Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 16.12.2024 r.
Otwarta i włączająca społeczność akademicka, w której każdy czuje się szanowany i bezpieczny? Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) pokazuje, że jest to jak najbardziej osiągalne. A wszystko dzięki innowacyjnemu projektowi „Kultura Szacunku”, który ma za zadanie promować równość oraz przeciwdziałać wszelkim formom dyskryminacji.
Projekt „Kultura Szacunku” spontanicznie zainicjowali studenci w roku akademickim 2020-2021 w reakcji na globalny ruch Black Lives Matter. Chodziło o głębszą refleksję nad kwestiami równości i szacunku dla drugiej osoby – zwłaszcza w obliczu rasizmu czy innych negatywnych zjawisk w relacjach międzykulturowych. Szybki start wymagał kompromisów, ale mimo to udało się stworzyć platformę do prowadzenia lepiej przemyślanych i zaplanowanych działań w przyszłości.
Uczelniany zespół projektowy tworzyli:
Do współpracy w inicjatywie zaproszono również członków uczelnianej Komisji ds. Przeciwdziałania Problemom Mobbingu, Molestowania Seksualnego i Dyskryminacji Studentów i Doktorantów, Komisji ds. Przeciwdziałania Mobbingowi, a także przedstawicieli Uczelnianego Samorządu Studenckiego i organizacji studenckich.
W drugim etapie kampanii (2022/2023) położono większy nacisk na inne aspekty równości – dotyczące płci, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej. Zespół projektowy pracował już bardziej systematycznie dzięki większemu doświadczeniu organizacyjnemu. Udało się również zaangażować szersze grono uczestników, w tym m.in. osoby z niepełnosprawnościami. Główny cel? Pozytywna zmiana postaw społecznych. Istotne było również uwzględnienie perspektywy osób, które bezpośrednio zmagały się z problemem wykluczenia.
Kampanię prowadził zespół w następującym składzie:
Partnerami zostali zaś:
Projekt rozpoczął się kampanią informacyjną skierowaną do całej społeczności akademickiej. Na terenie uczelni pojawiły się plakaty i ulotki z przekazem podkreślającym znaczenie równości i szacunku. W mediach społecznościowych ruszyła natomiast seria postów prezentujących zarówno pozytywne przykłady współpracy między studentami różnych narodowości, jak i historie osób, które otrzymały wsparcie w trudnych sytuacjach.
Szczególną popularnością cieszyły się warsztaty i szkolenia poświęcone różnorodności kulturowej oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, prowadzone przez ekspertów.
Projekt sukcesywnie się poszerzał o nowe inicjatywy. Udało się uruchomić punkt wsparcia psychologicznego i prawnego dla osób doświadczających wykluczenia lub przemocy, a także anonimowy system zgłaszania niepokojących zachowań, tak by szybko reagować w sytuacjach kryzysowych. Ponadto w „Gazecie GUMed” ukazała się seria artykułów na temat równości.
Równolegle rozwijała się współpraca z organizacjami pozarządowymi, która zaowocowała organizacją wydarzeń towarzyszących, takich jak Dni Różnorodności czy konferencja na temat roli edukacji w krzewieniu tolerancji.
Patronat nad całą kampanią objął prorektor ds. studenckich dr hab. Tomasz Smiatacz.
Kampania „Kultura Szacunku” przyniosła wymierne rezultaty. Badania przeprowadzone po roku realizacji projektu pokazały, że wzmocniło się poczucie przynależności do wspólnoty akademickiej, a dzięki lepszej atmosferze na uczelni więcej osób doświadczyło pozytywnych zjawisk. Wzrosła też świadomość tego, że szacunek i różnorodność są fundamentem zdrowego środowiska akademickiego. Uczestnicy warsztatów docenili również praktyczny charakter zajęć, które dało się przełożyć na życie codzienne.
Celem na przyszłość jest jeszcze większe angażowanie studentów w tworzenie programu inicjatyw i rozwój współpracy z innymi uczelniami, po to by dzielić się doświadczeniami oraz upowszechniać dobre praktyki.
„Kultura Szacunku” stanowi doskonały dowód na to, że zmiany w duchu równości i akceptacji są jak najbardziej możliwe. Warto więc wspólnie budować taką społeczność uczelnianą, w której każdy ma szansę na rozwój w atmosferze wzajemnego szacunku. – Zaczynajcie działać! Nawet drobne inicjatywy mogą mieć pozytywne efekty. Nie ma ryzyka, że tego typu działania przyniosą szkodę, a są szanse na dobre zmiany – zachęca dr Jacek Kaczmarek.