Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 28.12.2022 r.
Testowanie gier to praca marzeń dla wielu młodych ludzi. Uczniowie jednej z elbląskich szkół dzięki projektowi „ID Games” mogli to marzenie spełnić. Bawili się, integrowali, ale przede wszystkim uczyli się życia.
Mimo że uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 (SOSW nr 1) w Elblągu testowanie gier zakończyli kilka miesięcy temu, to nadal – gdy o tym opowiadają – widać ich emocje związane z tym zadaniem. W jednej z gier wcielali się w rolę opiekunów zwierząt, którzy w określonych porach dnia muszą budzić, karmić i myć swoich podopiecznych.
– Bardzo mi się to podobało! Były tam pies, gęś i królik, a ja wyprowadzałem je na spacer – wspomina z uśmiechem 22-letni Sebastian, uczeń III klasy Szkoły Przysposabiającej do Pracy, działającej przy elbląskim SOSW nr 1. W założeniach projektu „ID Games” [ID, czyli Intellectual disability – niepełnosprawność intelektualna] gra ma uczyć ustalania planu dnia, samodzielności i wykonywania codziennych czynności. Taką wiedzę Sebastian na pewno wykorzysta, bo w realnym życiu też ma psa.
Tak się dobrali, by się uzupełniać
Historia projektu to zbieg szczęśliwych okoliczności. – Wszystko zaczęło się w 2019 r., kiedy nawiązałam kontakt z koordynatorką szkoły specjalnej w Arad w Rumunii, z którą kilkanaście lat wcześniej współpracowałam – wspomina Anna Hatle-Tafelska, koordynatorka projektu w elbląskim ośrodku, nauczycielka zajmująca się głównie osobami z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. – Okazało się, że rumuńska szkoła uczestniczy w projekcie „ID Games” i że poszukują jeszcze jednego partnera. I tak dołączyliśmy do tej inicjatywy – dodaje.
Celem projektu było włączenie społeczne osób niepełnosprawnych poprzez wprowadzenie nowej metodyki opierającej się m.in. na grach.
– W listopadzie 2019 r. po raz pierwszy spotkaliśmy się z partnerami w greckich Atenach i rozdzieliliśmy zadania. Byliśmy dobrani tak, by się uzupełniać. Partnerzy z Portugali i Grecji znali się na tworzeniu gier oraz platform e-learningowych, ale nie mieli pojęcia, jak pracować z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Natomiast pozostali, w tym my, znali się na pracy z takimi osobami, ale niewiele wiedzieli na temat procesu tworzenia gier – wyjaśnia Hatle-Tafelska.
Następny level
Uczestnicy projektu spotkali się pięć razy – dwa razy w Atenach, a potem w Lizbonie (Portugalia), w Aradzie (Rumunia) i w Karditsie (Grecja). – Proces powstawania prototypów gier, testowania, poprawek i tworzenia wersji roboczych był czasochłonny, ale przyjemny – wspomina Anna Hatle-Tafelska. I podkreśla, że w testowaniu gier brali udział uczniowie oraz podopieczni uczestniczących w projekcie placówek edukacyjnych. Na podstawie ich uwag wprowadzano zmiany i udoskonalano produkty.
Gry to nie wszystko
Efekty międzynarodowego projektu to: sześć gier (cztery planszowe oraz dwie na komputery, tablety i smartfony) dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz przewodnik metodologiczny i e-platforma z e-kursem. – Z uczestnictwa w tego rodzaju przedsięwzięciach płynie szereg korzyści zarówno dla szkoły, jak i uczniów – przyznaje Leszek Iwańczuk, dyrektor SOSW nr 1 w Elblągu. I wymienia: – Kontakt ze specjalistami, poszukiwanie nowatorskich rozwiązań w pracy rewalidacyjnej, europejski poziom kształcenia.
Entuzjastycznie o projekcie mówią też jego adresaci, czyli osoby z niepełnosprawnościami, które testowały gry.
Bartek, uczeń SOSW nr 1 w Elblągu, dostał do wypróbowania planszówkę Pizza Chef, w której gracze wcielają się w rolę szefa kuchni i rywalizują, kto najszybciej zrobi pizzę. – Najchętniej zabrałbym tę grę do domu i zagrał z tatą – uśmiecha się. Planszówka ta, poza funkcją integracyjną, ma też za zadanie pomóc dzieciom nabyć umiejętności praktyczne, np. zamawianie pizzy.
Game not over
Według danych Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych w Polsce żyją ponad 4 mln osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Jeżeli będą miały okazję sięgać po powstałe podczas projektu gry, łatwiej zdobędą różne potrzebne w życiu umiejętności. Grając np. w Food Truck, wcielą się w rolę właściciela stołówki i będą musiały skomponować przepisy na różne potrawy. – W tej grze mogę sam gotować! – podkreśla Sebastian. I cieszy się, że już wie, jak zrobić proste przekąski i kawę.
– Jestem przekonana, że ten projekt ma duży potencjał i będzie się dalej upowszechniał. Mamy już zaproszenia do czterech organizacji wspierających osoby z niepełnosprawnościami. Tak im się te nasze produkty spodobały, że mają ochotę stworzyć własne, „skrojone” na potrzeby swoich podopiecznych. I my będziemy w tym pomagać – uśmiecha się Hatle-Tafelska.
Projekt „ID GAMES. Co-Create assistive games for people with Intellectual Disability to enhance their inclusion” był realizowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna (Akcja 2. Partnerstwa strategiczne). Partnerzy: E-School Educational Group (Karditsa, Grecja), Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Elblągu (Polska), Uniwersytet Lusófona (Lizbona, Portugalia), Stowarzyszenie „Alliance for Children” (Arad, Rumunia). Czas trwania: 1.09.2019 r. – 31.08.2022 r. Kwota dofinansowania: 29 250 euro.