Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 26.11.2024 r.
Po raz ósmy specjaliści od edukacji z całej Europy spotkali się w Warszawie podczas konferencji „Evidence-based approach in Erasmus+ and European Solidarity Corps”. Tym razem dyskutowano o tym, jak połączyć – z pozoru trudne do pogodzenia – światy ekspertów prowadzących badania, praktyków zajmujących się edukacją oraz decydentów kształtujących politykę publiczną.
Tematem przewodnim konferencji były współpraca i dialog między tymi trzema środowiskami. Jak zauważył jeden z prelegentów: „Współpraca nie jest już tylko opcją, stała się nową doktryną”. Podczas dwóch dni konferencji uczestnicy wysłuchali 11 wystąpień zaprezentowanych podczas 3 sesji tematycznych oraz panelu dyskusyjnego, który podsumował całe wydarzenie. Spotkanie w dniach 5-6 listopada br. zorganizował Zespół Analityczno-Badawczy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji przy wsparciu Zespołu Publikacji oraz Zespołu TCA.
Pierwszego dnia konferencji dr Martin Brown z Dublin City University zwrócił uwagę na konieczność budowania sieci współpracy w różnych obszarach. Podkreślił, że współpraca przyczynia się do zwiększenia efektywności polityki poprzez wypracowywanie rozwiązań w dialogu z jej odbiorcami, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, zwiększenie zdolności innowacyjnych oraz wzrost spójności społecznej. Budowanie sieci współpracy to jednak trudne zadanie, a efekty bywają czasem odwrotne do zamierzonych. Posługując się przykładem budowania sieci szkolnych, dr Brown wskazał, że warto uwzględniać głos i opinie bezpośrednich odbiorców proponowanych rozwiązań, takich jak rodzice, uczniowie i społeczności lokalne.
Dr Thais França z University Institute of Lisbon w swojej prezentacji omówiła kluczowe czynniki sukcesu współpracy pomiędzy badaczami i praktykami, wskazała też na bariery. Te ostatnie to przede wszystkim różnice w celach i priorytetach, ale także nierówność zasobów oraz ograniczenia czasowe, finansowe, komunikacyjne czy nadmierna biurokracja. Często obu stronom towarzyszą też obawy dotyczące własności intelektualnej i opór przed zmianami.
Profesor Dorota Piotrowska z Politechniki Łódzkiej podczas panelu dyskusyjnego zauważyła, że wyniki badań często nie znajdują zastosowania w praktyce, ponieważ badacze posługują się niezrozumiałym dla innych, akademickim językiem. Zaznaczyła, że potrzebne są zmiana sposobu komunikacji i bardziej efektywne przekazywanie wyników badań.
Pozostali paneliści podkreślali, że barierą są często także odmienne oczekiwania badaczy, praktyków i decydentów co do czasu, zasobów finansowych przeznaczanych na badania, a niekiedy nawet rezultatów z nich uzyskiwanych.
Proponowane przez prelegentów rozwiązania w zakresie budowania lepszej współpracy między badaczami a praktykami obejmowały przede wszystkim tworzenie przestrzeni do dialogu, takich jak badania w działaniu (action research), platformy transferu wiedzy czy prowadzenie blogów i podcastów. Badacze i praktycy powinni także poszukiwać i ustalać wspólne cele i priorytety, uzgadniać elastyczne i realistyczne harmonogramy oraz jasny podział odpowiedzialności we wspólnie realizowanych projektach badawczych.
W obszarze wpływu badań na polityki publiczne prelegenci podkreślali wagę komunikacji wyników badań – powinna być ona zrozumiała i dostępna dla interesariuszy reprezentujących różne środowiska. Karol Sobestjański z FRSE przedstawił działania badawcze polskiej Narodowej Agencji Programu Erasmus+, podkreślając, że badania pomagają w doskonaleniu programu, ponieważ pozwalają zidentyfikować, które obszary wymagają poprawy, a które działają dobrze. Zwrócił uwagę na rolę informacji zwrotnej od uczestników. Dyskutowano także o konieczności włączania ekspertów, praktyków i decydentów w tworzenie praktycznych rekomendacji opartych na wynikach badań.
Uczestnicy konferencji zgodzili się, że odpowiedzialność za skuteczną komunikację wyników badań i ich praktyczne zastosowanie leży nie tylko po stronie badaczy, ale także decydentów kształtujących politykę edukacyjną.
Konferencja była także dobrą okazją do poznania najnowszych wyników badań w obszarze umiędzynarodowienia edukacji.
Marina Steinmann z DAAD i dr Julia Zimmerman z FernUniversität in Hagen przedstawiły statystyki dotyczące mobilności studenckiej w ramach Erasmus+ na przestrzeni lat i w poszczególnych krajach, zwracając uwagę np. na dominację mobilności w określonych branżach i typach uczelni. Badania wykazały, że mobilność poprawia zdolność adaptacji uczestników w różnych aspektach życia zawodowego i osobistego oraz wzmacnia ich poczucie skuteczności.
Uzupełnieniem obrazu oddziaływania mobilności na ich uczestników były wyniki z dwóch fal badania zaprezentowane przez Annę Kowalczyk z Erasmus Student Network, która omówiła czynniki najbardziej motywujące do udziału w mobilnościach. Wskazała także na bariery finansowe, społeczne i psychologiczne, które towarzyszą uczestnikom wyjazdów.
Dr Willeke van der Werf z Nuffic/Dutch National Agency Erasmus+ zaznaczyła, że projekty interwencyjne, takie jak te realizowane w ramach kluczowych akcji programu Erasmus+, powinny wykraczać poza pomiar założonych wcześniej efektów (tzw. output), uwzględniając również korzyści niezamierzone – tzw. impact. Prelegentka podkreślała także konieczność wypracowywania rozwiązań i efektów projektów w duchu partycypacyjnym. „O nich, nie bez nich, krok po kroku” – mówiła.
Głos praktyków reprezentowała Alina Besleaga z SALTO Participation and Information, która podkreślała wagę budowania informacji dla uczestników programu Erasmus+. Jej zdaniem informacja powinna być przejrzysta, ogólnodostępna i inkluzyjna, by wzmocnić partycypację obywatelską i społeczną.
Konferencja pokazała, że budowanie współpracy między światem badań, praktyką edukacyjną a polityką publiczną nie jest łatwe, ale jest niezbędne do skutecznej realizacji celów edukacyjnych na poziomie europejskim. Efektywna współpraca wymaga intensywnego dialogu, wzajemnego uczenia się i eliminacji barier biurokratycznych. Zaangażowanie i elastyczność są kluczowe dla budowania trwałych i skutecznych sieci współpracy w sektorze edukacyjnym i badawczym.
Seminarium stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą w zakresie badań nad unijnymi programami edukacyjnymi i nawiązywania nowych kontaktów. Kolejna edycja już za rok.
Keynote speeches:
Session I. From data to information:
Session II. From information to knowledge:
Session III. From knowledge to practice: