treść strony

Włącz się we włączanie!

Jak realizować projekty edukacyjne w Akcji 1. programu Erasmus+ z udziałem uczestników o mniejszych szansach?

  • Beneficjent może uzyskać dwa rodzaje wsparcia dot. włączania

    fot. jossnat/Shutterstock

Dotychczasowa praktyka pokazuje, że najczęściej pojawiającą się trudnością w realizacji projektów Akcji 1. (Mobilność edukacyjna) programu Erasmus+, przeprowadzonych od 2021 r., jest angażowanie w nie osób z problemami zdrowotnymi, niepełnosprawnych oraz o mniejszych możliwościach finansowych.

Warto przyjrzeć się zatem, jakie opcje wsparcia osób o mniejszych szansach daje program Erasmus+. Możliwości te dotyczą zarówno projektów akredytowanych (czyli takich, których realizator posiada Akredytację), jak i krótkoterminowych (gdy nie jest ona wymagana). Co równie ważne, wsparcie uzyskać można nie tylko w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe (VET) – zawarte w dalszej części porady można też odnieść do sektora Edukacja dorosłych (ADU) oraz Edukacja szkolna (SCH) Erasmus+.

Dla organizacji i na osobę
Gdy w projekcie biorą udział osoby z mniejszymi szansami, beneficjent ma możliwość uzyskania dwóch rodzajów dodatkowych środków: wsparcia włączenia dla organizacji oraz wsparcia włączenia dla uczestnika (np. ucznia lub członka kadry). 

W ramach wsparcia włączenia dla organizacji można finansować działania związane z przygotowaniem osób o mniejszych szansach do mobilności. Na każdą tego rodzaju osobę uczestniczącą w projekcie przypada kwota ryczałtowa zgodna z tabelą stawek dla roku, w którym złożono wniosek (erasmusplus.org.pl/dokumenty?download_category=komunikatyna). Pieniądze trafiają jednak do organizacji realizującej przedsięwzięcie i przeznaczone są dla personelu wspomagającego uczestnictwo w nim wspomnianych osób.

Wsparcie włączenia dla uczestników służy natomiast pokryciu kosztów bezpośrednio związanych z udziałem osób o mniejszych szansach. W katalogu wydatków mieszczą się choćby: zakup środków higieny osobistej, bagażu, leków czy też wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego i opłacenie transportu dla osoby z niepełnosprawnością. Wydatki rozliczane są po kosztach rzeczywistych. 

By uzyskać opisaną wyżej pomoc, już na etapie wnioskowania trzeba wskazać, ilu uczestników danego projektu to osoby o mniejszych szansach i jakie są ich szczególne potrzeby. Koniecznie trzeba też pamiętać, że wsparcie włączenia dla organizacji i wsparcie włączenia dla uczestnika to dwie odrębne kategorie finansowe. Aby uzyskać wsparcie tego drugiego rodzaju, należy wypełnić oddzielne pole dotyczące tego wydatku. Trzeba opisać w nim, na co zostaną wydane środki, określić, z jaką barierą mamy do czynienia, i oczywiście podać wysokość kwoty, o którą wnioskujemy. 

Co ważne, beneficjent może poprzestać na zawnioskowaniu o wsparcie włączenia dla organizacji, nie ma natomiast możliwości ubiegania się wyłącznie o wsparcie włączenia dla uczestnika.

Szacunki a rzeczywistość
Jest oczywiste, że na etapie wnioskowania liczbę uczestników o mniejszych szansach można jedynie szacować. Dlatego po zakończeniu rekrutacji – gdy będzie ona już dokładnie określona – należy zaktualizować dane w systemie Beneficiary Module (bit.ly/49AYxXH), ewidencjonując również pozostałych uczestników. A co w sytuacji, gdy zrekrutowanych zostanie mniej osób o mniejszych szansach, niż zakładał wniosek? Zgodnie z umową o udzielenie dotacji niewykorzystane środki można przesunąć wyłącznie na dodatkową mobilność – czyli wysłać na zagraniczny wyjazd dodatkową osobę. Warto przy tym pamiętać, że w projektach krótkoterminowych maksymalna liczba uczestników wynosi 30. Jeżeli dobiliśmy do tej granicy, w sektorze VET nie ma możliwości wysłania kolejnej osoby, natomiast w sektorach ADU i SCH kwestię tę należy skonsultować z Narodową Agencją/opiekunem projektu. 

Czy przesunięcie środków wymaga dodatkowych formalności? Nie zawsze. W przypadku wsparcia włączenia dla organizacji do zmiany przeznaczenia środków  nie jest wymagany aneks do umowy, natomiast w odniesieniu do wsparcia włączenia dla uczestnika aneks jest konieczny, jeżeli kwota przesunięcia przekracza 15% sumy wsparcia. We wniosku o zmianę w umowie należy uzasadnić, dlaczego nie wykorzystano przyznanej kwoty.

A co w przypadku, gdy beneficjent nie zaplanował wsparcia dla osób o mniejszych szansach, a takie osoby się pojawiły? Istnieje możliwość zawnioskowania o takie środki, ale nie ma gwarancji, że zostaną one przyznane.  

Szczegóły na zakończenie
Na finiszu projektu, w raporcie końcowym należy opisać, jakie działania wspierające miały miejsce. Gdy korzystaliśmy ze wsparcia dla organizacji – opiszmy zakres zajęć, którym zostali objęci uczestnicy o mniejszych szansach. Jeśli przyznano nam wsparcie włączenia dla uczestnika – co zostało kupione za przyznaną kwotę. W systemie BM przy każdej osobie, które korzystała ze wsparcia, trzeba podać rodzaj poniesionego wydatku i jego wysokość. 

Gdy środki nie zostały wykorzystane lub tylko część z nich była wydatkowana, ostatnia transza dofinansowania zostanie pomniejszona 
o  niewykorzystaną kwotę. 

Konsultacja: Anna Pokrzywnicka-Jakubowska (ADU), Katarzyna Kobylińska-Żółcik (SCH)