Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 23.12.2024 r.
Od innowacyjnych metod nauczania transplantologii, po integrację młodzieży w siatkówce na siedząco – projekty nagrodzone podczas gali FRSE pokazują, jak edukacja zmienia rzeczywistość
Gości zebranych 9 grudnia 2024 r. w warszawskim Muzeum Historii Polski powitał dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Mirosław Marczewski. – To dla nas zaszczyt gościć państwa w przestrzeni, która przypomina o bogactwie naszej historii i tradycji, a jednocześnie stanowi doskonałe tło do świętowania tego, co ważne dla przyszłości: innowacyjności w edukacji – powiedział. Wspomniał przy tym pierwszą galę, która odbyła się w 2011 roku w Sopocie, podczas polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
– Co roku nagradzamy projekty, które są wzorem do naśladowania – kontynuował Mirosław Marczewski. Podkreślił, że z każdym rokiem wzrasta poziom zgłaszanych projektów i liczba osób ubiegających się o tytuł EDUinspiratora. – To dowód na to, że można zrobić coś więcej w swoim środowisku lokalnym, szkole czy na uczelni – podsumował dyrektor Marczewski.
O roli edukacji w kontekście wyzwań geopolitycznych mówiła Katarzyna Smyk, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. – Właśnie w odpowiedzi na te wyzwania Unia Europejska tworzy przestrzeń do dialogu i wymiany praktyk – zaznaczyła. Przypomniała również o dwudziestoleciu członkostwa Polski w UE i o sukcesach programu Erasmus+, z którego skorzystało już 15 milionów Europejczyków. Katarzyna Smyk zapowiedziała nowe inicjatywy, takie jak Młodzieżowa Rada Doradcza przy Przewodniczącej Komisji Europejskiej oraz cykl dialogów europejskich z młodzieżą.
EDUinpiracje 2024
Ceremonia wręczenia nagród w konkursie EDU-inspiracje 2024 odbyła się pod hasłem „Nowe horyzonty w edukacji”. Wyróżniono laureatów w pięciu kategoriach: Umiejętności cyfrowe, Ekologia, Wyrównywanie szans, Działania społeczne oraz Synergia dla edukacji.
W obszarze Działania społeczne zwyciężyła Fundacja Pasjonaci Życia za projekt „You are more than one life – adult education for promotion of transplantation”. Nagrodę odebrali koordynatorka projektu Magdalena Pilarz i Rafał Kątny – jego uczestnik i beneficjent. Jak mówili, ich projekt realnie zmienia życie – zarówno osób po transplantacji, jak i tych, które chcą się dowiedzieć, jak dbać o zdrowie.
– Uczyliśmy osoby po transplantacji opowiadać swoje historie w sposób zwięzły, tak by trafiały do odbiorców. Te umiejętności wykorzystują obecnie podczas Forum Młodych, które organizujemy. W tym roku odbyły się już takie wydarzenia w Gdańsku, Szczecinie i, 10 grudnia, w Katowicach – podkreśliła Magdalena Pilarz. – Dzięki projektowi jestem dziś wyspecjalizowanym edukatorem. Mogę opowiadać o dawstwie narządów, zdrowym stylu życia i o tym, jak ważne jest dbanie o siebie. Wiedza, którą się dzielimy, wpływa na poszerzenie świadomości społecznej na temat transplantologii. Dzięki temu coraz więcej ludzi zyskuje szansę na drugie życie – podsumował Rafał Kątny.
Nagrodę w dziedzinie Ekologia zdobyła Szkoła Podstawowa nr 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego w Warszawie za projekt „Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca”, który wdrażał nowoczesne praktyki edukacyjne z udziałem nauczycieli z ośmiu krajów europejskich, przynosząc trwałe zmiany w podejściu do ekologii i edukacji włączającej. Kategoria Synergia dla edukacji przyniosła z kolei zwycięstwo Uniwersytetowi Przyrodniczemu we Wrocławiu za projekt „Digital Skills in Farming for Future Agriculture”. Jak podkreślili przedstawiciele projektu, jego celem było opracowanie modelu szkolenia zawodowego, wspierającego transformację cyfrową w rolnictwie.
W kategorii Umiejętności cyfrowe laur przypadł Fundacji Małopolska Izba Samorządowa za projekt „Bots and Artificial Intelligence: Developing Competences to Deal with the New Coworkers”. Reprezentująca Fundację Aldona Okraszewska podkreśliła: – Ten sukces nie byłby możliwy bez naszych partnerów z Portugalii, Hiszpanii, Włoch, ze Słowenii, z Turcji oraz Polski.
Wyrównywanie szans to obszar, w którym nagrodzono Fundację Społeczną Fair Play za projekt „Sit2Play! Mobilność kadr sportowych dla promowania siatkówki na siedząco w Polsce”. Okazuje się, że siatkówka na siedząco może zmieniać życie osób z niepełnosprawnościami. Magdalena Majewska, koordynatorka projektu i zawodniczka kobiecej kadry siatkówki na siedząco, zwróciła uwagę na główny cel inicjatywy, którym było popularyzowanie tego sportu wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. – Dzięki naszej inicjatywie mogliśmy uczyć się od zagranicznego partnera w Słowenii, jak trenować osoby z niepełnosprawnościami, rozmawiać z rodzicami, rozkładać obciążenia i wiele więcej. Te doświadczenia przenieśliśmy na grunt lokalny, tworząc młodzieżowy klub siatkówki na siedząco w Gdyni – wyjaśniła.
Siatkówka na siedząco, choć niszowa, zyskuje w Polsce coraz większą popularność. – W grze siedzimy bezpośrednio na parkiecie i przemieszczamy się za pomocą rąk, co wymaga siły i sprawności. Cieszymy się, że zainteresowanie naszym sportem rośnie – przyznała Majewska. Obecnie w klubie w Gdyni chce trenować coraz więcej osób, co jest zaskakujące nawet dla samych organizatorów.
Dodatkowe wyróżnienie w tej kategorii otrzymała Politechnika Śląska za projekt „SMARTherapy+: Smart Learning for Gait Physiotherapy”. Dzięki wykorzystaniu cyfrowych narzędzi edukacyjnych i wirtualnej rzeczywistości projekt umożliwił profesjonalizację kształcenia fizjoterapeutów w zakresie terapii chodu.
Nagrody przyznano również w konkursach EDUinspirator, EDUinspiracje Media, European Language Label (ELL) oraz European InnovativeTeaching Award (EITA).
Laureaci w pozostałych konkursach:
EDUinspirator: Aleksandra Kurowska-Susdorf, nauczycielka języka angielskiego ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Wejherowie (więcej o laureatce na stronie WWW )
Młody EDUinspirator: Kinga Piaseczna, wolontariuszka z Fundacji My Future, studentka geodezji i kartografii
EDUinspiracje Media:
Zwycięzcy w kategoriach:
- Wywiad: Karolina Magiera-Wróbel
- Reportaż: Aleksandra Wojtaszek z redakcji „Tygodnika Powszechnego”
- Publicystyka: Jędrzej Winiecki z redakcji „Polityki”
- Materiał studencki: Paulina Martyniuk
European Innovative Teaching Award (EITA):
Zwycięzcy z kategoriach:
- Szkoły podstawowe: Fundacja Thinking Zone za projekt „Let’s Teach Critical Thinking”
- Szkoły ponadpodstawowe: Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących im. Józefa Piłsudskiego w Żywcu za projekt „Be a Buddy Not a Bully”
- Szkoły branżowe i techniczne: Fundacja Ponad Granicami za projekt „Stress-Resistance: Preventing Professional Burnout of Firefighters”
European Language Label (ELL)
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za projekt „Majority and Minority Languages in School Environment: Helping Teachers, Students, and Parents”
Intercultural Education Consulting Beata Mirecka--Jakubowska, Opole, za projekt „Connected Learning: Implementing International Intercultural Online Student Collaboration Focused on 21st Century Skills”
- I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Mławie za projekty „Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen” i „#Stolen Memory”.
- Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny za projekt „Otwarta Łódź” (więcej na stronie WWW)
- Zespół Szkół nr 24 im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy za projekt „Love Music, Love Yourself!”
Wieczór uświetniły występy artystyczne, w tym muzyczno-taneczny koktajl zaprezentowany przez kwartet smyczkowy Etnosomnia, formację taneczną JDC Agency Andrzeja Starowicza oraz zespół Dizzy Boyz Brass Band.
Więcej na temat wszystkich nagrodzonych, a także wyróżnionych w konkursach na: www.frse.org.pl/aktualnosci/laureaci-konkursow-edukacyjnych-frse-2024