Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 23.09.2024 r.
Fascynujący świat owadów, tęcza emocji, matematyka z uśmiechem, fake newsy w wykonaniu ptaków – to tematyka wybranych projektów edukacyjnych, które zdobyły laur w konkursie eTwinning 2024
Edukacja w Polsce weszła na wyższy poziom. Cyfrowe narzędzia i globalne partnerstwa transformują dziś nauczanie. Nagrodzone w konkursie „Nasz projekt eTwinning 2024” inicjatywy dotyczą bardzo różnorodnej tematyki, ale tym, co je łączy, jest właśnie innowacyjne podejście do edukacji, wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promowanie międzynarodowej współpracy.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) konkurs zorganizowała już po raz 19. Nagrodzono 18 projektów oraz ich koordynatorów. Laureaci zostali wyłonieni w siedmiu kategoriach: czterech wiekowych i trzech specjalnych; przyznano też wyróżnienia.
Interdyscyplinarność od przedszkola
– Przyznam szczerze, że to był pomysł dzieci; owady ich zainteresowały, a ja poszłam tym tropem – zdradza Magdalena Kraus z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bestwince (woj. śląskie), koordynatorka projektu „Insects Around Us”, który zwyciężył w kategorii wiekowej od trzeciego do szóstego roku życia. Maluchy, wspólnie z rówieśnikami z Hiszpanii, Rumunii, Bułgarii, Grecji oraz Litwy, zgłębiały tajemniczy świat owadów. Podczas spotkań online dzieci nawiązywały pierwsze kontakty, uczyły się o insektach, współtworzyły ich encyklopedię, a w ramach aktywności „Insect movements” symulowały ruchy owadów.
W starszej kategorii wiekowej uczniów (siedem – dziesięć lat) wygrał projekt „A Rainbow of Emotions” Joanny Mach i Renaty Wieczorek ze Szkoły Podstawowej im. ks. Stanisława Słotwińskiego w Kamieniu (woj. małopolskie). Przygotowany wspólnie z partnerami z Hiszpanii, Niemiec i Włoch sprawił, że dzieci zaczęły lepiej rozumieć własne emocje i sobie z nimi radzić. Razem z sympatycznym stworem z książki Anny Llenas „Kolorowy potwór” dowiadywały się, jak rozsupłać i uporządkować emocje: żółtą radość, czerwoną złość, zielony spokój, niebieski smutek i czarny strach. – Kolorowe słoiki, do których wrzucaliśmy karteczki z opisami emocji, pomogły dzieciom nauczyć się nazywać to, co czują – precyzuje Joanna Mach.
Inny z nagrodzonych projektów dotyczył ochrony klimatu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Przedsięwzięcie pod nazwą „Green Computing for Greener Earth”, koordynowane przez Justynę Plotę oraz Katarzynę Kuczyńską ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Sokołowicach (woj. dolnośląskie), zdobyło pierwsze miejsce w kategorii 11–15 lat. Projekt skierowany był do uczniów klas czwartej i piątej, którzy uczyli się o tzw. zrównoważonym przetwarzaniu (green computing). Jego celem było zwiększenie świadomości na temat ochrony środowiska oraz wprowadzenie dobrych praktyk do codziennego życia (oszczędność zasobów, utylizacja zużytego sprzętu elektronicznego). Uczniowie tworzyli artykuły, gry i escape roomy; w komunikacji z partnerami z innych krajów posługiwali się językiem angielskim.
W młodzieżowej kategorii wiekowej (16–19 lat) laur pierwszeństwa przypadł projektowi „Used but not Useless”, koordynowanemu przez Arletę Szydłowską z Technikum nr 13 im. Marii Dąbrowskiej we Wrocławiu. – To inicjatywa o zabarwieniu zawodowym, zainspirowana modą na vintage i upcycling, która polegała na stworzeniu wirtualnego second handu – wyjaśnia Arleta Szydłowska.
Uczniowie współpracowali w międzynarodowych grupach, aby stworzyć różne działy sklepu internetowego. – Składanie zamówień, przeglądanie katalogów na interaktywnych tablicach – to wszystko bardzo im się podobało. Opracowywali też plany zrównoważonego rozwoju dla firm i tworzyli etyczne kampanie reklamowe – wylicza koordynatorka.
Projektujemy, liczymy, kodujemy
Dowodem na to, że uważność i technologia mogą iść w parze i wspierać rozwój uczniów w dzisiejszym przebodźcowanym świecie, jest projekt Anety Kleisy
ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Gdyni: „Here & Now with Art and Mindfulness” – zwycięzca w kategorii Dobrostan w szkole. Uczniowie ćwiczyli koncentrację, uczyli się radzić sobie ze stresem. Korzystając z technik mindfulness oraz nowoczesnych technologii (TIK), tworzyli materiały edukacyjne, w tym mandale i e-booki. Wirtualne spotkania z partnerami z Chorwacji, Francji, Grecji, Litwy, Rumunii i Turcji pozwoliły im doskonalić angielski. Siłę tego przedsięwzięcia stanowiło kreatywne podejście do nauki, połączenie sztuki, świadomej obecności i technologii.
Jak sprawić, by uczniowie polubili matematykę? To pytanie zadali sobie Justyna Kukułka oraz Andrzej Wilk, dyrektorzy Szkoły Podstawowej nr 13 w Zawierciu (woj. śląskie), koordynatorzy projektu „Happy Maths” – laureata I miejsca w kategorii Synergia eTwinning i Erasmus+. Projekt narodził się z potrzeby zmotywowania uczniów do nauki matematyki, która kojarzy się z niewdzięcznym przedmiotem. – Uczniowie wykorzystywali obliczenia, przygotowując remont swojego pokoju, liczyli kaloryczność posiłków, mierzyli się z zastosowaniem matematyki w sztuce czy przy organizacji ruchu drogowego – podaje przykłady Justyna Kukułka. Zajęcia terenowe i warsztaty odbywały się w ramach wymiany z rówieśnikami z Portugalii.
W kategorii Ambasador eTwinning zwyciężył projekt „BIRDnet”, koordynowany przez Tomasza Ordzę, nauczyciela biologii i chemii ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce (woj. wielkopolskie). Projekt połączył naukę o przyrodzie z edukacją medialną. – Tworzenie fake newsów czy dezinformacja mogą być analizowane jako strategia życiowa wybranych gatunków ptaków, umożliwiająca im przetrwanie – tłumaczy Tomasz Ordza. Projekt wykorzystywał metodykę STEAM, łączącą naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. – Rozpoczęliśmy od eksperymentu artystycznego, w którym uczniowie z Turcji, Portugalii, Macedonii Północnej i Włoch skanowali oraz wycinali pióra, tworząc skrzydła bioróżnorodności – opowiada T. Ordza. Powstały filmy, e-booki i wielojęzyczny słownik ptaków. – Podczas dnia bezpiecznego internetu mówiliśmy, że kukułka może być hakerem, bo hakuje gniazda. Dzieciaki kodowały ozoboty jako kukułki, co pomogło im zrozumieć, czym jest hakowanie w kontekście przyrody i cyberprzestrzeni – dodaje Tomasz Ordza.
Nagrodzone projekty pokazały, że kreatywność w edukacji przynosi wspaniałe efekty.
Wieńcząca konkurs uroczysta gala eTwinning odbyła się 10 czerwca w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej
– Dynamika świata wymaga od nas ciągłego dostosowywania się i zmian. Państwo jako liderzy projektów współpracujecie ponad podziałami i granicami, wymieniacie się informacjami i materiałami do nauki, co jest ogromną szansą na dodatkowy rozwój dla młodzieży – tymi słowami minister edukacji Barbara Nowacka zwróciła się bezpośrednio do nagrodzonych nauczycieli. Kwestię zaangażowania polskich szkół w program eTwinning poruszył Mirosław Marczewski, dyrektor generalny FRSE. – Polska jest jednym z najbardziej aktywnych partnerów w eTwinning – 25 proc. projektów realizowanych przez 46 państw ma polskiego partnera – podkreślił. Zwrócił również uwagę na sukcesy polskich nauczycieli na arenie międzynarodowej. – W Ministerstwie Edukacji Narodowej sześcioro nauczycieli, którzy przygotowali trzy projekty, odbierało podziękowania za wygranie europejskiej edycji konkursu eTwinning. To ogromny sukces, szczególnie biorąc pod uwagę, że na tamten konkurs wpłynęło ponad 1200 projektów – podsumował Marczewski. Laureatom gratulowała również sekretarz stanu w MEN, przewodnicząca Rady Fundacji Joanna Mucha.
Sponsorem tegorocznej edycji konkursu na najlepsze projekty programu eTwinning była firma Image Recording Solution, specjalizująca się w projektowaniu i instalacji systemów audiowizualnych oraz dostarczaniu sprzętu AV, takiego jak monitory interaktywne, tablice SMART i projektory Vivitek. – Jesteśmy niewielką prywatną firmą, co daje nam elastyczność i możliwość angażowania się w różne inicjatywy edukacyjne. Jestem pod ogromnym wrażeniem eTwinningu. Uważam tę ideę za jedną z najlepszych w promowaniu współpracy poprzez nowe technologie
– mówiła podczas gali Maria Sołtan z Image Recording Solution.