treść strony

Pierwsze kroki w edukacji dorosłych

Sprawdź, czy możesz zrealizować projekt w sektorze Edukacja dorosłych – i co należy wiedzieć przed złożeniem wniosku

  • Mobilności osób dorosłych w Erasmusie+ to szansa na rozwój kompetencji niezależnie od wieku

    fot. Shutterstock

Czy mobilności w sektorze Edukacja dorosłych są dla Ciebie? TAK, jeśli…
- twoja organizacja prowadzi dla osób dorosłych zajęcia edukacyjne o charakterze niezawodowym – zarówno formalnym (jako liceum dla dorosłych), jak i pozaformalnym lub nieformalnym (jako fundacja, stowarzyszenie, instytucja kultury itp.);
- dorosłe osoby uczące się w twojej organizacji chcą rozwijać swoje kompetencje kluczowe również poprzez uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez zagraniczną organizację przyjmującą;
- kadra twojej organizacji chce się rozwijać, by prowadzić ciekawsze i bardziej urozmaicone zajęcia o charakterze niezawodowym dla dorosłych osób uczących się z grup docelowych.
 

Odpowiedziałeś twierdząco na powyższe pytania? Fantastycznie! Podejmij wyzwanie i złóż wniosek!

Jakie działania zrealizujesz w ramach projektu mobilności?
-
Kadra organizacji może skorzystać z mobilności indywidualnych, które przyczynią się do poprawy warsztatu edukatorskiego i przełożą się na poszerzenie oferty
dla osób dorosłych, które uczą się w danej organizacji. Oferta obejmuje:
- kursy i szkolenia umożliwiające zdobycie konkretnych umiejętności przydatnych w pracy na rzecz dorosłych słuchaczy. Dofinansowanie można uzyskać na udział w aktywnościach, które spełniają określone standardy (obejmują co najmniej pięć godzin zegarowych zajęć dziennie oraz udział osób z innych krajów, umożliwiający swobodną wymianę doświadczeń);
- job shadowing (obserwacja pracy) – działanie służące wymianie dobrych praktyk i przenoszeniu konkretnych rozwiązań zaobserwowanych za granicą do codziennej pracy edukacyjnej. Polega ono na obserwacji pracy osoby wykonującej w organizacji przyjmującej zadania podobne lub takie, jakie obserwujący chciałby wykonywać;
- prowadzenie zajęć w zakresie edukacji dorosłych w organizacji zagranicznej.
 

Dorosłe osoby uczące się mogą skorzystać z mobilności grupowych lub indywidualnych, które wspomogą je w ich rozwoju osobistym, tj.:
- grupowa mobilność dorosłych osób uczących się – grupa realizuje wspólny program edukacyjny w organizacji przyjmującej przy wsparciu osób towarzyszących z kadry dydaktycznej organizacji wysyłającej;
- krótko- i długoterminowe mobilności dorosłych osób uczących się – dorosłe osoby uczące się realizują indywidualny program edukacyjny.
 

Organizacja może też przyjmować osoby z innych organizacji. Dofinansowanie można uzyskać na:
- zapraszanie ekspertów zewnętrznych, których zadaniem jest wsparcie organizacji w doskonaleniu jakości pracy na rzecz dorosłych osób uczących się z grup docelowych;
- przyjmowanie szkolących się edukatorów.

O czym WARTO pamiętać przed złożeniem wniosku?
1.
Przygotowania rozpocznij z możliwie dużym wyprzedzeniem.
2. Zapoznaj się z materiałami udostępnionymi przez Komisję Europejską i Narodową Agencję, w tym z Przewodnikiem po Programie Erasmus+ na dany rok konkursowy.
3. Weź udział w wydarzeniach informacyjnych i webinariach organizowanych przez Narodową Agencję.
4. Przeprowadź dogłębną analizę potrzeb edukacyjnych, zarówno wśród dorosłych osób uczących się, jak i kadry, oraz zbadaj potrzeby rozwojowe organizacji jako całości.
5. Określ profil uczestników – słuchaczy z grup docelowych i przedstawicieli kadry.
6. Podsumuj wyniki badania potrzeb i wyznacz na ich podstawie cele projektu.
7. Doprecyzuj cele tak, by były możliwe do osiągnięcia i mierzalne poprzez:
›  konkretne wskazanie, co chcesz osiągnąć oraz w jaki sposób cel odpowiada na potrzeby dorosłych osób uczących się, kadry oraz organizacji;
›  określenie, jak będzie mierzony stopień osiągnięcia celów, np. w jakim czasie uczestnik zdobędzie określone umiejętności i w jaki sposób zostanie to sprawdzone, a w przypadku kadry – jakie nowe zajęcia zostaną włączone do oferty.
8. Określ profil organizacji przyjmującej i rozpocznij poszukiwania, np. na platformie EPALE, wśród podobnych organizacji w mieście partnerskim, wśród partnerów poprzednich projektów.
9. Zaplanuj odpowiednie przygotowanie uczestników w zakresie językowym, kulturowym i umiejętności miękkich.
10. Wyznacz koordynatora projektu i opracuj jasny podział zadań.
11. W przypadku mobilności grupowych słuchaczy – stwórz zarys programu zajęć.
12. Oszacuj ryzyko na wypadek zmian kadrowych i wyznacz zastępstwa.
13. Zaplanuj proces ewaluacji i monitoringu efektów uczenia się.
14. Zastanów się, w jaki sposób organizacja ma zamiar zastosować się do podstawowych założeń programu Erasmus+: włączenia społecznego i różnorodności, dbałości o środowisko i zrównoważonego rozwoju, cyfryzacji oraz partycypacji w sieci organizacji Erasmusa+.
15. Zaplanuj proces wdrażania rezultatów projektu do codziennej pracy organizacji.
16. Naszkicuj plan upowszechniania rezultatów projektu wewnątrz i na zewnątrz organizacji.

Życzymy powodzenia w składaniu wniosków w lutym 2025 r.