Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji realizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne, w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
Projekt dofinansowany jest ze środków budżetu państwa oraz środków UE.
Okres realizacji projektu:
Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 listopada 2028 r.
Budżet projektu:
Całkowity budżet projektu: 41 070 480 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 39 016 956 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków dotacji celowej: 2 053 524 PLN
Cel główny projektu: opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer support.
Punktem wyjścia dla opracowania metody, która zostanie przetestowana w ramach projektu, będą doświadczenia z pierwszych pilotażowych działań krajowych wykorzystujących podejście peer support, a także doświadczenia dotyczące podobnych inicjatyw zagranicznych.
Opracowanie metody oraz potwierdzenie jej skuteczności w teście obejmującym około 200 szkół ponadpodstawowych pozwoli na ocenę możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin.
Główne rezultaty projektu:
Innowacja społeczna – opracowana i przetestowana metoda wsparcia rówieśniczego peer support do systemowego wdrożenia w szkołach ponadpodstawowych.
Blisko 200 szkół ponadpodstawowych testujących metodę włączonych w przetestowanie metody.
Wdrożenie opracowanej metody wsparcia rówieśniczego w szkołach przez ponad 300 osób pracujących w szkole w zawodzie psychologa i pedagoga.
Główne zadania w projekcie:
Zadanie 1. Opracowanie metodyki rówieśniczego wsparcia (peer support) wraz z obudową dydaktyczną. Planowany termin: sierpień 2024 – luty 2025.
Zadanie 2. Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego (peer support) w wybranych szkołach. Planowany termin: marzec 2025 – czerwiec 2028.
Zadanie 3. Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Planowany termin: lipiec 2028 – listopad 2028.
Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub niezgodności działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych
Informujemy, o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.
Kto może zgłosić
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).
Jak złożyć zgłoszenie
Zgłoszenie można składać za pomocą:
poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa;
skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Aktualności
Termin naboru uczestników
Informacje na temat terminu naboru uczestników oraz szczegółowy regulamin uczestnictwa w projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” zostaną umieszczone na stronie projektu w marcu bieżącego roku. Tym samym zachęcamy do śledzenie zamieszczanych aktualizacji oraz materiałów. W razie pytań zapraszamy do kontaktu. Dane kontaktowe znajdą Państwo z zakładce Kontakt z nami.
Podczas XII edycji ODI uczestnicy wydarzenia będą mogli skorzystać z bogatej oferty sesji tematycznych, które dostarczą praktycznych informacji dotyczących możliwości dofinansowania i realizacji projektów zarządzanych przez FRSE. O projekcie Peer Support dowiesz się więcej w sali mediowej (piętro 1) w godzinach 10:00-11:30, a także na dostępnym przez całe wydarzenie stoisku informacyjnym FERS Peer Support.
Podpisanie Umowy partnerskiej i Umowy o dofinansowanie projektu
W dniu 19.12.2024 r. w siedzibie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji została zawarta Umowa o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu: Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) oraz Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej” (FIEP). Umowę podpisali: w imieniu FRSE Pan Mirosław Marczewski – Dyrektor Generalny FRSE, w imieniu MEN Pani Paulina Piechna-Więckiewicz – podsekretarz stanu w MEN, w imieniu FIEP Pani Małgorzata Nowicka – Prezes Zarządu FIEP. https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/200-szkol-przetestuje-metode-wsparcia-rowiesniczego-w-zakresie-zdrowia
W dniu 20.12.2024 r. została podpisana Umowa o dofinansowanie Projektu: Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 pomiędzy Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE). Umowę w imieniu FRSE podpisał Pan Mirosław Marczewski – Dyrektor Generalny FRSE, w imieniu MFiPR podpisała Pani Monika Sikora – podsekretarz stanu w MFiPR.
Wybór partnera projektu
W ramach projektu prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej pn.: „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)” zgodnie z art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. (Ustawa wdrożeniowa), został wyłoniony partner społeczny Fundacja „Instytut Edukacji Pozytywnej”.