Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 25.06.2021 r.
Otwarta formuła platformy EPALE – przestrzeni do rozmowy i wymiany doświadczeń – sprawdza się idealnie w okresie próby, jaką stała się pandemia. W roku 2021 na platformie też się dużo dzieje.
Ostatnich kilkanaście miesięcy wymusiło zmiany w podejściu do edukacji. Nie ominęły one również obszaru uczenia się dorosłych. Dla platformy EPALE był to jednak korzystny czas, nie tylko ze względu na rosnące zainteresowanie edukatorów treściami dostępnymi online i dotyczącymi zdalnej edukacji. Ważną rolę odegrał fakt, że EPALE jest przede wszystkim społecznością współtworzoną przez osoby, które chcą dzielić się doświadczeniami, wskazówkami i aktualnościami dotyczącymi edukacji dorosłych.
Członkowie tej społeczności mogli przejść razem przez okres trudnych zmian w swojej branży, ucząc się od siebie. Rok 2021 zapowiada się równie ciekawie – na użytkowników platformy czeka jeszcze więcej możliwości i atrakcyjnych wydarzeń, które, miejmy nadzieję, będą sprzyjały wzmacnianiu społeczności.
Sukces tworzą ludzie
Obecnie na EPALE zarejestrowanych jest blisko 94 tys. użytkowników z całej Europy. Są wśród nich edukatorzy, trenerzy, nauczyciele ze szkół dla dorosłych, doradcy zawodowi, naukowcy, decydenci. Ich liczba stale rośnie. Polska, z ponad 8 tys. zarejestrowanych edukatorów, od lat znajduje się w czołówce najaktywniejszych krajów. W zeszłym roku ten wzrost był szczególnie imponujący – przybyło blisko 3 tys. nowych użytkowników.
Najistotniejsze jest jednak, że za platformą stoją ludzie, którzy mają wpływ na jej kształt. Każdy zarejestrowany użytkownik może bowiem między innymi publikować artykuły, dzielić się materiałami edukacyjnymi, komentować wpisy innych i uczestniczyć w dyskusjach online czy angażować się w tzw. społeczności praktyków, czyli tematyczne grupy dyskusyjne.
Sprawdzone źródło informacji
Jak pokazało ostatnie badanie przeprowadzone wśród użytkowników platformy w Europie, trzy główne powody, dla których respondenci z niej korzystają, to: poszukiwanie praktycznych informacji związanych z pracą (53%), najnowsze wiadomości z sektora (45%) oraz informacje o wydarzeniach w branży (40%).
Wyniki wskazują również na to, że czytelnicy doceniają przede wszystkim jakość zamieszczanych na platformie wpisów (prawie 88% badanych ocenia je jako dobre). To uzmysławia, że platforma EPALE zapracowała już na miano wiarygodnego źródła informacji.
Aby ułatwić czytelnikom korzystanie z bogatych treści dostępnych na polskiej wersji platformy, przygotowano jedenaście stron tematycznych, na których można znaleźć wszystkie dotychczas opublikowane artykuły i materiały z zakresu danej problematyki, np. edukacji seniorów, rozwoju pracowników, edukacji kulturowej czy ewaluacji.
Na bieżąco rozwijana jest również baza podcastów EPALE (bit.ly/3vBKVbG) i nagrań z webinarów EPALE (bit.ly/3tf5SXO).
Co nowego?
W połowie kwietnia platforma przeszła kilka istotnych zmian. Zyskała nie tylko nową oprawę graficzną, ale przede wszystkim została dostosowana do potrzeb zgłaszanych przez użytkowników w kolejnych badaniach ankietowych.
W tym roku twórcy EPALE zwracają szczególną uwagę na trzy tematy związane z edukacją dorosłych: umiejętności życiowe i zawodowe, nowe technologie oraz włączenie społeczne.
Zachęcają też do zapoznania się z dotychczas opublikowanymi na te tematy materiałami i do dzielenia się własnymi doświadczeniami.
Działalność EPALE wykracza jednak poza samą platformę. W roku 2021, oprócz dobrze już znanych stałym użytkownikom wydarzeń cyklicznych, takich jak webinary tematyczne, zespół EPALE podejmuje nowe inicjatywy.
Z myślą o odbiorcach:
Aby platforma mogła się rozwijać, niezbędne jest zaangażowanie ze strony jej użytkowników. Dlatego Zespół EPALE jest otwarty na pomysły dotyczące nowych tematów. Warte uwagi inicjatywy pomoże zaprezentować i wypromować w gronie edukatorów osób dorosłych.
Kontakt z Krajowym Biurem EPALE: epale@frse.org.pl
Szczegółowe wyniki ankiety EPALE: epale.ec.europa.eu/pl/blog/epale-survey-results-where-are-we