treść strony

Nowoczesne zarządzanie w agrobiznesie

Wymiana międzynarodowych doświadczeń w zakresie zarządzania agrobiznesem będzie teraz łatwiejsza. Wszystko dzięki platformie e-AgriMBA, stworzonej w ramach współpracy uniwersytetów z Holandii, Chorwacji, państw Grupy Wyszehradzkiej oraz Mołdawii

  • Rozwój technologiczny sprawia, że rolnictwo i zarządzanie nim również się zmienia

    fot. Attasit saentep/Shutterstock

W projektach wszystko zaczyna się od potrzeby, a ta w przypadku e-AgriMBA pojawiła się w czasie pandemii. Wtedy to wykładowcy z uczelni należących do sieci AgriMBA, która tworzy, monitoruje i akredytuje programy MBA w obszarze agrobiznesu, stracili możliwość podróżowania między poszczególnymi ośrodkami i prowadzenia zajęć. Okazało się też, że programy AgriMBA w niektórych krajach nie cieszą się już takim zainteresowaniem jak dawniej i wymagają odświeżenia, tak by były bardziej innowacyjne i uwzględniały potrzeby ochrony środowiska. 

Nie bez znaczenia był również plan wdrożenia dwuletnich studiów MBA w kolejnych państwach – na początku w Mołdawii, której władze planują jak najszybszą akcesję (negocjacje ruszyły w czerwcu). – Mołdawia chce być częścią Unii Europejskiej i przestrzegać europejskich wartości – mówi prof. Aurelia Litvin z Uniwersytetu Technicznego Mołdawii, który wchodzi w skład AgriMBA. – Rolnictwo UE jest bardziej rozwinięte od mołdawskiego, podobnie jak edukacja rolnicza. Uruchomienie programu e-AgriMBA to dla nas zatem nie tylko możliwość czerpania z najlepszych wzorców, ale też wdrożenia dobrych praktyk, co w przyszłości pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy kraju – dodaje.

Z każdego miejsca na świecie
Konieczność odpowiedzi na wszystkie te potrzeby zaowocowała stworzeniem platformy, a konkretnie elektronicznego Paneuropejskego Systemu Nauczania dla Zrównoważonej Edukacji MBA w Agrobiznesie, obejmującego kursy prowadzone przez międzynarodowych wykładowców. – Platforma umożliwia prowadzenie zajęć hybrydowych dla grup złożonych ze słuchaczy z różnych krajów. W trakcie zajęć studenci mogą nie tylko pracować z wykładowcą, ale również, w tym samym czasie, korzystać z umieszczonych na platformie materiałów – tłumaczy 
prof. Agata Malak-Rawlikowska ze współtworzącej AgriMBA Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. – Dzięki Platformie znacznie zwiększyła się też liczba kursów dostępnych dla studentów – dodaje prof. Wim Heijman z Czeskiego Uniwersytetu Nauk Przyrodniczych w Pradze, również należącego do AgriMBA.

Platformę testuje obecnie Mołdawia, która pierwsze w tym kraju studia MBA w dziedzinie agrobiznesu uruchomiła w ubiegłym roku. Uczestniczy w nich 30 słuchaczy. – Dzięki tej inicjatywie studenci mogą lepiej zrozumieć mechanizmy legislacyjne UE. Z europejskimi procedurami wsparcia rolnictwa mogli się zapoznać np. podczas wizyty w Brukseli, gdzie odwiedzili m.in. działające na terenie Unii przedsiębiorstwa – zdradza prof. Aurelia Litvin.
Pilotażowy program w Mołdawii kończy się w przyszłym roku. – Wtedy też zostanie zakredytowany na międzynarodowym poziomie – zapowiada prof. Agata Malak-Rawlikowska.

Plan na kolejne kraje
Platforma to rozwiązanie, z którego będą korzystać nie tylko partnerzy projektu, ale też wszystkie uczelnie z sieci AgriMBA. – Dla nowych członków sieci rozpoczęcie programu MBA będzie bardziej atrakcyjne, bowiem koszty uruchomienia, a następnie prowadzenia tego rodzaju studiów mocno się zmniejszyły. Mniej za udział w programie zapłacą również słuchacze – zwraca uwagę prof. Wim Heijman.

Rozwój polegał będzie nie tylko na dołączaniu nowych podmiotów, ale także na poszerzaniu zakresu współpracy. Do tej pory udało się opracować wspólne programy nauczania i zaplanować projekty badawcze, teraz plany obejmują wspólne publikacje. Dr Krisztián Kovács z Uniwersytetu w Debreczynie widzi też inne zmiany na horyzoncie: – Platforma zwiększa opłacalność nauczania niektórych przedmiotów. Międzynarodowi eksperci nie muszą docierać do każdego z krajów, a wykłady mogą prowadzić online z dowolnego miejsca.

Wykładowcy uczelni z sieci AgriMBA myślą o kontynuacji trwającego projektu – odświeżeniu i zdigitalizowaniu programów m.in. na Węgrzech, w Chorwacji czy Mongolii. – Platforma ma niemal nieograniczoną pojemność. Zamierzamy wykorzystać jej potencjał – zapowiada prof. Agata Malak-Rawlikowska. I dodaje: – Europejskie rolnictwo staje się bardziej innowacyjne i zrównoważone. Takie też powinno być nauczanie w tym obszarze. 

Projekt „Electronic Pan-European Learning System for Sustainable Agribusiness MBA Education” to przykład współpracy pomiędzy uczelniami z państw Grupy Wyszehradzkiej w ramach programu Erasmus+ Szkolnictwo wyższe. Przedsięwzięcie koordynuje Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, a partnerami są: Czeski Uniwersytet Nauk Przyrodniczych w Pradze, Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze oraz Uniwersytet Debreczyński (Węgry), a także Wageningen University (Holandia), Uniwersytet w Zagrzebiu (Chorwacja) i Uniwersytet Techniczny w Mołdawii. Wysokość dofinansowania: 400 000 euro. Więcej o projekcie: eagrimba.sggw.pl, o sieci AgriMBI na: www.ica-agrimba.eu