treść strony

Jak uczyć w XXI wieku

Przyszłość edukacji szkolnej należy do kompetentnych, twórczych i nowatorskich nauczycieli. Międzynarodowe warsztaty eTwinning miały wspomóc ich kształcenie

  • Uczestnicy warsztatów pracowali w międzynarodowych grupach nad nowym projektami

    fot. archiwum zepołu eTwinning

Ponad 60 uczestników z czternastu różnych krajów (Austria, Bułgaria, Czarnogóra, Czechy, Finlandia, Francja, Liban, Łotwa, Mołdawia, Niemcy, Polska, Serbia, Słowacja, Włochy) spotkało się pomiędzy 4 a 6 kwietnia br. w Marsylii, aby opracować wspólne działania wspierające innowacyjną edukację przyszłych nauczycieli poprzez kreatywne wykorzystanie nowoczesnych technologii i międzynarodowe projekty.

Po serii wykładów i prezentacji demonstrujących działania i osiągnięcia instytucji zaangażowanych w inicjatywę Initial Teachers Education (ITE) uczestnicy, w międzynarodowych grupach, wymieniali się pomysłami na aktywności ze studentami oraz opracowywali nowe, wspólne plany działań. Na ich bazie stworzono bardzo zróżnicowane projekty. Dotyczyły one m.in. takich zagadnień, jak: multilingwistyczny storytelling, zmiany klimatyczne, tańce narodowe, astronomia, astrologia i ich aspekty kulturowe, rzeczywistość wirtualna i empatia w nauczaniu języków obcych, globalne obywatelstwo, teatr w klasie, zrównoważony rozwój, działania STEAM połączone z przygodą detektywistyczną, kreatywne i efektywne wykorzystanie przestrzeni szkolnych, porównanie placów zabaw. Projekty te będą służyć uzupełnianiu programu kształcenia przyszłych nauczycieli o praktyczne umiejętności i rozwój niezbędnych kompetencji, które pozwolą im prowadzić lekcje w sposób efektywny, angażujący i oparty na interakcji. 

W Polsce tego typu działania realizowane są na Wydziale Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW we Wrocławiu, Uniwersytecie Gdańskim i Uniwersytecie Warszawskim. Studenci – przyszli nauczyciele – poznają działania doświadczonych eTwinnerów (ambasadorów eTwinning, wspierających wykładowców uniwersyteckich swoją praktyczną wiedzą) i uczą się opracowywać własne projekty. Mają także wyjątkową możliwość realizacji i weryfikacji własnych pomysłów we współpracy ze studentami z innych uczelni oraz podczas praktyk w szkołach. Podejmując pracę w placówkach edukacyjnych, dysponują już doświadczeniem dotyczącym innowacyjnego kształcenia dbającego o równoczesny i harmonijny rozwój licznych kompetencji – od cyfrowych po społeczne. 

Opisy działań eTwinnerów (w tym gotowe scenariusze projektów) oraz ich efektów znajdziecie na stronie: etwinning.pl/o-programie/etwinning-dla-przyszlych-nauczycieli.