Czy uczniowie wyjeżdżający na zagraniczne staże mają większe szanse na rynku pracy?
Respondenci optymistycznie oceniają znaczenie wyjazdów zagranicznych dla zawodowej przyszłości swoich absolwentów.
93% badanych nauczycieli oceniło, że doświadczenie stażu za granicą miało pozytywny wpływ na dalsze ścieżki edukacyjne i zawodowe uczniów (odsetek odpowiedzi raczej w wysokim stopniu i bardzo wysokim stopniu).
Staże zagraniczne a perspektywa pracodawców
W ocenie badanych koordynatorów programów mobilności w szkołach doświadczenie udziału w stażach zagranicznych jest ważnym elementem wzmacniania wartości szkoły i promowania swoich absolwentów w środowisku lokalnych pracodawców.
Zdaniem badanych pracodawcy są bardziej skłonni przyjmować kandydatów, którzy uczestniczyli w zagranicznych stażach zarówno na praktyki w swoich firmach, jak i do pracy. Dominuje przekonanie, że doświadczenia zdobyte poza krajem uczą elastyczności, umiejętności adaptacji i dają dostęp do nowoczesnych standardów pracy.
Zwykle pracodawcy cenią i uznają certyfikaty uzyskane po odbyciu stażu zagranicznego, takie jak Europass Mobility. Traktowane są one jako dowód posiadania praktycznej wiedzy i doświadczenia absolwentów techników i szkół branżowych.
Sky is the limit. Wychodząc poza myślenie o lokalnym rynku pracy
Uczestnicy wywiadów wskazują, że doświadczenie zdobyte podczas staży zagranicznych poszerza horyzonty zawodowe uczniów, dając im szersze spojrzenie na możliwości kształtowania kariery zawodowej, wykraczające poza lokalny rynek pracy. Uczniowie zyskują większą świadomość dotyczącą swoich zawodowych preferencji i celów.
W niektórych przypadkach uczestnicy staży po powrocie z nich ponownie nawiązują kontakt z zagranicznymi firmami, w których odbywali staż.
Wielu z uczniów postanawia pozostać w wybranym zawodzie, a zdobyte doświadczenie wpływa na bardziej świadome decyzje o dalszej karierze. Wyjazdy zagraniczne motywują również niektórych absolwentów do zakładania własnych firm, zwiększając ich przedsiębiorczość i gotowość do podjęcia ryzyka.