Poza szkolną ławką. Staże zagraniczne a kompetencje i motywacje uczniów szkół zawodowych

treść strony
Czy zagraniczne staże mogą zwiększyć motywację uczniów techników i szkół branżowych do nauki, poprawić relacje w szkole i jednocześnie kształcić kompetencje, które decydują o sukcesie w życiu zawodowym? Badania pokazują, że jest to możliwe. W artykule odpowiemy na pytania o znaczenie zagranicznych staży i praktyk dla kształtowania kompetencji transwersalnych, cyfrowych, zawodowych, językowych i międzykulturowych wśród uczniów uczestniczących w mobilnościach w ramach programu Erasmus+.
Przyjrzymy się także temu, czy doświadczenia te przekładają się na większe szanse edupodróżników na rynku pracy.

Kontekst badania

Jakie jest zainteresowanie uczniów edukacją zawodową w Polsce?

W Polsce edukacja o profilu ogólnokształcącym wciąż jest postrzegana jako droga do wyższego statusu społecznego i lepszych perspektyw zawodowych. Jednak zmiany na rynku pracy i rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników sprawiają, że edukacja zawodowa zyskuje na atrakcyjności. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w roku szkolnym 2020/2021 aż 850 tysięcy uczniów, czyli 57% absolwentów szkół podstawowych, wybrało kształcenie zawodowe. To wyraźny wzrost – o sześć punktów procentowych – w porównaniu z rokiem 2010/2011. Wśród uczniów decydujących się na dalszą naukę w szkołach zawodowych, dominują technika, które wybiera większość młodych ludzi, podczas gdy 31% uczniów decyduje się na szkoły branżowe I stopnia. Taki wybór pokazuje, że coraz więcej młodych osób dostrzega wartość praktycznych umiejętności, które można bezpośrednio wykorzystać w swojej przyszłej karierze.

Jakie wyniki osiągają uczniowie szkół branżowych i techników?

Najnowsze wyniki Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) przeprowadzonego w 2022 roku wskazują, że uczniowie szkół branżowych I stopnia i techników wciąż osiągają niższe wyniki oceny umiejętności matematycznych, czytanego tekstu i rozumowania w naukach przyrodniczych w porównaniu do swoich rówieśników z liceów ogólnokształcących. Kluczowym wskaźnikiem kompetencji uczniów szkół branżowych i techników jest wskaźnik zdawalności egzaminów zawodowych, które potwierdzają posiadanie niezbędnych umiejętności do wykonywania zadań zawodowych. Od 2013 roku mieści się on przedziale od 54% do 99%. Wartości te są zróżnicowane w zależności od zawodu.

Jakie są główne wyzwania edukacji zawodowej w Polsce?

W obszarze szkolnictwa zawodowego nadal występują istotne wyzwania. Główna trudność to niedopasowanie między potrzebami rynku pracy, a programami kształcenia zawodowego, co ogranicza efektywność edukacji. Istnieje też pilna potrzeba zwiększenia liczby instruktorów praktycznego kształcenia, szczególnie w wybranych branżach i regionach, gdzie brakuje odpowiednich specjalistów.

Znaczenie programów Erasmus+ dla rozwoju edukacji zawodowej w Polsce

Mobilności wyjazdowe mają potencjał do odegrania ważnej roli w edukacji zawodowej, dając uczniom cenne doświadczenia i kompetencje, które wspierają ich naukę i rozwój kariery. Program Erasmus+ w obszarze edukacji zawodowej koncentruje się na rozwijaniu kompetencji cyfrowych i zawodowych uczniów, wymianie najlepszych praktyk pedagogicznych oraz podnoszeniu kompetencji nauczycieli.

Erasmus+ w liczbach

W latach 2014–2020 zorganizowano 148 976 mobilności edukacyjnych w sektorze VET w ramach wniosków zaakceptowanych przez polską Narodową Agencję, z czego najwięcej w 2016 roku (30 106). Najbardziej popularne były staże uczniów VET w firmach za granicą (70 433 uczestników) oraz mobilność uczniów VET trwająca od 2 tygodni do 3 miesięcy (60 859 uczestników). Mobilności obejmowały 32 kraje, zaś główne kierunki wyjazdów to Hiszpania (34 268), Niemcy (27 769) i Grecja (25 276). W projektach wzięło udział 1 333 beneficjentów, w tym 417 realizowało jeden projekt, a 313 cztery lub więcej.

Wnioski z badania

Jak w badaniu określiliśmy wpływ mobilności na rozwój uczniów?

Jednym z celów badania „Wpływ zagranicznych staży zawodowych (VET) na krajowe systemy edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej” było przyjrzenie się temu jakie znaczenie mają mobilności uczniów na ich rozwój, na kształtowanie kompetencji ważnych zarówno dla funkcjonowania w szkole, jak i budowania przyszłych ścieżek kariery.

W badaniu ankietowym poprosiliśmy przedstawicieli szkół biorących udział w programie Erasmus+, by na 5-stopniowej skali odnieśli się do 20 stwierdzeń. Stwierdzenia te dotyczyły ich oceny wpływu zagranicznych staży na kompetencje, motywacje do nauki, relacje szkolne oraz ścieżki edukacyjne uczniów uczestniczących w mobilnościach.

Dla lepszego zrozumienia i zobrazowania wyników, na podstawie analizy statystycznej, 18 stwierdzeń pogrupowaliśmy w 6 wskaźników wpływu mobilności. W analizie osobno potraktowaliśmy stwierdzenie dotyczące wpływu mobilności na umiejętności cyfrowe uczniów. Dla każdego z 6 wskaźników dot. poszczególnych kompetencji oraz dla odpowiedzi na pytanie o umiejętności cyfrowe wyliczyliśmy średnią. Poniższa tabela przedstawia zestaw stwierdzeń, do których odnosili się respondenci.

Wartość każdego wskaźnika mogła osiągnąć od 1 do 5. Następnie porównaliśmy na które aspekty rozwoju uczniów zagraniczne staże miały największy wpływ. Dodatkowo kwestie oddziaływania mobilności na poszczególne obszary kompetencji zostały pogłębione w badaniu jakościowym zrealizowanym wśród koordynatorów mobilności w szkołach, dyrektorów szkół i nauczycieli praktycznej nauki zawodu.

Na które obszary rozwoju uczniów wyjazdy zagraniczne mają największy wpływ?

Wyniki badania ankietowego wśród nauczycieli wskazują, że wyjazdy zagraniczne mają znaczący wpływ zarówno na obszar kompetencji i motywacji uczniów do nauki, jak również na poprawę relacji w środowisku szkolnym.

Największe znaczenie staże odgrywają w obszarach rozwoju kompetencji międzykulturowych, zawodowych i transwersalnych uczniów (średnia dla każdego z tych wskaźników wyniosła 4,5), niewiele mniejszy wpływ mają na motywację uczniów do uczenia się (średnia 4,46) i ich umiejętności językowe (średnia 4,4). Mniejsze oddziaływanie mobilności można dostrzec na poprawę relacji w środowisku szkolnym (4,1) oraz na umiejętności cyfrowe młodych ludzi (3.9).

W jaki sposób mobilności kształtują kompetencje transwersalne uczniów?

Dawniej, jeśli ktoś zaraz po szkole zaczynał pracę jako szewc, inżynier czy nauczyciel, to zwykle pracował w tym zawodzie, czy nawet w jednym zakładzie, do końca życia. Dziś zdarza się to coraz rzadziej. Dlatego też kompetencje transwersalne, zwane też przekrojowymi, które wykorzystujemy w wielu sytuacjach życiowych i to nie tylko na płaszczyźnie zarobkowej, są bardzo cenione przez pracodawców. Obejmują one umiejętności takie jak praca zespołowa, czy komunikacja. To właśnie takie kompetencje stanowią fundament, na którym pracownik może budować swoją karierę zawodową w różnych sektorach.

W naszym badaniu wskaźnik wpływu zagranicznych staży na kompetencje transwersalne uczniów jest jedynym z najwyższych osiągając średnią wartość 4,5.

  • W badaniu na wskaźnik kompetencji transwersalnych uczniów składały się trzy stwierdzenia.
  • Respondenci najwyżej ocenili wpływ staży zagranicznych na umiejętność pracy zespołowej. Aż 97% badanych nauczycieli zgodziło się ze stwierdzeniem, że staże zagraniczne w raczej wysokim stopniu lub bardzo wysokim stopniu pozytywnie wpłynęły na zwiększenie tych umiejętności. 
  • 85% badanych oceniło, że staże w raczej wysokim lub bardzo wysokim stopniu przyczyniły się do zwiększenia samodzielności uczniów w procesie uczenia się.
Kompetencje transwersalne a proces rekrutacji uczniów do udziału w mobilnościach

Wywiady z nauczycielami i koordynatorami wyjazdów w ramach programu Erasmus+ wskazują, że uczniowie nabywają kompetencje przekrojowe w trakcie staży zagranicznych dzięki konieczności współpracy z osobami z różnych kultur, co wymaga elastyczności i dostosowania do odmiennych stylów pracy. Praktyki i staże zagraniczne umożliwiają zrozumienie roli współpracy w realizacji wspólnych celów oraz budowaniu relacji opartych na zaufaniu.

Szkoły z większym doświadczeniem w projektach mobilności wprowadzają też bardziej wymagające kryteria rekrutacji do udziału w zagranicznych stażach i praktykach, na przykład kładą nacisk na samodzielność uczniów w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej czy stworzeniu własnego CV. Zdaniem badanych, takie podejście sprzyja inicjatywie, samodzielności oraz większej odpowiedzialności za własny rozwój, wzmacniając dodatkowo kompetencje transwersalne uczniów.

Znaczenie wyjazdów zagranicznych dla kształtowania kompetencji cyfrowych

Według analiz przeprowadzonych przez ekspertów biorących udział w branżowych badaniach Bilansu Kapitału Ludzkiego do kompetencji przyszłości niezależnie od specyfiki branży, należą też kompetencje cyfrowe. W porównaniu z wpływem zagranicznych staży na inne rodzaje kompetencji, odsetek badanych, którzy ocenili wpływ mobilności na poprawę kompetencji cyfrowych uczniów jako wysoki jest najniższy (średnia odpowiedzi na to pytanie wyniosła 3,9).

  • W badaniu ankietowym 71% nauczycieli zgodziło się ze stwierdzeniem, że mobilności w bardzo wysokim lub raczej wysokim stopniu miały wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych uczniów. 
  • Dodatkowo 8% badanych dostrzegło niewielki lub w ogóle nie dostrzegło wpływu na ten obszar rozwoju uczniów.

Wpływ na kompetencje cyfrowe według wielkości szkoły

W większych szkołach (powyżej 750 uczniów) i średnich (liczących od 250 do 750 uczniów) wpływ mobilności na kompetencje cyfrowe jest częściej oceniany przez badanych jako wysoki. 3/4 badanych z tych szkół oceniło wpływ mobilności na umiejętności cyfrowe uczniów jako wysoki, w porównaniu do szkół poniżej 250 uczniów (niecałe 46%). Nauczyciele z mniejszych szkół częściej oceniali ten wpływ jako niski (16%) lub średni (37%). Możliwe, że mniejsze szkoły dysponują mniej zaawansowanymi narzędziami technologicznymi i cyfrowymi, co sprawia, że potencjalne korzyści z mobilności – zwłaszcza w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych – są trudniejsze do osiągnięcia.

Znaczenie zagranicznych staży dla kształtowania kompetencji międzykulturowych i językowych

Istotnym elementem wyjazdów w ramach programu Erasmus+ są sieci kontaktów, które uczniowie nawiązują za granicą i czasem utrzymują jeszcze długo po powrocie. Jednym z najwyżej ocenianych przez badanych nauczycieli obszarem wpływu mobilności na uczniów jest poprawa ich kompetencji międzykulturowych (wartość wskaźnika 4,5). Uczniowie uczą się lepszej komunikacji w różnorodnych kontekstach kulturowych, co wzmacnia ich zdolności adaptacyjne.

  • Na wskaźnik kompetencji międzykulturowych składały się trzy stwierdzenia. Badani nauczyciele byli pytani o to, w jakim stopniu zgadzają się, że staże zagraniczne miały pozytywny wpływ na doskonalenie umiejętności międzykulturowych, zwiększenie tolerancji, zwiększenie kompetencji międzykulturowych.
  • Wszystkie trzy stwierdzenia uzyskały bardzo wysokie oceny – odpowiednio 94%, 94% i 95% badanych uznało, że mobilności raczej w wysokim lub bardzo wysokim stopniu mają wpływ na te aspekty w rozwoju uczniów.


N=463

Dodatkowo dzięki zagranicznym stażom uczestnicy mają możliwość nauki języka obcego oraz terminów branżowych w języku obcym w innych, niż szkolne warunkach. Stwarza to możliwości lepszego przyswajania nowych umiejętności językowych. W badaniu wskaźnik wpływu mobilności na kompetencje językowe uczniów osiągnął średnią wartość 4,5.

  • Zdaniem respondentów staże mają największy wpływ na doskonalenie komunikacji w języku obcym uczniów (odsetek odpowiedzi raczej w wysokim i bardzo wysokim stopniu wyniósł 91%).
  • Nieznacznie niżej zostały ocenione pozostałe dwa aspekty rozwoju kompetencji językowych; zwiększenie znajomości terminologii branżowej w języku obcym oraz poszerzenie słownictwa w języku obcym (łączny odsetek stwierdzeń w raczej wysokim lub bardzo wysokim stopniu wyniósł w obu przypadkach 89%).


N=463 *Procenty nie sumują się do 100% z powodu zaokrągleń wartości.

W swoim codziennym funkcjonowaniu szkoły skupiają się głównie na rozwijaniu umiejętności branżowych, mniejsze możliwości mają z kolei w odniesieniu do wzmacniania kompetencji miękkich. Zwłaszcza kompetencje językowe łatwiej rozwijać poza szkolną ławką, w codziennych, realnych sytuacjach. Staże zagraniczne w ramach programów mobilności wypełniają tę lukę, pozwalając uczniom zdobywać tego typu umiejętności w autentycznym, międzynarodowym środowisku.

Kompetencje językowe a proces rekrutacji uczniów do udziału w mobilnościach

W badaniu jakościowym pytano nauczycieli i koordynatorów o kryteria rekrutacji uczniów na praktyki i staże zagraniczne. Kryteria te różnią się w zależności od szkoły, jednak znajomość języka obcego często odgrywa kluczową rolę. Oznacza to, że w wielu przypadkach już na wstępie bierze się pod uwagę wysokie umiejętności, np. poprzez wprowadzenie kryterium ocen z przedmiotów językowych lub przeprowadzenie dodatkowych testów sprawdzających znajomość języka obcego.

Sporadycznie obserwowano w badaniu praktykę wybierania uczniów o słabszych kompetencjach językowych, co świadczy o postrzeganiu programów mobilności przez niektóre szkoły jako instrumentu inkluzyjnego, mającego na celu niwelowanie nierówności. Respondenci uzasadniali tę praktykę chęcią wsparcia i wzmocnienia uczniów, którzy mają mniejsze początkowe możliwości.

Udział w stażach zagranicznych a motywacja uczniów do uczenia się

Znaczenie zagranicznych staży nie kończy się na rozwoju samych kompetencji uczniów. W badaniu nauczyciele dostrzegli, że uczniowie, którzy doświadczyli zagranicznych staży po powrocie są bardziej zmotywowani do nauki. Średnia ocena badanych w przypadku wskaźnika wpływu na motywacje uczniów do nauki wyniosła 4,46.

  • Jeśli przyjrzymy się ocenie poszczególnych stwierdzeń składających się na wskaźnik wpływu na motywacje do uczenia się, to najwyżej badani ocenili oddziaływanie staży zagranicznych na zwiększenie motywacji do nauki języków obcych (93%).
  • Nieznacznie gorzej oceniony został wpływ mobilności na zwiększenie motywacji do nauki zawodu i ogólne zwiększenie motywacji do nauki (połączony odsetek odpowiedzi raczej w wysokim stopniu i bardzo wysokim stopniu wyniósł odpowiednio po 90%).


N=463

Wyjazdy zagraniczne mogą sprzyjać transferowi umiejętności pozapoznawczych, podobnie jak np. uczestnictwo uczniów w dodatkowych aktywnościach pozaszkolnych, które zwykle wzmacnia ogólne zaangażowanie uczniów w życie szkoły. Zdaniem badanych koordynatorów programów mobilności w szkołach uczniowie, którzy mają możliwość używania języka obecnego w codziennych, naturalnych sytuacjach, zaczynają dostrzegać jego użyteczność. Przestają traktować naukę języków obcych w kategoriach przymusu.

Obserwowalnym efektem uczestnictwa w mobilnościach jest wyraźny wzrost motywacji do nauki po powrocie – uczniowie stają się bardziej aktywni, chętniej podejmują inicjatywy oraz z większym entuzjazmem uczestniczą w życiu szkoły.

Jak mobilności wpływają na budowanie relacji w środowisku szkolnym?

Chociaż wskaźnik poprawy relacji w środowisku szkolnym, obok oceny umiejętności cyfrowych, osiągnął w badaniu najniższą wartość (4,1) w porównaniu do oceny wpływu staży na inne aspekty rozwoju uczniów, to wynik ten wciąż wskazuje na istotną rolę mobilności w integracji i współpracy społeczności szkolnej.

Analizując poszczególne stwierdzenia składające się na wskaźnik poprawy relacji w środowisku szkolnym, zauważono, że:

  • 84% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że staże miały raczej w wysokim lub bardzo wysokim stopniu wpływ na poprawę relacji z innymi uczniami,
  • 80% oceniło w ten sposób poprawę relacji z nauczycielami w szkole,
  • 77% badanych uznała, że mobilności uczniów wpłynęły raczej w wysokim lub bardzo wysokim stopniu na poprawę relacji ze społecznością szkolną.


N=463

Wpływ mobilności na relacje w środowisku szkolnym a inne czynniki

W przypadku oddziaływania zagranicznych staży na relacje międzyszkolne uczniów w większym stopniu, niż w przypadku pozostałych aspektów, można zaobserwować różnice, jeśli weźmiemy pod uwagę skalę organizowanych w szkole mobilności oraz wielkość miejscowości, w której znajduje się szkoła.

W celu pokazania tego zróżnicowania wyróżniliśmy trzy kategorie wpływu staży na relacje międzyszkolne:

  • <=2,5 – niska poprawa relacji międzyszkolnych,
  • 2,6–3,5 – średnia poprawa relacji międzyszkolnych,
  • >= 3,6 – wysoka poprawa relacji międzyszkolnych.

Skala organizowanych mobilności w szkole ma znaczenie dla poprawy relacji uczniów w środowisku szkolnym

Organizowanie wyjazdów dla wszystkich zawodów w szkole sprzyja wysokiej ocenie poprawy relacji uczniów z ich szkolnymi kolegami i koleżankami (86%). Nauczyciele ze szkół, które oferują wyjazdy tylko dla niewielkiej części zawodów rzadziej dostrzegali wysoką poprawę relacji z otoczeniem szkolnym wśród uczniów uczestniczących w stażach (67%).

Poprawa relacji w środowisku szkolnym według wielkości miejscowości

Wysoka poprawa relacji w wyniku udziału uczniów w zagranicznych stażach jest dominująca we wszystkich grupach badanych, wyróżnionych ze względu na wielkość miejscowości, w której znajduje się szkoła. Niemniej warto zauważyć, że w grupie nauczycieli, których szkoły znajdują się w mniejszych miejscowościach (poniżej 15 000 mieszkańców) najwyższy jest odsetek osób (86%), które oceniają, że mobilności wpłynęły na wysoką poprawę relacji uczniów w środowisku szkolnym.

Wyjazdy na praktyki zagraniczne a kompetencje zawodowe uczniów

W pierwszej kolejności staże i praktyki, które odbywają się u zagranicznych pracodawców organizowane są z myślą o wzmocnieniu umiejętności zawodowych specyficznych dla danej branży. Biorąc pod uwagę wyzwania związane z organizacją praktycznej nauki zawodu w szkołach, mogą one stanowić istotne wsparcie w tym zakresie.

W badaniu ankietowym wskaźnik wpływu mobilności na kompetencje zawodowe uczniów jest jednym z najwyższych (średnia 4,5).

Jak badani ocenili wpływ mobilności na poszczególne aspekty związane z rozwojem kompetencji zawodowych?

  • Zdecydowana większość respondentów (97%) zgodziła się ze stwierdzeniem, że mobilności wpłynęły w raczej wysokim lub bardzo wysokim stopniu na podniesienie umiejętności pracy uczniów w międzynarodowym środowisku.
  • Zagraniczne staże w mniejszym stopniu, w opinii badanych nauczycieli, wpłynęły na zwiększenie świadomości na temat specyfiki poszczególnych stanowisk pracy. 27% respondentów oceniło, że miały one wpływ w niskim stopniu lub w ogóle nie odnotowali takiego wpływu. Nieco ponad 1/3 zaś uznała, że wpływ ten był umiarkowany.

Czy uczniowie wyjeżdżający na zagraniczne staże mają większe szanse na rynku pracy?

Respondenci optymistycznie oceniają znaczenie wyjazdów zagranicznych dla zawodowej przyszłości swoich absolwentów.

93% badanych nauczycieli oceniło, że doświadczenie stażu za granicą miało pozytywny wpływ na dalsze ścieżki edukacyjne i zawodowe uczniów (odsetek odpowiedzi raczej w wysokim stopniu i bardzo wysokim stopniu).

Staże zagraniczne a perspektywa pracodawców

W ocenie badanych koordynatorów programów mobilności w szkołach doświadczenie udziału w stażach zagranicznych jest ważnym elementem wzmacniania wartości szkoły i promowania swoich absolwentów w środowisku lokalnych pracodawców.

Zdaniem badanych pracodawcy są bardziej skłonni przyjmować kandydatów, którzy uczestniczyli w zagranicznych stażach zarówno na praktyki w swoich firmach, jak i do pracy. Dominuje przekonanie, że doświadczenia zdobyte poza krajem uczą elastyczności, umiejętności adaptacji i dają dostęp do nowoczesnych standardów pracy.

Zwykle pracodawcy cenią i uznają certyfikaty uzyskane po odbyciu stażu zagranicznego, takie jak Europass Mobility. Traktowane są one jako dowód posiadania praktycznej wiedzy i doświadczenia absolwentów techników i szkół branżowych.

Sky is the limit. Wychodząc poza myślenie o lokalnym rynku pracy

Uczestnicy wywiadów wskazują, że doświadczenie zdobyte podczas staży zagranicznych poszerza horyzonty zawodowe uczniów, dając im szersze spojrzenie na możliwości kształtowania kariery zawodowej, wykraczające poza lokalny rynek pracy. Uczniowie zyskują większą świadomość dotyczącą swoich zawodowych preferencji i celów.

W niektórych przypadkach uczestnicy staży po powrocie z nich ponownie nawiązują kontakt z zagranicznymi firmami, w których odbywali staż.

Wielu z uczniów postanawia pozostać w wybranym zawodzie, a zdobyte doświadczenie wpływa na bardziej świadome decyzje o dalszej karierze. Wyjazdy zagraniczne motywują również niektórych absolwentów do zakładania własnych firm, zwiększając ich przedsiębiorczość i gotowość do podjęcia ryzyka.

Informacje o badaniu

Badanie pn. „Wpływ zagranicznych staży zawodowych (VET) na krajowe systemy edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej” było zrealizowane w sześciu krajach: w Polsce, Słowenii, Rumunii, na Łotwie, w Czechach i na Węgrzech. Dotyczyło ono oceny oddziaływania staży zagranicznych na uczniów i nauczycieli, szkołę jako organizację oraz procesy dydaktyczne, jak również zmiany systemowe w obszarze edukacji zawodowej. Badania obejmowało działania realizowane w ramach programu Erasmus+ w obszarze VET w latach 2014-2020.

W badaniu wykorzystywane były m.in. następujące metody badawcze:

Wywiady kwestionariuszowe CAWI

  • Badanie pełne zrealizowane wśród beneficjentów (szkół) korzystających z programów Erasmus+ w obszarze VET w latach 2014-2020
  • 463 wywiady z nauczycielami szkół objętych programami mobilności Erasmus+ w obszarze VET
  • Stopa realizacji: 20%
  • Termin realizacji: październik 2023 r. - styczeń 2024 r.

Indywidualne wywiady pogłębione

  • 26 indywidualnych wywiadów pogłębionych z koordynatorami programów mobilności w szkołach objętych programem Erasmus+ w obszarze VET
  • Termin realizacji: luty 2024

Więcej informacji o badaniu

Zespół badawczy