Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 20.09.2024 r.
Jak przekazywać treści dotyczące doradztwa zawodowego na przedmiotach ogólnokształcących w technikum? Pomóc mogą scenariusze zajęć
Pewnie niejeden nauczyciel, wychowawca, pedagog czy psycholog pracujący w szkole średniej zastanawiał się, jak wdrożyć zapisy Rozporządzenia MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, które nakłada obowiązek realizacji treści doradczych na poszczególnych lekcjach.
Oto przykładowe tematy z zakresu doradztwa zawodowego, które można realizować na wybranych lekcjach ogólnokształcących w technikum w ramach Podstawy programowej:
Godzina wychowawcza
Język angielski
Geografia
Informatyka
Język polski
Przykłady scenariuszy lekcji
Temat: Autoprezentacja podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Cel ogólny: przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej w języku angielskim, poznanie słownictwa związanego z podejmowaniem pracy
Przewidywany czas realizacji: 1 x 45 min
Metody i formy pracy: pogadanka, praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja
Środki dydaktyczne: internet, wydrukowane ogłoszenia o pracę, pytania do rozmowy rekrutacyjnej
Przebieg lekcji:
1. Powitanie uczniów i krótkie omówienie celów lekcji.
2. Prowadzący prosi uczniów (w grupach) o podanie definicji słów (własne pomysły): rekrutacja, pracownik, umiejętności, kwalifikacje.
3. Uczniowie indywidualnie opracowują przykładowe cechy własne i umiejętności przydatne do pracy na stanowisku, o które się umownie ubiegają.
4. Nauczyciel krótko prezentuje metody i techniki rekrutacyjne.
5. Uczniowie pracują w parach, wchodząc w role potencjalnego pracownika i pracodawcy (z zamianą ról). Zadanie zakłada przygotowanie krótkiego profilu firmy, analizę wymagań pracodawcy dot. kwalifikacji, wykształcenia, cech i umiejętności. Następuje inscenizacja rozmowy kwalifikacyjnej.
6. Uczniowie analizują trudności, które pojawiły się w każdej z ról.
7. Podsumowanie zajęć.
Temat: Bezrobocie na świecie
Cel ogólny: przedstawienie definicji/treści: bezrobocie, rynek pracy, urząd pracy, stopa bezrobocia, rodzaje bezrobocia, przyczyny i skutki bezrobocia, metody walki z bezrobociem, rola instytucji wspierających bezrobotnych, skala bezrobocia w Polsce
Przewidywany czas realizacji: 2 x 45 min
Metody i formy pracy: pogadanka, prezentacja, praca w grupach (burza mózgów), dyskusja
Środki dydaktyczne: internet, statystyki bezrobocia w Polsce, wydrukowane ogłoszenia o pracę, barometr zawodów na dany rok
Przebieg lekcji:
1. Powitanie uczniów i krótkie omówienie celów lekcji.
2. Prowadzący prosi uczniów (w grupach) o podanie definicji słów (własne pomysły): bezrobocie, rynek pracy, urząd pracy, stopa bezrobocia.
3. Uczniowie pracują w grupach – rodzaje i skutki bezrobocia (burza mózgów).
4. Młodzież prezentuje wypracowane definicje i zagadnienia. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi.
5. Uczniowie analizują statystyki bezrobocia w Polsce, prezentując wyniki na arkuszach do pracy grupowej.
6. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze stroną Barometrzawodow.pl. Uczniowie wcielają się w role pracowników urzędu pracy oraz osób poszukujących pracy. Inscenizacja, zamiana ról, analiza trudności.
7. Podsumowanie zajęć.
Formy realizowania zajęć z zakresu doradztwa zawodowego:
Podmioty, z którymi warto współpracować, realizując zajęcia z doradztwa zawodowego:
*dr Joanna Kalejta – Ambasadorka Euroguidance & Europass, ekspertka w zakresie doradztwa zawodowego, nauczycielka przedmiotów zawodowych w technikum.