treść strony

Dialog akademików i edukatorów

Jak połączyć świat nauki ze światem projektów międzynarodowych – zastanawiali się uczestnicy konferencji „Evidence-based approach in Erasmus+ and European Solidarity Corps

  • Konferencja zgromadziła osoby zainteresowane badaniami oraz projektami międzynarodowymi

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

Niezawodność, wpływ, współpraca – to słowa, którymi zebrani najczęściej odpowiadali na pytanie: co ci przychodzi na myśl, gdy słyszysz: „praktyka oparta na dowodach”? Pod takim hasłem na początku listopada br. już po raz ósmy odbyła się konferencja „Evidence-based approach in Erasmus+ and European Solidarity Corps. From data to knowledge, from knowledge to practice”. Do Warszawy przyjechało ponad stu uczestników z 20 krajów, wśród nich: badacze i pracownicy naukowi, przedstawiciele narodowych agencji Erasmusa+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz beneficjenci obu programów.

Zastanawiali się, jak połączyć świat naukowców i badań akademickich z rzeczywistością osób pracujących przy projektach międzynarodowych i kształtujących politykę edukacyjną. Czy obie strony mogą się nawzajem inspirować i twórczo korzystać z efektów swojej pracy? – Zauważyliśmy, że jest dużo rezultatów badań, które nie są wykorzystywane, i jednocześnie jest wiele pytań praktyków, na które badania akademickie nie odpowiadają – mówiła dr Thais Franca z University Institute of Lisbon, członkini międzynarodowego zespołu badawczego ENIS.

W czasie wydarzenia naukowcy z Europy zaprezentowali, w jaki sposób wyniki badań mogą wspierać kształtowanie polityk edukacyjnych, m.in. dotyczących programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Nie zabrakło prezentacji dotyczących tego, jak wiedzę przekuwać w praktykę, m.in. o edukacji nieformalnej dorosłych, sojuszu Uniwersytetów Europejskich, sieciach edukacyjnych, działaniach badawczych narodowych agencji czy pomyśle tworzenia akademii nauczycielskich Erasmus+. – Jako naukowcy posługujemy się często  hermetycznym językiem. Czas zacząć skuteczniej eksportować nasze idee poza mury uczelni – postulowała dr inż. Dorota Piotrowska z Politechniki Łódzkiej w trakcie panelu podsumowującego wydarzenie.

Uczestnicy konferencji zgodnie przyznali, że odpowiedzialność za skuteczną komunikację leży również po stronie decydentów, którzy kształtują politykę edukacyjną. – To wyzwanie na najbliższą przyszłość – podsumował prof. Özgehan Senyuva, z Middle East Technical University w Ankarze, moderator konferencji.

Pełna relacja z konferencji na stronie WWW