Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 20.09.2024 r.
Co mogą zrobić instytucje państwowe, prywatne firmy i placówki edukacyjne, by ludzie chcieli się uczyć przez całe życie? Sprawdzano to w Holandii w ramach nowego projektu FRSE
W jaki sposób koordynowana jest holenderska polityka w zakresie uczenia się przez całe życie? Jak wygląda współpraca tamtejszych szkół/uczelni z pracodawcami w kontekście nauki zawodu? Jakie wsparcie jest udzielane doradcom zawodowym pracującym z młodzieżą i dorosłymi? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy czerwcowej wizyty studyjnej zorganizowanej w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
W wizycie uczestniczyli pracownicy FRSE, przedstawiciele MEN, opiekunowie projektów realizowanych pod szyldem Krajowego Programu Odbudowy (KPO) oraz przedstawiciele woj. małopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Oba te regiony realizują działania w ramach siostrzanego projektu finansowanego z KPO pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” (w skrócie: KPO LLL).
W trakcie wydarzenia delegacja odwiedziła placówki edukacyjne, uczestniczyła w wykładach oraz dyskusjach, poznawała dobre praktyki w dziedzinie kształcenia kompetencji kluczowych i zawodowych w obszarze uczenia się przez całe życie. Miała też okazję przyjrzeć się funkcjonowaniu holenderskiego systemu edukacji zawodowej.
A było co poznawać, ponieważ ten oferuje wiele możliwości. Przykładem są działania podejmowane przez: BiOND (instytucję organizującą szkolenia dla doradców zawodowych), Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie, wykorzystujący wiedzę akademicką we współpracy z firmami, czy Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie, które oferuje kursy zawodowe dla młodzieży i dorosłych. Kompleksowej wiedzy dotyczącej edukacji dostarczyli również pracownicy wizytowanego Ministerstwa Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze.
Teraz uczestników czeka analiza zdobytych informacji i rozważenie możliwości uruchomienia podobnych inicjatyw w kraju w ramach realizowanych przez każde z województw projektów KPO LLL. Wnioski z wizyty będą też podstawą do rekomendacji dla twórców polityk krajowych i regionalnych.
Więcej o projektach KPO LLL i FERS