Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 20.12.2024 r.
W hotelu Arłamów, w pięknej bieszczadzkiej scenerii odbyło się setne szkolenie z cyklu „Mój pierwszy projekt z Ambasadorem eTwinning”
Wydarzenie w Arłamowie (Podkarpacie) przyciągnęło w dniach 16–17 października 2024 r. nauczycieli z całej Polski, zainteresowanych udziałem w programie eTwinning. Spotkanie zrealizowano we współpracy z Podkarpackim Kuratorium Oświaty reprezentowanym przez wicekuratora Piotra Zycha, który powitał przyszłych eTwinnerów, podkreślając rolę programu w cyfrowym świecie.
Bardzo wysoki poziom merytoryczny. Szkolenie, z którego wychodzi się z gotowym projektem i głową pełną pomysłów
Po prezentacji zasad i możliwości oferowanych przez eTwinning oraz przykładów dobrych praktyk nauczycieli podzielono na grupy (zgodnie z tym, którym etapem kształcenia się zajmują), prowadzone przez Ambasadorów programu:
- Val barna. Wybór dzieci – edukacja przedszkolna. Prowadząca: Anna Krzyżanowska;
- Wirtualna wycieczka po Europie – projekt z uczniami w wieku 6–10 lat (edukacja wczesnoszkolna). Prowadząca: Beata Wójcik;
- Healthy body, healthy mind – j. angielski w kl. IV–VIII szkoły podstawowej. Prowadząca: Monika Khan;
- On My Plate – szkoły ponadpodstawowe. Prowadząca: Katarzyna Siwczak.
Genialna prowadząca, mnóstwo przydatnej wiedzy, sam konkret. Na pewno część z omawianych narzędzi wykorzystam od razu
W tych grupach uczestnicy pracowali do końca warsztatów, po kolei poznając wszystkie funkcjonalności internetowej platformy eTwinning, w której będą realizować projekty, oraz omawiając i wspólnie planując projektowe aktywności. Pomagali im w tym Ambasadorzy. – Nikt nie czuł się przy nas zestresowany – zapewnia Anna Krzyżanowska. – Ambasadorzy eTwinning to profesjonalna kadra szkoleniowa, która potrafi wytłumaczyć wszystko – dodaje.
Dużą uwagę poświęcono integracji grup projektowych. Ambasadorki prowadzące projekty zorganizowały zadania i gry, który pozwoliły lepiej się poznać członkom grupy, znaleźć wspólne punkty i jasno określić swoje mocne strony. Na tym etapie z każdej z sal dobiegały znamionujące dobrą zabawę śmiechy, a efekty pracy widać było już na pierwszej przerwie.
Móc poznać w praktyce proces pracy nad projektem – bezcenne!
Joga, dobrostan i… synergia z Erasmusem
W trakcie intensywnych zajęć grupowych dbano o dobrostan uczestników. Sylwia Piekarska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz trenerka jogi dla dzieci i dorosłych, odwiedzała grupy warsztatowe, prezentując aktywności, które nauczyciele mogą z łatwością wdrożyć jako element przerwy śródlekcyjnej czy wyciszających zadań dla swoich uczniów.
Dodatkowo dla chętnych rano i wieczorem zorganizowano zajęcia jogi demonstrujące wykorzystanie tzw. bajek jogopedycznych oraz ćwiczeń wspierających zdrowie nauczycieli. – Cudowna energia! Wspaniała pomoc i ogrom wiadomości – podkreśliła jedna z uczestniczek po wieczornych zajęciach, które przyciągnęły więcej uczestników niż zaplanowano.
Praca w grupach koncentrowała się także na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji współpracy. Nauczyciele poznawali programy i aplikacje pozwalające efektywnie działać w projekcie. W wydarzeniu wzięła też udział Weronika Przybysz z Zespołu Erasmus+ Edukacja szkolna w FRSE. Nauczyciele mieli możliwość porozmawiać na temat realizacji projektów w ramach programu Erasmus+ oraz synergii działań z programem eTwinning, skonsultować swoje pomysły i zapoznać się z przydatnymi publikacjami. Promocja obu inicjatyw jest stałym elementem cyklu „Mój pierwszy projekt eTwinning”.
Informacja o kolejnych wydarzeniach czeka na zainteresowanych nauczycieli na stronie etwinning.pl