Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 22.04.2021 r.
Czasami po nowe doświadczenia trzeba pojechać aż na koniec Europy. Wiele na ten temat mogą powiedzieć przyszli kucharze, fryzjerzy i mechanicy z Ochotniczego Hufca Pracy z województwa warmińsko–mazurskiego, którzy wzięli udział w projekcie „Inwestycja w przyszłość”. Nauka języka i wymiana doświadczeń to tylko niektóre atuty programu stażowego.
„Inwestycja w przyszłość” to cykl projektów staży zagranicznych opracowanych przez zespół specjalistów z OHP na Warmii i Mazurach, zajmujących się programami europejskimi i współpracą międzynarodową.
– Dlaczego inwestycja w przyszłość? – bo inwestujemy w przyszłość młodych ludzi i dajemy szansę tym, dla których start w dorosłość z różnych powodów nie jest najłatwiejszy – wyjaśnia Barbara Leszczyńska, koordynator projektu z Warmińsko–Mazurskiej Wojewódzkiej Komendy Ochotniczych Hufców Pracy.
Głównym celem projektów jest praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej zdobytej podczas nauki zawodu w szkole, nabycie dodatkowych kompetencji zawodowych oraz poznanie tendencji w obrębie wyuczonej specjalizacji.
– Z projektu wyniosłam dużo, nauczyłam się wielu rzeczy i poznałam wspaniałych ludzi. Miałam zajęcia praktyczne i teoretyczne. Te ostatnie odbywałam w siedzibie Erasmusa w Maladze, gdzie kontynuowałam naukę języka hiszpańskiego. Natomiast zajęcia praktyczne miałam w prywatnym salonie fryzjersko-kosmetycznym, w którym zapoznałam się z wieloma technikami farbowania i strzyżenia. Obecnie wykorzystuję kilka metod, których się tam nauczyłam – wyjaśnia Aleksandra Celińska–Walendowicz, uczestniczka II edycji projektu, który odbył się na przełomie stycznia i lutego 2020 roku.
Projekt ma także wartość kulturową. W ramach warsztatów w interesujący sposób omawiana jest historia Hiszpanii, regionu, do którego udają się uczestnicy projektu, oraz kultura i mentalność charakterystyczna dla mieszkańców krajów południa Europy, a także lokalne tradycje i sposoby spędzania czasu wolnego. Uczestnicy mogą także liczyć na zajęcia, podczas których zdobywają wiedzę na temat przyszłości edukacyjno–zawodowej oraz poruszania się po regionalnym i europejskim rynku pracy. Dodatkowo, na indywidualnych spotkaniach z doradcą zawodowym i mentorem z euroMind, młodzież uczy się, jak napisać CV w języku hiszpańskim oraz przygotować dokumenty aplikacyjne (Europass CV).
– Co ważne, obejmujemy uczestników projektu wsparciem zarówno w trakcie trwania mobilności, jak i po zakończeniu stażu. Trzytygodniowe staże zagraniczne poprzedzamy też trwającymi około trzech miesięcy zajęciami przygotowania pedagogicznego, kulturowego oraz językowego, mającymi zapewnić młodzieży możliwość jak najefektywniejszego wykorzystania czasu spędzonego za granicą – dodaje Barbara Leszczyńska.
Zagraniczne staże często też dają możliwość rozwoju dodatkowych kompetencji zawodowych. Stolarze na przykład odbywali staż w firmie specjalizującej się w naprawie łodzi i tak oprócz stolarstwa zgłębiali tajniki szkutnictwa, ucząc się gięcia drewna czy przygotowywania naturalnych uszczelnień. Młodzi mechanicy spełniali marzenia, zaglądając pod maskę bardzo nowoczesnych samochodów. Fryzjerzy zaskakiwali profesjonalizmem w podejściu do klienta i zgłębiali tajniki koloryzacji.
Czas spędzony w Hiszpanii oprócz zdobywania nowych umiejętności zawodowych wypełniony był również nauką branżowego języka hiszpańskiego, poznawaniem siebie nawzajem oraz zgłębiania kultury i życia codziennego w Hiszpanii.
– Wziąłem udział w projekcie w 2019 r. Podczas trzytygodniowego wyjazdu nauczyłem się wielu nowych rzeczy, potraw i poznałem uśmiechniętych i pomocnych ludzi. Uczestniczyłem także w lekcjach języka hiszpańskiego, który nie okazał się dla mnie trudny w nauce. Dodam jeszcze, że uczę się hiszpańskiego do dziś. Polecam wyjazd każdemu, mam z niego niesamowite wspomnienia – mówi Szymon Grabowski, przyszły kucharz ze szkoły zawodowej w Giżycku.
W ramach projektu „Inwestycja w przyszłość – postaw na sukces” miały już miejsce II tury wyjazdowe, III tura z powodu pandemii nie mogła odbyć się w czerwcu 2020 r. Wyjazd przełożony został na luty 2021 r. Czeka na niego między innymi Mariusz Gołębiowski, mechanik ze Szkoły Branżowej 1 stopnia w Giżycku.
– Zdecydowałem się na udział w projekcie ze względu na nowe przygody, poznanie ludzi i ich kultury, a także innego stylu pracy. Chciałbym na praktykach poczuć się jak prawdziwy mechanik i nauczyć się lepiej zawodu– wyznaje.
Ze staży zawodowych realizowanych od 2014 r. w Ubedzie, Sewilli i Maladze skorzystało już prawie 336 młodych ludzi z OHP na Warmii i Mazurach. Dotychczas nowe kompetencje zawodowe zdobyli kucharze, cukiernicy, mechanicy i elektromechanicy samochodowi, fryzjerzy, sprzedawcy i stolarze.