Uczenie się przez całe życie – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Projekt „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”

Projekt realizowany jest w I osi priorytetowej: „Umiejętności”, Działanie 1.08 „Rozwój systemu edukacji i uczenia się dorosłych”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Celem głównym projektu jest rozwój współpracy i koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym (w tym współpracy międzyregionalnej) w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem kluczowych grup interesariuszy i interesariuszek oraz z wykorzystaniem istniejących mechanizmów.

Działania w ramach projektu będą stanowiły wsparcie w realizacji zadań w obszarze wdrażania ZSU 2030 na poziomie krajowym (na potrzeby Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji) oraz na poziomie regionalnym (jako projekt „parasolowy” dla projektów realizowanych przez województwa w ramach inwestycji A3.1.1. KPO. W zakresie wsparcia inicjatyw regionalnych działania te będą skierowane do regionalnych instytucji publicznych (np. Wojewódzkich Urzędów Pracy, Powiatowych Urzędów Pracy, Urzędów Marszałkowskich) i będą dotyczyły zadań podejmowanych przez te instytucje w następujących obszarach:

  • konsolidacja przedsięwzięć realizowanych w regionie przez podmioty i instytucje działające w obszarze edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego, szkolenia zawodowego i uczenia się dorosłych;
  • współpraca i wymiana doświadczeń przedstawicieli organów prowadzących szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, uczelni, instytucji rynku pracy oraz przedsiębiorców na rzecz podnoszenia jakości, efektywności i atrakcyjności regionalnego kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się w miejscu pracy;
  • animowanie współpracy pomiędzy szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, uczelniami i pracodawcami na rzecz kształcenia zawodowego;
  • nawiązywanie współpracy z parkami technologicznymi i innymi podmiotami zaangażowanymi w rozwój edukacji i kształcenia zawodowego, edukacji pozaformalnej, przedsiębiorczości oraz w rozwój innowacyjności;
  • promowanie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk inżynieryjno-technicznych z wykorzystaniem nauczania przez doświadczenie i praktycznego wykorzystywania wiedzy (STEM);
  • monitorowanie działań podejmowanych w regionie w obszarze doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz podnoszenia kompetencji doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach i placówkach;
  • przepływ informacji o możliwościach kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego, w tym w ramach edukacji pozaformalnej.

Rezultaty projektu:

Wskaźnik rezultatu

5 sieci współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie uczenia się przez całe życie.

Wskaźniki produktu

5 analiz, ekspertyz, sprawozdań dot. przedsięwzięć wpisujących się w ZSU 2030.

Główne zadania w projekcie:

  • Monitorowanie działań podejmowanych na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie wdrażania ZSU 2030.
  • Wsparcie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym.
  • Organizacja tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie umiejętności.
  • Wypracowanie rekomendacji dla systemowych rozwiązań, wzmacniających koordynację i współpracę działań na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W PROJEKCIE „ROZWÓJ WSPÓŁPRACY I KOORDYNACJI W ZAKRESIE UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE”

 

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1. poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji i Nauki, al.J. Ch. Szucha 25,
00-580 Warszawa,
2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Grupa docelowa

Grupę docelową projektu stanowią: przedstawiciele i przedstawicielki instytucji zajmujących się wdrażaniem ZSU 2030 na poziomie krajowym i regionalnym (np. ministerstwa, urzędy marszałkowskie, w tym Instytucje Zarządzające RP, urzędy pracy, uczelnie), przedstawiciele i przedstawicielki instytucji z otoczenia organizacyjnego ministerstw (np. PARP, CPPC, ORE, IBE, NAWA), organizacji reprezentatywnych (pracodawców i związków zawodowych), organizacji pozarządowych, przedstawiciele i przedstawicielki Wojewódzkich Zespołów Koordynacji i innych instytucji edukacji formalnej i pozaformalnej oraz rynku pracy funkcjonujących na poziomie regionalnym.

Aktualności

 Zakończenie I cyklu spotkań pre-konsultacyjnych z regionami - wymiana doświadczeń i wiedzy

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej zorganizowała cykl stacjonarnych pre-konsultacji z przedstawicielami oraz przedstawicielkami 16 województw. Spotkania zostały zrealizowane w ramach projektu pn. „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Odbyły się w Warszawie w dniach: 21 maja, 29 maja, 17 czerwca oraz 25 czerwca 2024 roku.

Celem pre-konsultacji było przedyskutowanie wstępnych założeń do zmian służących wypracowaniu raportów z rekomendacjami, które będą zawierały rozwiązania w obszarze uczenia się przez całe życie oraz koordynacji rozwiązań w tym zakresie.

Uczestnikami pre-konsultacji były osoby zaangażowane we wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych. Byli to głównie pracownicy Urzędów Marszałkowskich Województw, Wojewódzkich Urzędów Pracy, uczelni wyższych, członkowie i członkinie Wojewódzkich Zespołów Koordynacji (WZK). W wydarzeniach wzięli udział również przedstawiciele FRSE oraz MEN, tj.: Alina Prochasek – Członkini Zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Liliana Budkowska – Dyrektor Biura Programów Zewnętrznych FRSE, Emilia Halemba – Zastępca Dyrektora Biura Programów Zewnętrznych FRSE, Piotr Bartosiak – Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego (DSKiKZ), MEN oraz Maciej Lasota, Naczelnik w DSKiKZ, MEN.

Spotkania miały charakter warsztatowy. Uczestnicy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem dyskutując w grupach na temat struktury prawnej i zadań Wojewódzkich Zespołów Koordynacji oraz innych działań WZK, m.in. w kontekście wymogu zapewnienia, aby oferta edukacyjna (kształcenia zawodowego, szkoleń) była dostosowana do rozpoznanych potrzeb w zakresie umiejętności. Każda z grup prezentowała na forum swoje przemyślenia i spostrzeżenia w temacie rozwiązań merytorycznych, organizacyjnych i formalno-prawnych w obszarze uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.

Niewątpliwie wartością dodaną spotkań pre-konsultacyjnych była wymiana informacji, własnych spostrzeżeń uczestników oraz wniosków z działań prowadzonych w województwach w zakresie koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych a także możliwość bezpośredniej dyskusji.

Informacje zebrane z kart warsztatowych zostaną przeanalizowane i będą stanowiły wkład do kolejnego cyklu spotkań pre-konsultacyjnych.

W kolejnych latach realizacji projektu planowane są pre-konsultacje społeczne i konsultacje społeczne, w ramach których będą dyskutowane i opiniowane wnioski wynikające z analizy rozwiązań wdrażanych w poszczególnych województwach w ramach inwestycji A.3.1.1 KPO LLL, dla której projekt FERS LLL „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” jest projektem „parasolowym”.

 

Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 21.05.2024 r. (fot. Szymon Łaszewski/FRSE)

Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 29.05.2024 r. (fot. Szymon Łaszewski/FRSE)

Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 17.06.2024 r. (fot. Szymon Łaszewski/FRSE)

Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 25.06.2024 r.

fot. Szymon Łaszewski/FRSE

 

Pre-konsultacje dotyczące wypracowania rekomendacji w zakresie uczenia się przez całe życie

Organizatorem obecnie odbywających się pre-konsultacji społecznych jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Pre-konsultacje są realizowane w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Pre-konsultacje dotyczą wypracowania rozwiązań merytorycznych, organizacyjnych i formalno-prawnych w obszarze uczenia się przez całe życie, uwzględniającego założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.

Celem pre-konsultacji jest przedyskutowanie wstępnych założeń do zmian służących wypracowaniu raportów z rekomendacjami, które będą zawierały rozwiązania w obszarze uczenia się przez całe życie oraz koordynacji rozwiązań w tym zakresie.

Obecne pre-konsultacje stanowią jeden z pierwszych etapów prac, służących wypracowaniu rekomendacji w obszarach obejmujących zagadnienia ze Zintegrowanej Strategii Umiejętności, w szczególności w zakresie rozwiązań formalno-prawnych. Nie będą one obejmowały wszystkich obszarów i zagadnień związanych z upowszechnianiem idei uczenia się przez całe życie. W kolejnych latach realizacji projektu planowane są pre-konsultacje społeczne i konsultacje społeczne, w ramach których będą dyskutowane i opiniowane wnioski wynikające z analizy rozwiązań wdrażanych w poszczególnych województwach w ramach inwestycji A.3.1.1 KPO LLL.

Efektem konsultacji społecznych będzie opracowanie raportów zawierających rekomendacje do zmian w przepisach prawa, uwzględniających rozwiązania w zakresie uczenia się przez całe życie w obszarze merytorycznym, finansowym i formalno-prawnym.

W pre-konsultacjach uczestniczą przedstawiciele i przedstawicielki instytucji zaangażowanych w realizację projektów wojewódzkich finansowanych w ramach inwestycji A.3.1.1 Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w zakresie projektów dotyczących Zbudowania systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w szczególności przedstawiciele Wojewódzkich Zespołów Koordynacji.

Harmonogram pre-konsultacji

Zakres prac

Termin

Spotkania pre-konsultacyjne w Warszawie

  • 21.05.2024 r.

województwo: małopolskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie

  • 29.05.2024 r.

województwo: mazowieckie, łódzkie, lubelskie, podlaskie

  • 17.06.2024 r.

województwo: kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, pomorskie, zachodniopomorskie

  • 25.06.2024 r.

województwo: opolskie, lubuskie, dolnośląskie, śląskie

 

Regionalne działania w zakresie uczenia się przez całe życie

Zespół FERS LLL od początku realizacji projektu pt. Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie uczestniczy w wydarzeniach, które wpisują się w jego cele w ramach zadania nr 2 Wsparcie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym – działanie 2.6.: Udział w wydarzeniach z zakresu LLL.

Celem udziału w wydarzeniach jest obserwacja działań prowadzonych na poziomie regionalnym, jak i kontakt z przedstawicielami oraz pracownikami instytucji odpowiedzialnymi za koordynację i współpracę działań w obszarze LLL w województwach. Przygotowane wnioski z udziału w wydarzeniach posłużą także jako wkład do rekomendacji powstałych na zakończenie realizacji projektu FERS LLL.

Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie z wydarzeń, w których brali udział przedstawiciele i przedstawicielki FRSE.

Jednym z wydarzeń, w którym uczestniczyły osoby zaangażowane w projekt FERS LLL był XI Festiwal Zawodów w Małopolsce. Podczas festiwalu prezentacje zawodów przygotowały technika, szkoły branżowe, szkoły wyższe, pracodawcy i służby mundurowe. Strefy wystawiennicze podzielone na branże i doradztwo zawodowe miały na celu pomóc uczniom usystematyzować wiedzę o perspektywach zawodowych w obrębie interesujących ich profesji.

W trakcie Festiwalu odbyło się także posiedzenie Wojewódzkich Zespołów Koordynacji z województwa małopolskiego i z województwa warmińsko-mazurskiego w ramach realizacji projektu pt. Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych. W trakcie spotkania zostały przedstawione dotychczasowe i planowane działania w projektach obu województw w kontekście projektowych założeń. Spotkanie to jest przykładem, że warto prowadzić współpracę międzyregionalną nie tylko z pobliskimi województwami ale także tymi bardziej oddalonymi. Jednym z pozytywnych efektów tej międzyregionalnej relacji Wojewódzkich Zespołów Koordynacji będzie organizacja Festiwalu Zawodów w województwie warmińsko-mazurskim. Festiwal zostanie przygotowany w oparciu o dobre praktyki województwa małopolskiego, które posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji takich wydarzeń.

Równolegle do Festiwalu zawodów odbyła się konferencja Szkoły dla kompetencji przyszłości, która poświęcona była trendom rozwojowym systemu edukacji. Najistotniejsze z nich to: edukacja nastawiona na określone kompetencje i umiejętności, cyfryzacja procesu kształcenia, transformacja cyfrowa gospodarki, edukacja włączająca oraz „zielona gospodarka”.

Festiwal zawodów, może służyć jako dobra praktyka w promowaniu ścieżki kształcenia dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych w każdym z województw Polski.

Kolejne ciekawe wydarzenie, w którym uczestniczyliśmy, to  IV Małopolski Kongres Szkolnego Doradztwa Zawodowego. Tematem Kongresu były kompetencje miękkie i twarde, ich rola w procesie kształcenia uczniów i przyszłych pracowników, znaczenie kompetencji w rozwoju osobistym i w pracy zawodowej. W trakcie wydarzenia pokazano kompetencje osobiste, które są przydatne w pracy na różnych stanowiskach, w zawodach technicznych jak i zdigitalizowanym, cyfrowym świecie. Podczas kongresu można było dowiedzieć się m.in. czym jest "turkusowa szkoła", gdzie stawia się przede wszystkim na podmiotowość i kreatywność indywidualną ucznia.

Wzięliśmy również udział w konferencji otwierającej projekt Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie województwa opolskiego. W trakcie zaprezentowano główne założenia i cele projektu, omówiono badania kompleksowe dotyczące doradztwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w woj. opolskim jak również przedstawiono zrealizowane spotkania sieci powiatowych woj. opolskiego.

Zespół projektowy brał udział nie tylko w inicjatywach związanych z uczeniem się przez całe życie organizowanych na południu Polski ale również i tych mających miejsce w województwie pomorskim. W marcu 2024 r. uczestniczyliśmy w drugiej edycji Edukacyjnych Targów Kariery EDUOFFSHOREWIND. Targi te to nie tylko miejsce, gdzie informowano jak wygląda praca w zielonej energetyce ale także wieloaspektowe działanie z wielomiesięcznym programem edukacyjnym. Prezentacja ponad 100 wystawców z różnych sektorów i branż, mega uniwersytety, VR, poligony badawcze i nowoczesne instytuty, gminy i powiaty oraz firmy z całego świata, umożliwiła zapoznanie się ze ścieżką kariery osób pracujących w offshorze czy kwalifikacjach i samorozwoju. Licznie przybyli studenci mieli możliwość bezpośrednich rozmów z liderami branż uczestniczących w targach na temat staży i ofert pracy.

O kolejnych wydarzeniach w kontekście Wsparcia wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym będziecie mogli Państwo przeczytać już niebawem.

 

Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń

W ramach realizowanego projektu pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, prowadzi szereg działań koncepcyjnych, dotyczących organizacji i funkcjonowania pięciu tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń (samokształcenia), obejmujących osiem obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU 2030).

Bazując na założeniach zawartych w dokumencie ZSU 2030, na potrzeby projektu określono następujące zakresy tematyczne planowanych do utworzenia sieci:

  • Sieć tematyczna nr 1: Umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  • Sieć tematyczna nr 2: Rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry zarządzające, kadry uczące;
  • Sieć tematyczna nr 3: Rozwijanie umiejętności poza edukacją formalną;
  • Sieć tematyczna nr 4: Rozwijanie i wykorzystanie umiejętności w miejscu pracy oraz współpraca pracodawców z edukacją formalną i pozaformalna;
  • Sieć tematyczna nr 5: Doradztwo zawodowe, planowanie uczenia się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.

Aktualnie trwają prace związane z przygotowaniem procesu rekrutacji uczestników sieci. Do udziału w pracach będziemy zapraszać przedstawicieli i przedstawicielki:

  • Wojewódzkich Zespołów Koordynacji utworzonych w ramach projektów realizowanych w ramach inwestycji A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w zakresie zbudowania systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych
  • instytucji edukacji i rynku pracy,
  • Sektorowych Rad ds. Kompetencji.

oraz interesariuszy i interesariuszek podejmujących działania w zakresie planowanej tematyki sieci.

Planuję się, iż łącznie we wszystkich sieciach tematycznych uczestniczyć będzie 160 osób.

Planowany termin rozpoczęcia rekrutacji: to III kw. 2024 r. Organizacja sieci planowana jest od IV kw. 2024 roku do III kw. 2028 roku.

Już wkrótce pojawi się więcej szczegółów na temat funkcjonowania sieci.

Zapraszamy do śledzenia dalszych etapów prac związanych z ich organizacją.

Wizyty studyjne w ramach projektu
  • Wizyta studyjna w Niderlandach

W dniach 4-6 czerwca 2024 w związku z realizacją projektu Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus odbyła się wizyta studyjna do Niderlandów. W składzie delegacji byli przedstawiciele Lidera (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji), Partnera projektu (Ministerstwo Edukacji Narodowej), opiekunowie projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz przedstawiciele i przedstawicielki dwóch województw realizujących projekty w ramach KPO LLL z województwa małopolskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami, a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz uczenia się przez całe życie, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów i ścieżek podnoszenia umiejętności osób dorosłych, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia edukacyjnego dorosłych.

W ramach wizyty studyjnej zrealizowano spotkania w czterech niderlandzkich instytucjach mających doświadczenie we wdrażaniu działań związanych z uczeniem się młodzieży i dorosłych, podnoszeniem ich umiejętności podstawowych i zawodowych, poradnictwem zawodowym oraz uczeniem się przez całe życie, tj.: Stowarzyszenie BiOND w Utrechcie, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie, Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze oraz Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie.

1.  Stowarzyszenie BiOND – instytucja działająca  na rzecz osób/instytucji odpowiedzialnych za edukację młodzieży w szkołach średnich i w szkolnictwie zawodowym. BiOND działa jako centrum ekspertyzy i punkt kontaktowy w zakresie profesjonalnego doradztwa na poziomach edukacji średniej i zawodowej. Reprezentuje interesy doradców zatrudnionych we wszystkich instytucjach rządowych i edukacyjnych, angażuje się w działania zapewniające wsparcie doradcom uczącym w szkołach. Misją organizacji jest również informowanie doradców o najnowszych trendach związanych z doradztwem, np. poprzez cykliczne wydawanie magazynu BiOND, newsletter, za pośrednictwem mediów społecznościowych i strony internetowej. Ponadto BiOND umożliwia doradcom kontakty i wymianę doświadczeń za pośrednictwem sieci współpracy czy organizację corocznego Kongresu BiOND. Stowarzyszenie organizuje również różne formy doskonalenia zawodowego mające na celu zwiększenie kompetencji doradców i ich rozwój zawodowy. W jego ofercie edukacyjnej są m. in. warsztaty, webinary, coaching, ścieżki doradcze czy kongresy organizowane w ramach tzw. BiOND Academie. Szeroka oferta edukacyjna ma na celu umożliwienie doradcom ciągłego uczenia się i zachęcania młodzieży do postępowania w podobny sposób.

Więcej na temat BiOND: tutaj 

2. Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie (HU) jest uczelnią, która specjalizuje się w praktycznych naukach stosowanych. Oferuje studia w różnych dziedzinach, m.in. takich jak: języki i komunikacja, studia behawioralne, prawo, ekonomia, filozofia. Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie jest jednym z czołowych europejskich uniwersytetów badawczych, który oferuje praktyczne podejście do nauczania przygotowując studentów do nowoczesnych wyzwań zawodowych. Uniwersytet dysponuje parkiem centrów badawczych i eksperckich oraz laboratoriów, z których każde koncentruje się na określonej dziedzinie wiedzy.

Więcej na ten temat: tutaj  

3. Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki ustala standardy jakości, które mają zastosowanie zarówno w edukacji publicznej, jak i prywatnej. Sprawuje m.in. ogólny nadzór nad ogólnokształcącymi szkołami średnimi dla dorosłych (VAVO). Minister Edukacji ustanawia regulacje prawne i inne zasady dotyczące funkcjonowania poszczególnych szkół. Ministerstwo pełni również rolę instytucji koordynującej poradnictwo zawodowe.

4. Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie (ROC) to jedna z 40 placówek należąca do ogólnokrajowej sieci ROC realizujących program z zakresu edukacji dorosłych. Instytucje te oferują specjalnie zaprojektowane kursy adresowane do osób szukających pracy, pracujących oraz młodych ludzi bez doświadczenia zawodowego. Rolą placówek jest łączenie edukacji formalnej z możliwością pracy zawodowej. Regionalne Centra Szkoleniowe oferują szeroką gamę kursów zawodowych, jak również prowadzą kursy niderlandzkiego jako drugiego języka oraz szkolenia w zakresie umiejętności podstawowych. ROC w Amsterdamie oferuje ponad 300 różnych kursów realizowanych w dziewięciu szkołach zawodowych w Amsterdamie, Amstelveen, Hoofddorp i Hilversum.

Więcej informacji na temat działalności ROC: tutaj

Udział w wizycie pozwolił jej uczestnikom na zapoznanie się z niderlandzkim systemem edukacji, systemem wsparcia młodzieży i osób dorosłych w tym kraju oraz analizą dobrych praktyk.

W projekcie są zaplanowane także kolejne wizyty studyjne, które będziemy opisywać. Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej projektu. 

Poniżej przedstawiamy krótką fotorelację z wizyty studyjnej.

Fot. Archiwum prywatne
Spotkanie w siedzibie stowarzyszenia BiOND w Utrechcie, 05.06.2024 r.

Fot. Archiwum prywatne    
Spotkanie w Ministerstwie Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze, 06.06.2024 r. 

Fot. Archiwum prywatne           
Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie (ROC) - spotkanie ze studentem i pracownikiem ROC, Amsterdam, 06.06.2024 r.

Fot. Archiwum prywatne
Spotkanie na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Utrechcie (HU), 05.06.2024 r.

Ogłoszenia - postępowania oraz szacowania wartości zamówienia
  • Uprzejmie informujemy, iż w dniu 06.06.2024 r. na platformie Marketplanet w związku z realizacją projektu FERS LLL zostało zamieszczone postępowanie krajowe w trybie podstawowym na Świadczenie usług eksperckich polegających na koordynacji, moderowaniu oraz monitorowaniu i ewaluacji 5 tematycznych sieci współpracy i samokształcenia, w podziale na części.

Data składania dokumentów w ramach postępowania, to: od 06.06.2024 r do 20.06.2024 r. do godz. 08:00.

Zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem, które jest dostępne linkiem: https://frse.ezamawiajacy.pl/pn/frse/demand/notice/public/131863/details

 

  • W związku z planowanym wszczęciem przez FRSE, Zespół FERS LLL postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług eksperckich polegających na weryfikacji dokumentów i opracowań, powstających w ramach projektów prowadzonych w 16 województwach, finansowanych z KPO - inwestycja A.3.1.1.: Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie - Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych oraz przygotowaniu wniosków i/lub rekomendacji wynikających z przeprowadzonych analiz.

W ramach procedury szacowania wartości zamówienia, uprzejmie prosimy o przedstawienie propozycji ceny (szacowaną wartość) za wykonanie ww. przedmiotu zamówienia.

Szczegóły przedmiotu zamówienia tutaj: opis przedmiotu zmówienia do szacowania

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia tutaj: formularz

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia prosimy przesłać do Pani Agnieszki Dorociak na adres adorociak@frse.org.pl do dnia 17.04.2024 r.

W razie pytań związanych z szacowaniem prosimy o kontakt z Panią Agnieszką Dorociak, telefon: 572 675 514

 

  • W związku z planowanym wszczęciem przez FRSE, Zespół FERS-LLL postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług eksperckich polegających na koordynacji i prowadzeniu oraz monitorowaniu i ewaluacji 5 tematycznych sieci współpracy i samokształcenia obejmujących 8 obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 (dalej: ZSU2030), w ramach procedury szacowania wartości zamówienia, uprzejmie prosimy o przedstawienie propozycji ceny (szacowaną wartość) za wykonanie ww. przedmiotu zamówienia.

Szczegóły przedmiotu zamówienia tutaj: opis przedmiotu zmówienia

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia tutaj: formularz

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych kontrahentów oraz osób wyznaczonych do kontaktu przez kontrahentów Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji: RODO

Formularz wyceny przedmiotu zamówienia prosimy przesłać do Pani Karoliny Szczuki na adres karolina.szczuka@frse.org.pl do dnia 29.02.2024 r.

W razie pytań związanych z szacowaniem prosimy o kontakt z Panią Karoliną Szczuką, telefon: 572 675 479

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych - RODO

Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych obowiązujące w projekcie „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” – dokument

Kontakt
FUNDACJA ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI
Biuro Programów Zewnętrznych

Liliana Budkowska
Dyrektor Biura

Emilia Halemba
Zastępca Dyrektora Biura

 

Kontakt do Zespołu

Izabella Lutze – koordynator oraz główny ekspert merytoryczny ds. koncepcji i raportów

e-mail: izabella.lutze@frse.org.pl

Katarzyna Bałkowiec – ekspert ds. dostępności

e-mail: katarzyna.balkowiec@frse.org.pl

Agnieszka Dąbrowska-Cholewińska – ekspert merytoryczny ds. monitorowania

e-mail: agnieszka.dabrowska@frse.org.pl

Agnieszka Dorociak – ekspert merytoryczny ds. rekomendacji

e-mail: agnieszka.dorociak@frse.org.pl

Anna Kamont – ekspert merytoryczny ds. wsparcia

e-mail: anna.kamont@frse.org.pl

Robert Pliszka – ekspert merytoryczny ds. wydarzeń

e-mail: robert.pliszka@frse.org.pl

Karolina Szczuka – ekspert merytoryczny ds. sieci

e-mail: karolina.szczuka@frse.org.pl

 

MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Partner projektu
Departament Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego

Piotr Bartosiak
Dyrektor Departamentu

 

Kontakt do Zespołu

Maciej Lasota – naczelnik Wydziału Zintegrowanej Strategii Umiejętności
e-mail: maciej.lasota@mein.gov.pl