treść strony

Opowieści z happy endem

Grupie uczniów ze specjalnymi potrzebami udało się m.in. stworzyć powieść szpiegowską. Sprawa ma charakter międzynarodowy, a zamieszana jest w nią... sztuczna inteligencja

  • Partnerzy projektu z Portugalii osadzili swą opowieść w cyberpunkowym świecie

    fot. Arch. pryw. SPS nr 4 w Olsztynie

Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4 w Olsztynie (należącej do Zespołu Placówek Edukacyjnych) dla Dzieci z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi nowe technologie nie są obce, co podkreśla jej dyrektor Wanda Agnieszka Jabłońska. To właśnie tutaj zrealizowany został projekt eTwinning „AI Masters”, który rozwinął kreatywność uczniów i ich umiejętności opowiadania historii oraz zapewnił przestrzeń do międzykulturowej współpracy i wymiany. 

Partnerstwo zostało zawarte z czterema szkołami: z Litwy, Portugalii, Turcji i Węgier. Koncepcja przedsięwzięcia opierała się na zastosowaniu sztucznej inteligencji (AI) do generowania unikalnych, krótszych i dłuższych scenariuszy historii, które pobudziły wyobraźnię uczniów oraz pozwoliły im na selektywną analizę fabuły i tworzenie jej fragmentów. – Moja praca jako pedagoga w specjalnej placówce edukacyjnej polega na wspieraniu uczniów z wyzwaniami edukacyjnymi. Zauważyłem, że wielu podopiecznych ma trudności z pisaniem najkrótszych wypowiedzi, zarówno w języku polskim, jak i obcym. Postanowiłem skorzystać z potencjału sztucznej inteligencji, aby dostosować proces nauczania do ich indywidualnych potrzeb – mówi Michał Siwkowski, nauczyciel języka angielskiego w Zespole Placówek Edukacyjnych w Olsztynie, pomysłodawca i koordynator projektu. 

Horror, fantasy, cyberpunk....
Uczniowie współtworzyli opowieści, korzystając ze sztucznej inteligencji i narzędzi multimedialnych . – Po wpisaniu fragmentów tekstów oraz załadowaniu obrazów do programu AI, ten analizował ich zawartość i komponował całość – opowiada z przejęciem Krzysztof, jeden z uczestników działań projektowych. Ich koordynator dodaje: – Wykorzystanie nowych technologii przyniosło znaczący postęp w pracy nad umiejętnościami pisania naszych uczniów. Poprawili oni swoje zdolności narracyjne i osiągnęli większą samodzielność w tworzeniu opowieści. W trakcie projektu powstała też platforma współpracy międzykulturowej, która umożliwiła uczniom wymianę doświadczeń i wzajemne wsparcie.

Wykorzystując AI, podopieczni SP nr 4 próbowali swoich sił, tworząc po angielsku opowieści obejmujące takie gatunki, jak horror, fantasy, cyberpunk i powieść szpiegowską (!), które były następnie tłumaczone na języki wszystkich uczestników działań. 

Historia alternatywna
– Włączyłem do projektu partnerów ze szkół, określanych mianem „normalnych”, byśmy wspólnie pokazali moim uczniom, że nie różnią się  tak bardzo od swoich rówieśników – podkreśla Siwkowski. Uczniowie współpracowali nad opracowaniem dłuższej narracji. Podopieczni jednej szkoły zajmowali się tworzeniem początkowych części opowieści, co kontynuowali uczniowie kolejnej placówki, rozwijając losy bohaterów.

– Kiedy zapoznałem się z koncepcją projektu „AI Masters”, dostrzegłem w nim możliwość innowacyjnego podejścia do nauczania i uczenia się. Kluczowe były też alternatywne możliwości stworzone uczniom ze specjalnymi potrzebami, które pozwalają im odnieść sukces, czego nie gwarantuje tradycyjna edukacja– wspomina Gintaras Inta, koordynator z ramienia litewskiej szkoły. 
Ostatecznym efektem projektu była interaktywna książka zawierająca wszystkie formy opowieści. 

Drzwi do nowych możliwości
Projekt nie bez powodu otrzymał nagrodę w konkursie eTwinning 2024. – W ciekawej formie przybliżał możliwości i zagrożenia, jakie niesie ze sobą AI. Ponadto w działania zostali włączeni uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którym wykorzystanie sztucznej inteligencji umożliwiło pełniejsze uczestnictwo w przedsięwzięciu – podkreśla Monika Regulska z Krajowego Biura eTwinning. 

Czy będzie ciąg dalszy? – Jestem przekonany, że sztuczna inteligencja stanie się częścią moich zajęć edukacyjnych. Widzę potencjał tych narzędzi, które mogą ułatwić pracę nauczycielom i przynieść korzyści uczniom, otwierając przed nimi drzwi do nieograniczonych możliwości – dodaje Siwkowski.

Czas trwania projektu „AI Masters”: październik 2022 – październik 2023. Więcej informacji na: etwinning.pl/inspiracje-i-materialy/ciekawe-projekty/ai-masters
Projekt został nagrodzony w ogólnopolskim konkursie „Nasz projekt eTwinning 2024” organizowanym co roku przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w celu wyróżnienia najlepszych projektów eTwinning realizowanych przez przedszkola i szkoły. Więcej informacji na: etwinning.pl/konkursy