entuzjastów i entuzjastek rozwoju osobistego, którzy chcą doskonalić nie tylko swoje życie zawodowe;
  • wszystkich pasjonatów i pasjonatek edukacji językowej w każdym jej wymiarze!
W jakim celu?

Europa nie ma języka, który byłby symbolem jej tożsamości i który emocjonalnie łączyłby jej obywateli. Wyróżnikiem europejskiej tożsamości jest wielojęzyczność, czego potwierdzeniem są 24 języki oficjalne UE, identyfikujące ich użytkowników jako członków wspólnot narodowych i etnicznych, nadające im również status przynależności do społeczności międzynarodowych, jak również regionalnych, lokalnych i rodzinnych. Pozwalają zachować tożsamość kulturową przy jednoczesnym poczuciu bycia Europejczykiem.

Celem seminarium jest:

  • Dyskusja o wadze nauczania i uczenia się różnych języków i tym samym zachowania tożsamości kulturowej i językowej mieszkańców Europy. Co stanowi o ważności języków, które znamy i których się uczymy bądź nauczamy? Kto decyduje o ich losie? Czy warto zabiegać o to, by przetrwały?
  • Promocja edukacji językowej w ramach programu Erasmus+.
  • Upowszechnianie przykładów najlepszej praktyki w dziedzinie kształcenia wielojęzycznego we wszystkich sektorach na wszystkich poziomach edukacji.
  • Promowanie priorytetów programu European Language Label 2025, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania języków regionalnych i mniejszości językowych oraz języków obcych innych niż język angielski.
  • Prezentacja projektów językowych programu Erasmus+ nagrodzonych certyfikatem ELL w roku 2024.
  • Przekazanie informacji nt. wyników badania Eurobarometru 2024 pt. „Europejczycy i ich języki”.
Kiedy?

22 października 2024 r. w godz. 14:00-17:00.

Gdzie?

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Al. Jerozolimskie 142A, sala 358, III piętro.

Program seminarium

Abstrakty wystąpień

Rejestracja