treść strony

Zielone Szkoły dla Powodzian: podsumowanie programu

Zakończył się program „Zielone Szkoły dla Powodzian”, który miał na celu wsparcie dzieci z terenów dotkniętych żywiołem. Z wyjazdów w bezpieczne miejsca skorzystało aż 2837 uczniów oraz 297 nauczycieli. FRSE – w imieniu Ministerstwa Edukacji Narodowej – zajmowała się koordynacją inicjatywy, która została wysoko oceniona przez samych uczestników. To najlepszy dowód sukcesu programu, a przede wszystkim – jego istotnej roli w trudnych okolicznościach.

  • Warsztaty w MCE, Racibórz, 12.11.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Warsztaty w MCE, Racibórz, 12.11.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Warsztaty w MCE, Racibórz, 12.11.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Warsztaty w MCE, Racibórz, 12.11.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Wizyta MCE w Giżycku podczas jednego z wyjazdów dla uczniów, 12.10.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Wizyta MCE w Giżycku podczas jednego z wyjazdów dla uczniów, 12.10.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

  • Wizyta MCE w Giżycku podczas jednego z wyjazdów dla uczniów, 12.10.2024

    fot. Szymon Łaszewski/FRSE

Program „Zielone Szkoły dla Powodzian” stanowił szybką reakcję na sytuację kryzysową, jaką była wrześniowa powódź w południowo-zachodniej Polsce. Kluczowe było wsparcie dzieci i młodzieży z obszarów objętych stanem klęski żywiołowej (część województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego) poprzez organizację bezpiecznego zakwaterowania oraz zapewnienie transportu. Ministerstwo Edukacji Narodowej powierzyło to zadanie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Do realizacji przedsięwzięcia powołaliśmy zespół projektowy, który zajmował się organizacją wyjazdów, rekrutacją uczestników, monitorowaniem przebiegu realizacji pobytów oraz współpracą z partnerami – w tym jednostkami samorządowymi i kuratoriami oświaty. Uruchomiliśmy również specjalną infolinię oraz stronę internetową https://www.frse.org.pl/zielona-szkola. Dzięki zaangażowaniu pracowników program został przeprowadzony z dużym sukcesem.

Niemal do końca trwania projektu wszyscy partnerzy nieodpłatnie organizowali zarówno przejazdy, jak i pobyty dzieci. Uczniowie z terenów dotkniętych powodzią mieli zapewniony transport oraz zakwaterowanie w wysokiej jakości obiektach. Organizowano także dodatkowe atrakcje edukacyjne oraz rekreacyjne, takie jak m.in. wycieczki krajoznawcze, warsztaty tematyczne, a także liczne zajęcia sportowe, które umożliwiały dzieciom aktywne spędzanie czasu, rozwijanie zainteresowań i pasji. Wszystko to pozwoliło w pełni skoncentrować się na potrzebach dzieci – bez obciążania ich ani ich rodzin dodatkowymi kosztami.

Kluczowymi partnerami projektu byli: Centralny Ośrodek Sportu (COS), AMW Rewita, Hotele Arche, Fundacja Leny Grochowskiej, PKO Fundacja, Miasto Sopot, Urząd Miasta Zielona Góra, PKP Intercity, Polregio, Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Grupa Stalko.

Rezultaty i ocena programu

Inicjatywa ruszyła 20 września 2024 r., a już 3 dni później pierwsi uczniowie wraz z opiekunami przenieśli się w bezpieczne miejsce – z dala od zalanych terenów.

Wypoczynek i zajęcia w bezpiecznych miejscach pomogły uczniom zregenerować się psychicznie oraz odciągnąć myśli od traumatycznych wspomnień.

Mapa wyjazdów

Opinie uczestników programu oraz opiekunów były bardzo pozytywne zarówno w zakresie organizacji, jak i efektywności programu. W przeprowadzonym przez FRSE badaniu ankietowym wśród koordynatorów ze szkół program otrzymał średnią ocenę 4,74/5. Doceniono zwłaszcza lokalizacje miejsc zakwaterowania (4,95/5), warunki w obiektach (4,89/5) oraz organizację transportu (4,61/5). Respondenci podkreślali, że wyjazdy stanowiły doskonałą okazję do integracji dzieci oraz ich regeneracji psychicznej.

Ocena pracy FRSE również była bardzo wysoka: 4,87/5 za obsługę zgłoszeń oraz 4,83/5 za gotowość do pomocy.

Mobilne Centrum Edukacyjne w trasie

W ramach dodatkowych działań – na prośbę kuratorów oświaty – FRSE zorganizowała zajęcia i warsztaty z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, co zapewniło Mobilne Centrum Edukacyjne (MCE). Ten wyjątkowy pojazd odwiedzał szkoły, których uczniowie – ze względów losowych – nie mogli wziąć udziału w organizowanych wyjazdach. Pierwsze zajęcia w takiej formie odbyły się 12 października 2024 r.

Przykład dobrej praktyki

Program „Zielone Szkoły dla Powodzian” był odpowiedzią na realne potrzeby dzieci i społeczności lokalnych dotkniętych klęską żywiołową. Dzięki wzorowej współpracy z MEN, jednostkami samorządowymi oraz partnerami udało się zapewnić kompleksowe wsparcie edukacyjne, psychologiczne i logistyczne. Program osiągnął swoje cele, stając się przykładem efektywnego działania na rzecz dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach życiowych.

Więcej o programie