Uniwersytet Gdański
SEA-EU
Złota granica kompetencji
Sojusz to ogromna szansa na przekroczenie konwencjonalnej ścieżki akademickiej, która jest obciążona bezwładnością i tradycjami - mówi prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Arqus
Sojusz Uniwersytetów Europejskich to – zdaniem dr hab. prof. Patrycji Matusz z Uniwersytetu Wrocławskiego – jedyna droga dla współczesnej nauki. Szeroka, także pod względem geograficznym, współpraca czyni uczelnię silniejszą i sprawia, że mobilność studentów oraz naukowców staje się codziennością.
Czym dla uczelni jest sojusz Uniwersytetów Europejskich?
Nie wyobrażam sobie współczesnej nauki bez współpracy w dużych europejskich konsorcjach. Wspólne działania w zakresie zmiany struktury uczelni, zarządzania czy procedur są ważne, ale jeszcze ważniejsze jest to, że zyskujemy możliwość skuteczniejszego aplikowania o środki na kolejne projekty.
Jakie jeszcze korzyści przynosi uczelni uczestnictwo w Arqus?
Chciałabym, by studenci rozpoczynający naukę na UWr myśleli, że są studentami dziewięciu uniwersytetów, by mobilność stała się codziennością. Mam tu na myśli także mniejsze mobilności i nowe formy dydaktyczne, w których uczelnie partnerskie współtworzą programy dydaktyczne. Dotyczy to również naukowców.
A co sojusz może zrobić dla otoczenia uczelni?
Tworzenie oferty dydaktycznej w oderwaniu od tego, czego potrzebuje gospodarka zawsze będzie sztuczne. Współpraca i dialog ze społeczeństwem obywatelskim, z instytucjami i przedsiębiorcami jest więc niesłychanie ważna dla tworzenia nowych obszarów badawczych i dydaktyki. Przy okazji Uniwersytetów Europejskich dużo mówi się m.in. o nowych formach nauczania, o uczeniu się przez całe życie. Pandemia COVID-19 dobitnie pokazała, że jako społeczeństwo mamy głód wiedzy, szukamy różnych kursów doszkalających i szkoły wyższe powinny odpowiadać na to zapotrzebowanie.
Pandemia nauczyła nas także funkcjonowania w cyfrowym świecie.
Wirtualna mobilność jest bardziej włączająca, ale musimy iść w stronę łączenia wirtualnych form edukacji z rzeczywistymi. Wyjazd do innego kraju to zanurzenie się w kulturze i języku, odkrywanie europejskiej różnorodności. Wierzę, że to jest nasza siła w globalnej konkurencyjności. Połączenie zajęć online z fizycznym uczestnictwem w szkołach letnich czy zimowych, które Uniwersytety Europejskie także organizują, doskonale się sprawdza.
Dlaczego UWr przystąpił właśnie do tego, a nie innego sojuszu?
Kiedy Komisja Europejska ogłosiła możliwość poszerzania już istniejących sojuszy, mogliśmy przyjrzeć się efektom ich działania, a Arqus po czterech latach działalności był dobrze oceniany przez Komisję. Ważne było też dla nas zróżnicowanie geograficzne. W sojuszu są takie uczelnie jak uniwersytet w Padwie, Grenadzie czy Lipsku, który jest naszym wieloletnim partnerem strategicznym.
Co jeszcze – poza większą mobilnością – zyskują studenci?
Możliwość swobodnego uczestniczenia w wymianie – mogą jechać do wybranego uniwersytetu i wybrać z oferty to, co ich interesuje. Co chwilę ogłaszamy nowe konkursy dla studentów. Chcemy też iść w stronę podwójnych dyplomów, obecnie przystępujemy do multiple diploma w tłumaczeniach, gdzie program magisterski dotyczący tłumaczeń oferują cztery uniwersytety.
Największe wyzwania, jakie stoją dziś przed sojuszem?
Wyzwaniem jest zarządzanie. Mając wielu partnerów, którzy są zróżnicowani pod względem językowym, kulturowym, ale też kultury organizacyjnej, wypracowanie wspólnych rozwiązań wymaga elastyczności, dyplomacji i uszanowania tego, że tak bardzo się od siebie różnimy. W tej różnorodności powinniśmy jednak upatrywać siły.
Rozmawiała Monika Rosmanowska
Uniwersytet Gdański
SEA-EU
Sojusz to ogromna szansa na przekroczenie konwencjonalnej ścieżki akademickiej, która jest obciążona bezwładnością i tradycjami - mówi prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego.
Szkoła Główna Handlowa
CIVICA
– Europejski Uniwersytet Nauk Społecznych CIVICA to wybór naturalny – zapewnia rektor SGH. Uczelnia zyskuje nowe możliwości rozwojowe, studenci dostęp do zajęć na dziesięciu topowych uczelniach ekonomicznych na Starym Kontynencie (z SGH włącznie), nauczyciele akademiccy i doktoranci nowe możliwości współpracy a najbliższe otoczenie szansę na zwiększenie wiedzy ekonomicznej.
Politechnika Poznańska
EUNICE
Idea Uniwersytetu Europejskiego zmienia całą naszą uczelnię. Zarówno pracownicy, jak i studenci stają się bardziej otwarci, wychodzą poza swój naturalny ekosystem i funkcjonują w miejscach, w których ścierają się poglądy, kultury, różne wizje świata. Czyli tam, gdzie jest rozwój – mówi prof. Teofil Jesionowski, rektor Politechniki Poznańskiej, która jest liderem sojuszu EUNICE.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
EU Green
Prof. Jarosław Bosy w sieci Uniwersytetów Europejskich upatruje szansy m.in. na lepszą komercjalizację badań, rozwój nauki i dydaktyki.
Politechnika Łódzka
ECIU
Ci, którzy są w sieciach europejskich oferują dużo większe możliwości zdobycia przewagi na rynku pracy – sugeruje prof. Krzysztof Jóźwik, rektor Politechniki Łódzkiej.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
EPICUR
Przyjęliśmy zasadę, że nasza współpraca ma dotyczyć nie tylko współpracy międzynarodowej uczelni, ale także współpracy między regionami – tłumaczy prof. Rafał Witkowski, prorektor do spraw współpracy międzynarodowej UAM w Poznaniu.
Uniwersytet Jagielloński
Una Europa
Sojusze Uniwersytetów Europejskich to głęboka współpraca, która umożliwia elastyczne zmiany środowiska pracy i możliwość korzystania z zasobów nie jednej, ale kilkunastu uczelni – wyjaśnia prof. Stanisław Kistryn, pełnomocnik rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego do spraw współpracy w ramach Una Europa.
Uniwersytet Warszawski
4EU+
Sojusze są bardzo pomocne także, jeśli chodzi o prowadzenie europejskiej i międzynarodowej polityki naukowej - przekonuje prof. dr hab. Alojzy Zbigniew Nowak, rektor Uniwersytetu Warszawskiego.
Politechnika Koszalińska
EU4Dual
Nie trzeba wyjeżdżać z małych miejscowości, by móc korzystać z międzynarodowych doświadczeń. Wiedzą o tym w Koszalinie. Realizując zasadę Myśl globalnie, działaj lokalnie, regionalna uczelnia stawia na współpracę i przystępuje do jednego z Uniwersytetów Europejskich
SGGW
UNIgreen
Szeroka europejska współpraca na rzecz ochrony klimatu i większa elastyczność w działaniu – to główne zalety uczestnictwa SGGW w sojuszu UNIgreen. – Drzwi do siedmiu kolejnych uczelni są otwarte szeroko, studenci muszą tylko przez nie przejść – przekonuje dr hab. prof. Marta Mendel, prorektor ds. współpracy międzynarodowej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.