treść strony

Projekt edukacyjny w nauczaniu języków obcych: konferencja

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, redakcja kwartalnika „Języki Obce w Szkole” oraz Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli mają zaszczyt zaprosić na konferencję „Projekt edukacyjny w nauczaniu języków obcych”, która odbędzie się 21 października 2022 r. w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach przy ul. Noniewicza 83.

  • fot. Shutterstock

W programie wykłady, warsztaty oraz przykłady dobrych praktyk w glottodydaktyce.

10:15-10:45 – rejestracja

10:50 – rozpoczęcie konferencji

11:00-12:00 – dr hab. Zbigniew P. Możejko, „O projektach językowych od kuchni: czyli jakie składniki, jakie przepisy i jakie danie z tego wyjść może”

12:00-13:00 – dr Czesław Kiński, dr Jacek Łagun, „Projekt: Przyszłość – o organizowaniu prac projektowych na lekcjach języka obcego”

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-15:00 – Marcin Hościłowicz, „Język? Akcja! Czyli jak projekty eTwinning i Erasmus+ wzmacniają kompetencje językowe uczniów i nauczycieli”

15:00-16:30 – warsztat – Agnieszka Czekajło, Joanna Dybała, „Bierzemy na warsztat eTwinning! Nieograniczone możliwości projektów międzynarodowych”

Link do zapisów dostępny jest tutaj

Opisy wystąpień i prelegentów:

Dr hab. Zbigniew P. Możejko, Instytut Anglistyki, Uniwersytet Warszawski

O projektach językowych od kuchni: czyli jakie składniki, jakie przepisy i jakie danie z tego wyjść może

Celem wystąpienie będzie przyjrzenie się projektom edukacyjnym, a w szczególności projektom glottodydaktycznym, z trzech punktów widzenia (stąd owa metafora kulinarna w tytule): z perspektywy autonomii ucznia i nauczyciela, z perspektywy materiałów edukacyjnych (w tym materiałów do zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego typu CLIL, Content and Language Integrated Learning), oraz z perspektywy nauczania zadaniowego (TBL, Task-Based Learning).

Dr hab. Zbigniew Możejko jest wykładowcą akademickim w Zakładzie Językoznawstwa Stosowanego i Przekładoznawstwa Instytutu Anglistyki UW, gdzie zajmuje się m.in. kształceniem nauczycieli (zajęcia zarówno monograficzne, jak i w warsztatowe; jest opiekunem praktyk nauczycielskich), a także praktyczną nauką języka angielskiego. W kręgu jego zainteresowań są m.in. badania nad świadomością językową (language awareness), analiza potrzeb osób uczących się języka angielskiego (needs analysis), procedury zapewnienia jakości procesu uczenia się i nauczania (quality management). Do jego ostatnich publikacji należą:

  • Możejko, Z. P. (2020). A reflective approach to CLIL instruction in the VET context. Edukacja ustawiczna dorosłych, 108(1), 56-65. https://doi.org/10.34866/7nd6-p290.
  • Możejko, Z. P. (2020). From ESP to CLIL and back again: on linguistic aspects in vocational training. Edukacja ustawiczna dorosłych, 108(4), 27-37. https://doi. org/10.34866/5zjh-0w32.
  • Możejko, Z. P. (2022). Mother tongue literacy: A glocal perspective. In P. A. Robinson, K. V. Williams & M. Stojanović (Eds.), Global Citizenship for Adult Education: Advancing Critical Literacies for Equity and Social Justice (pp. 11-19). Routledge.

dr Czesław Kiński, dr Jacek Łagun, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Projekt: Przyszłość – o organizowaniu prac projektowych na lekcjach języka obcego

Projekty są obecnie elementem każdego kursu językowego i w założeniu mają służyć nie tylko ćwiczeniu i utrwalaniu nauczanego akurat słownictwa i gramatyki, ale też rozwijać ogólne zdolności komunikacyjne naszych uczniów. W naszej prezentacji chcielibyśmy wskazać, w jaki sposób prace projektowe na lekcji języka obcego przygotowują naszych uczniów do nieprzewidywalnych warunków rynku pracy w XXI wieku. Oprócz tego podzielimy się praktycznymi radami i wskazówkami na temat tego, jak organizować pracę, jakiego rodzaju narzędzi językowych dostarczyć naszym uczniom oraz w jaki sposób monitorować i motywować naszych uczniów w trakcie i po zakończeniu projektu.

Dr Czesław Kiński jest nauczycielem akademickim, pracownikiem Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W pracy zawodowej zajmuje się szkoleniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego i badaniami nad rolą emocji w procesie nauki języka obcego. Pracuje także jako nauczyciel języka angielskiego i polskiego jako języka obcego w szkole językowej English Perfect w Olsztynie, egzaminator Cambridge Assessment English oraz autor materiałów dydaktycznych dla wydawnictwa Macmillan. Jego zainteresowania zawodowe to psychologia pozytywna, dobrostan ucznia, wystąpienia publiczne, dynamika grupy oraz wpływ kultury na akwizycję języka obcego. W wolnym czasie lubi biegać po warmińskich lasach, grać na gitarze i jeździć na koncerty.

Dr Jacek Łagun jest nauczycielem akademickim, pracownikiem Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W pracy zawodowej zajmuje się szkoleniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego i badaniami nad rolą tematów tabu w procesie nauki języka obcego. Pracuje także jako nauczyciel języka angielskiego i polskiego jako języka obcego w szkole językowej English Perfect w Olsztynie, egzaminator Cambridge Assessment English oraz autor materiałów dydaktycznych dla wydawnictwa Macmillan. Kiedy nie jest w pracy, słucha ostrej muzyki, biega, jeździ na rowerze i gra w koszykówkę, która obok muzyki i nauczania jest największą pasją w jego życiu.

Marcin Hościłowicz, Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Język? Akcja! Czyli jak projekty eTwinning i Erasmus+ wzmacniają kompetencje językowe uczniów i nauczycieli

Jak metoda projektu sprawdza się w nauczaniu języka obcego? Czego obawiają się nauczyciele, a jakie nadzieje wiążą z tym uczniowie? W jakim stopniu można przemodelować proces nauczania i uczenia się języka obcego z wykorzystaniem projektów eTwinning i Erasmus+?Jak realizacja projektów eTwinning i Erasmus+ wzmacnia ćwiczenie strategii egzaminów zewnętrznych? Dlaczego nauczyciel języka obcego to Leonardo da Vinci i jak znajomość zwrotu Happy Birthday pomaga ocalić życie? Odpowiedzi na te pytania będzie można usłyszeć podczas mojej prezentacji.

Marcin Hościłowicz – nauczyciel języka angielskiego z 29-letnim stażem w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach oraz doradca metodyczny w Suwalskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach. Ambasador programu eTwinning od 2010 r. Laureat European Language Label w 2020 r. Autor publikacji metodycznych dotyczących języków obcych. Pasjonat języka angielskiego, pracy metodą projektu i uczenia poprzez działanie, współpracy międzynarodowej i wykorzystania technologii inf-kom w pracy z uczniem. Zrealizował wiele projektów w ramach programów eTwinning, Erasmus+, Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. Miłośnik muzyki, żeglarstwa i kolarstwa. Członek zespołów DRAH End Forest i Knur. 

Agnieszka Czekajło, Joanna Dybała

Bierzemy na warsztat eTwinning! Nieograniczone możliwości projektów międzynarodowych

Różnorodność metod nauczania, podejście CLIL, interakcje z rówieśnikami z innych krajów, przenikanie się kultur i języków to tylko niektóre aspekty realizacji projektów międzynarodowych eTwinning. Uczestnicy będą mieli okazję od strony praktycznej poznać nieograniczone możliwości eTwinning i spotkać się z nauczycielkami, które z sukcesem zrealizowały wiele projektów międzynarodowych. 

Agnieszka Czekajło – wychowawca i nauczyciel języka angielskiego w Publicznym Przedszkolu Układanka w Świętej Katarzynie. Na co dzień pracując z dziećmi, coraz częściej wykorzystuje podejście CLIL oraz metodę projektów, w tym eTwinning. Lubi tworzyć własne pomoce dydaktyczne. Według niej nauka przez zabawę u dzieci w wieku przedszkolnym jest najbardziej efektywną formą przyswajania języka obcego.

Joanna Dybała – nauczyciel języka angielskiego w SP1 im. Księcia Henryka Brodatego w Trzebnicy. Praca z dziećmi to jej pasja. W swojej pracy wykorzystuje między innymi podejście CLIL. Systematycznie i z sukcesem realizuje międzynarodowe projekty eTwinning.