Recommended annual instruction time in full-time compulsory education in Europe 2024/2025
Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie 2024/25
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Umiejętności podstawowe – wsparcie w nauce czytania, pisania, matematyki i przedmiotów ścisłych: zmiany w polityce edukacyjnej od 2020 r.
seria wydawnicza
rok wydania
2025
miejsce wydania
Luxembourg
liczba stron
118
hasła przedmiotowe
programy
Pozostałe informacje
wydawca
Publications Office of the European Union
język
ANGIELSKI
ISBN / ISSN
978-92-9488-938-6
Raport Eurydice prezentuje analizę polityk edukacyjnych i zmian wprowadzanych w europejskich systemach edukacji w kontekście wyzwań związanych z koniecznością poprawy poziomu podstawowych umiejętności w UE.
Wyniki ostatnich badań PISA i TIMSS pokazały, że mimo pewnych postępów w tej dziedzinie wielu uczniów nadal kończy szkołę bez oczekiwanych umiejętności w zakresie czytania, pisania, matematyki i nauk ścisłych, tj. takich, które są niezbędne do dalszej nauki, podjęcia pracy i uczestnictwa w życiu społecznym. W odpowiedzi Rada Europejska uchwaliła szereg zaleceń, w tym m.in. w 2022 r. zalecenie w sprawie ścieżek prowadzących do sukcesu szkolnego oraz w 2025 r. pakiet Unia Umiejętności. Inicjatywy te wskazują narzędzia, które mogą pomóc szkołom w przeciwdziałaniu słabym wynikom, takie jak m.in. wczesne wykrywanie trudności w nauce, podejście włączające, zindywidualizowane wsparcie dla uczniów, a także wzmocnienie nauczycieli oraz zaangażowanie rodziców.
Raport przedstawia dane zebrane przez sieć Eurydice o 37 europejskich systemach edukacji w obszarach takich jak organizacja kształcenia, reformy programów nauczania, ocena potrzeb edukacyjnych, wsparcie edukacyjne, działania na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli i praktyk integracyjnych oraz inicjatywy mające na celu bardziej aktywne zaangażowanie rodziców w edukację ich dzieci.
Wyniki raportu pokazują, że poszczególne kraje przyjęły dość zróżnicowane podejścia do przeciwdziałania słabym wynikom w zakresie umiejętności podstawowych, wyłaniają się jednak także trendy – wiele krajów stawia na bardziej elastyczną organizację nauczania, szersze wykorzystanie oceny diagnostycznej, zapewnienie uczniom możliwości korzystania z zajęć dodatkowych w małych grupach oraz pomocy personelu wspomagającego, uwzględnienie pedagogiki włączającej w kształceniu i szkoleniach nauczycieli oraz silniejsze zaangażowanie rodzin – zwłaszcza tych pochodzących ze środowisk defaworyzowanych.
Cytowanie: European Commission / EACEA / Eurydice (2025), Addressing underachievement in literacy, mathematics and science. Policy changes in European school education since 2020. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie 2024/25
Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki 2025
Tłumaczenie publikacji Promoting diversity and inclusion in schools in Europe
Tłumaczenie publikacji Key data on teaching languages at school in Europe – 2023 edition
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w roku 2024. Raport z realizacji procesu bolońskiego
Zatwierdzanie efektów edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się w szkolnictwie wyższym w Europie
Uczenie się na rzecz zrównoważonego rozwoju w Europie: Budowanie kompetencji, wspieranie nauczycieli i szkół
Polskie wydanie opublikowanego jesienią 2022 roku raportu Informatics education at school in Europe
Szkolnictwo wyższe. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji szkoleń w Europie – 2023
Zapewnianie równych szans w edukacji. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Zawód nauczyciela. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Przedwczesne kończenie nauki. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Kompetencje cyfrowe w szkole. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie - 2023
Zarobki nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie – 2021/22
Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie
Struktury europejskich systemów edukacji 2023/2024. Diagramy
Europejski kalendarz roku szkolnego 2023/2024
Daty rozpoczęcia roku akademickiego, terminy i czas trwania semestrów lub trymestrów
Tłumaczenie publikacji Increasing achievement and motivation in mathematics and science learning in schools