Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 „Innowacje społeczne”, Działanie 05.01 „Innowacje społeczne”.

Instytucją nadzorującą jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Cel główny projektu:

Celem projektu jest wypracowanie modelu działania oraz przetestowanie skuteczności systemu Indywidualnych Kont Rozwojowych (IKR) Junior dla dzieci i młodzieży. Poprzez wdrożenie systemu Indywidualnych Kont Rozwojowych (IKR) Junior projekt zapewni wsparcie dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach w rozwijaniu ich talentów i zainteresowań, uwzględniając równy dostęp do różnorodnych form edukacji pozaformalnej.

Zadania:

  • Realizacja pilotażu projektu w okresie jednego semestru szkolnego: styczeń-czerwiec 2025 r. Pilotaż będzie miał na celu przede wszystkim wstępne przetestowanie nowego rodzaju finansowania zajęć dodatkowych dla uczniów (w tym zaplanowanie, przygotowanie i przetestowanie systemu informatycznego IKR) na ograniczonej grupie docelowej. Pilotaż obejmie ok. 100 uczniów i uczennic z województwa podkarpackiego i lubelskiego.
  • Opracowanie oraz wdrożenie ostatecznego kształtu systemu Indywidualnych Kont Rozwojowych Junior poprzez następujące działania:
    • Opracowanie systemu informatycznego, w którym uczniowie oraz uczennice biorący udział w projekcie utworzą indywidualne konta umożliwiające: składanie wniosków na dofinansowanie zajęć dodatkowych, monitorowanie stopnia wykorzystania przyznanych danemu uczniowi lub uczennicy środków oraz załączanie dokumentów do rozliczenia zajęć.
    • Rekrutacja uczestników projektu zgodnie z przyjętym regulaminem.
    • Realizacja zajęć dodatkowych przez uczniów i uczennice.
  • Opracowanie modułu badawczego – oceny wpływu podjętych w projekcie działań oraz rekomendacje dot. proponowanej ścieżki wspierania rozwoju uczniów w trudnej sytuacji materialnej.

Główne rezultaty:

  • Liczba uczniów i uczennic objętych wsparciem
    Wartość docelowa: 6000 uczniów i uczennic.
  • Liczba uczniów i uczennic objętych pilotażem
    Wartość docelowa: 100 dzieci i młodzieży.
  • Liczba przetestowanych ścieżek wsparcia
    Wartość docelowa: 2.

#FunduszeEU #FunduszeEuropejskie

O projekcie

Projekt Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior to unikalna inicjatywa skierowana do uczniów i uczennic klas 5–8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych w całej Polsce z wyłączeniem szkół policealnych. Misją programu jest wspieranie dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach oraz umieszczonych w pieczy zastępczej, umożliwiając im rozwijanie talentów i zainteresowań poprzez realizację różnorodnych zajęć dodatkowych.

W ciągu trzech lat szkolnych (2025-2028) wsparcie otrzyma 6 tysięcy dzieci, które dzięki Indywidualnym Kontom Rozwojowym (IKR) Junior otrzymają środki na uczestnictwo w pozaszkolnych aktywnościach edukacyjnych i rozwojowych. Łączna wysokość stypendium przyznanego na okres trzech lat szkolnych na jednego ucznia lub uczennicę wyniesie 15 000 zł brutto. W projekcie przewidziano dwa nabory, które poprzedzi etap pilotażu (styczeń-czerwiec 2025 r.). Udział w pilotażu weźmie ok. 100 uczniów i uczennic, których miejsce zamieszkania znajduje się na terenie Województwa Podkarpackiego i Lubelskiego lub którzy są uczniami szkół zlokalizowanych na jego obszarze. Zakwalifikowane osoby otrzymają 2500 zł brutto na sfinansowanie udziału w jednych, wybranych zajęciach dodatkowych w okresie letniego semestru szkolnego (styczeń-czerwiec 2025 r.).

Uczestnik lub uczestniczka w ramach projektu będzie mógł wybrać dowolne zajęcia m.in. w takich dziedzinach jak:

  • programowanie i nowoczesne technologie,
  • sport i aktywność ruchowa,
  • muzyka i sztuka,
  • literatura i języki obce,
  • rękodzieło i zajęcia o charakterze technicznym,
  • oraz wielu innych!

Dzieci mogą wybierać zajęcia realizowane regularnie, w trybie cyklicznym, weekendowym, w formie stacjonarnej, hybrydowej lub zdalnej, a także organizowane w trakcie ferii czy wakacji. Ta elastyczność pozwala na dopasowanie aktywności do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

Projekt to nie tylko rozwój pasji, ale również cenne lekcje samodzielności. Uczestnicy sami decydują, w co zainwestują swój czas i energię, rozwijając przy tym takie kompetencje jak zarządzanie czasem, proaktywność czy umiejętność organizowania własnego procesu uczenia się.

Stypendia IKR Junior tworzą świat możliwości, w którym każdy młody człowiek, niezależnie od sytuacji materialnej, może odkrywać i rozwijać swoje pasje i talenty.

Grupa docelowa

Grupą docelową są uczniowie i uczennice szkół podstawowych klas 5-8 oraz ponadpodstawowych każdego typu, z wyłączeniem szkół policealnych, pochodzący z rodzin o relatywnie niskich dochodach lub umieszczeni w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej, które są osobami fizycznymi bezpośrednio korzystającymi ze wsparcia EFS+.

Aktualności
Wydarzenia
PILOTAŻ PROJEKTU – SPOTKANIA WPROWADZAJĄCE

KIEDY: 12 GRUDNIA 2024

GDZIE: Zespół Szkół Technicznych w Mielcu, ul. Kazimierza Jagiellończyka | Mielec, Aula 

REJESTRACJA: https://wydarzenia.frse.org.pl/ankieta/1393633/prezentacja-projektu-ikr-junior-mielec.html
 

KIEDY: 13 GRUDNIA 2024 

GDZIE: Lubelska Akademia WSEI ul. Projektowa 4 | Lublin, Aula A

REJESTRACJA: https://wydarzenia.frse.org.pl/ankieta/1393699/prezentacja-projektu-ikr-junior-lublin.html

Budynki, w których będą realizowane spotkania merytoryczne, są zgodne ze standardem dostępności architektonicznej.
 

AGENDA:

09:00 – 10:00 | Rejestracja uczestników | Przerwa kawowa

10:00 – 10:10 | Powitanie uczestników konferencji

10:10 – 10:30 | Prezentacja działań RPI (informacja o FRSE oraz programach zarządzanych przez FRSE)

10:30 – 12:00 | Prezentacja projektu „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”

  • Wprowadzenie do projektu: cele, założenia i plan realizacji.
  • Kluczowe informacje o pilotażu:
    • terminy i lokalizacje
    • system informatyczny oraz proces rekrutacji 
    • symulacja składania wniosku na dofinansowanie zajęć dodatkowych

12:00 – 12:15 | Przerwa kawowa

12:15 – 13:30 | Konsultacje z koordynatorami projektu

  • Spotkania z przedstawicielami FRSE dotyczące procesu pilotażu

13:30 – 15:00 | Dyskusja i podsumowanie

15:00 | Zakończenie konferencji oraz lunch

Najczęściej zadawane pytania
  1. Czy udział w pilotażu wyklucza z wnioskowania w naborze właściwym?

Udział w naborze pilotażowym nie wyklucza możliwości udział w naborze właściwym. Również warto pamiętać, że kwota przyznanego stypendium w naborze właściwym nie zostanie pomniejszona o wysokość stypendium przyznanego na etapie pilotażu oraz wyniesie max. 15 000 zł na 3 lata szkolne po spełnienie wszystkich warunków regulaminowych.

  1. Ile osób otrzyma stypendia w pilotażu?

W naborze pilotażowym weźmie udział 100 uczniów i uczennic z województwa podkarpackiego i lubelskiego.

  1. Kto może wziąć udział w naborze pilotażowym?

W naborze pilotażowym mogą wziąć udział uczniowie i uczennice szkół podstawowych klas 5-8 oraz ponadpodstawowych każdego typu (liceum ogólnokształcące: klasa 1-4, technikum: klasa 1-5, szkoła branżowa I stopnia: klasa 1-3, szkoła branżowa II stopnia: klasa 1-2; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy: klasa 1-3) z województwa podkarpackiego i lubelskiego, z wyłączeniem szkół policealnych, pochodzący z rodzin o relatywnie niskich dochodach lub umieszczeni w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej, które są osobami fizycznymi bezpośrednio korzystającymi ze wsparcia EFS+.

  1. Jeśli złożonych zostanie więcej wniosków niż stypendiów, co będzie decydowało o przyznaniu stypendiów?

W przypadku zbyt dużej liczby chętnych w ramach naboru pilotażowego, w pierwszej kolejności do projektu zostaną przyjęci uczniowie i uczennice uczęszczający do klas 5-6 szkół podstawowych. W drugiej kolejności decydowała będzie kolejność zgłoszeń.

  1. Kiedy dokładnie rusza rekrutacja do pilotażu i jak długo trwa?

Rekrutacja do naboru pilotażowego odbędzie się w dniach: od 2 stycznia 2025 roku do 17 stycznia 2025 roku do godz. 15:59:59

  1. Jakie są dostępne ścieżki złożenia wniosku o przyznanie stypendium?

Wniosek o przyznanie stypendium IKR Junior można złożyć za pomocą dwóch dostępnych ścieżek:

  • Indywidualna: rodzice, opiekunowie prawni lub uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie złożyć wniosek. 
  • Instytucjonalna: szkoły oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze będą mogły zgłaszać swoich uczniów. 
  1. Na jakie zajęcia będzie można się zapisać w ramach IKR?

Każdy uczeń lub uczennica biorący udział w projekcie (i jego rodzic lub opiekun prawny) będzie mógł wybrać dowolne zajęcia w interesującej go tematyce. Możliwe będzie finansowanie zajęć np. z nauki programowania, nowoczesnych technologii, sportowych i ruchowych, muzycznych, artystycznych, modelarskich, technicznych, literackich czy językowych. Zajęcia mogą być indywidualne lub grupowe w trybie stacjonarnym, hybrydowym lub online. Uczestnik lub uczestniczka projektu będzie mógł wybrać zajęcia organizowane, w trybie ciągłym bądź też cyklicznym, zajęcia weekendowe oraz organizowane w trakcie ferii zimowych.

  1. Czy mogę zmienić zajęcia w trakcie semestru?

Założenia programowe nie przewidują możliwości zmiany rozpoczętych zajęć w trakcie trwania pilotażu.

  1. Czy sam muszę znaleźć miejsce, które organizuje zajęcia?

Tak, znalezienie organizatora zajęć dodatkowych pozostaje po stronie ubiegającego się o stypendium IKR Junior.

Osoba ubiegająca się o stypendium może wskazać we Wniosku o stypendium podmiot świadczący usługi wybranych zajęć dodatkowych. Jeśli nie zrobi tego na tym etapie konieczne będzie wypełnienie i złożenie już po zakwalifikowaniu się w systemie IKR Formularza na zajęcia.

  1. Jestem uczniem szkoły policealnej, czy mogę wziąć udział w projekcie?

Uczniowie i uczennicy szkół policealnych nie mogą wziąć udział w pilotażu. Projekt jest skierowany do uczniów i uczennic szkół podstawowych klas 5-8 oraz ponadpodstawowych każdego typu (liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa I stopnia, szkoła branżowa II stopnia; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy) pochodzących z rodzin o relatywnie niskich dochodach lub umieszczonych w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej, które są osobami fizycznymi bezpośrednio korzystającymi ze wsparcia EFS+.

  1. Od 6 miesięcy prowadzę firmę w sektorze edukacji pozaformalnej, w Polsce, czy mogę być organizatorem zajęć dodatkowych w projekcie?

Uprawnionymi podmiotami do udzielania zajęć dodatkowych w ramach projektu mogą być podmioty prowadzące od co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku nieprzerwanie działalność, na terytorium RP, w sektorze edukacji formalnej lub pozaformalnej potwierdzoną zapisem w odpowiednim rejestrze.

  1. W jakim okresie odbędzie się nabór pilotażowy?

Nabór pilotażowy odbędzie się w okresie: od stycznia do czerwca 2025 roku.

  1. Ile wynosi stypendium w naborze pilotażowym?

W naborze pilotażowym maksymalna kwota wsparcia na jednego uczestnika lub uczestniczkę wyniesie 2500 zł brutto (co odpowiada 2500 pkt) do wykorzystania na jeden semestr (styczeń – czerwiec 2025).

  1. W jakiej formie dostanę stypendium? 

Przyznane stypendium będzie bezpośrednio przekazane wybranemu przez uczestnika lub  uczestniczkę podmiotowi realizującemu zajęcia na podstawie wystawionego dokumentu finansowego – faktury. Warto również pamiętać, że  w celu monitorowania wysokości przyznanego stypendium oraz kwoty, która jeszcze pozostała do wykorzystania, uczeń lub uczestniczka w ramach swojego konta będzie dysponować liczbą punktów w wysokości 2500 pkt, które FRSE wymieni w procesie płatności za zajęcia dodatkowe w stosunku 1PLN = 1 punkt.

  1. Jakie kryteria dochodowe należy spełnić, aby wziąć udział w projekcie?

Kryterium dochodowe upoważniające do złożenia wniosku o stypendium jest spełnione w następujących przypadkach:

  • Korzystanie przez uczenia lub uczennicę z programu „Posiłek w szkole i w domu”, wystarczające będzie potwierdzenie tego faktu przez dyrektora szkoły, do której uczeń lub uczennica uczęszcza w postaci wydanego zaświadczenia lub zaświadczenia wydanego przez Ośrodek Pomocy Społecznej  (OPS.)
  • Jeżeli uczeń lub uczennica nie korzysta z programu „Posiłek w szkole i w domu” - potwierdzenie wysokości miesięcznego dochodu na jednego członka rodziny w poprzednim roku podatkowym. Dochód nie może przekraczać 1200 zł na osobę w rodzinie lub 1 552 zł w przypadku osób prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe.

Warto również pamiętać, że dla uczniów i uczennic umieszczonych w pieczy zastępczej instytucjonalnej oraz rodzinnej zawodowej kryterium dochodowe nie będzie miało zastosowania.

Kontakt

Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa

ikr.junior@frse.org.pl

Paula Jędral
kom. +48 510 385 912
paula.jedral@frse.org.pl

Zuzanna Różycka
kom. +48 505 431 322
zuzanna.rozycka@frse.org.pl

Justyna Szymanik
kom. +48 572 675 017
justyna.szymanik@frse.org.pl

dr Olga Ścigała-Karpińska
kom. +48 510 385 710
olga.scigala-karpinska@frse.org.pl

Alina Palamarchuk 
kom. +48 728 455 354 
alina.palamarchuk@frse.org.pl

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych - RODO