treść strony

Pod polską batutą

Od stycznia Polska znów będzie przewodniczyć pracom Rady Unii Europejskiej. W dziedzinie edukacji wśród priorytetów prezydencji znalazły się m.in. włączanie społeczne i wspieranie młodzieży. Współorganizatorem wydarzeń w ramach polskiej prezydencji będzie FRSE.

  • fot. Shutterstock

System rotacyjnej prezydencji stosowany w Unii Europejskiej pozwala każdemu państwu członkowskiemu, bez względu na jego wielkość i zasoby, co kilkanaście lat przewodzić pracom Rady UE. Choć zmiany w traktacie lizbońskim ograniczyły bezpośredni wpływ państwa sprawującego prezydencję na niektóre obszary działania Wspólnoty, przewodzenie pracom UE jest wciąż kluczowe dla zapewniania spójności jej prac legislacyjnych i politycznych.

Edukacyjne priorytety: włączanie i młodzież

Zgodnie z unijnymi traktatami państwo sprawujące prezydencję wraz ze swoim poprzednikiem i następcą tworzy tzw. trio prezydencji, które wyznacza cele na okres 18 miesięcy. Na podstawie tego programu każdy z trzech krajów przygotowuje własny, bardziej szczegółowy plan działań na sześć miesięcy. Gdy w drugiej połowie 2011 roku Polska sprawowała prezydencję po raz pierwszy, współpracowaliśmy z Danią i Cyprem. Podobnie będzie od stycznia 2025 r. – do grudnia trio tworzą Hiszpania, Belgia i Węgry. Dla naszego kraju przewodniczenie pracom Rady UE będzie szansą, by włożyć wkład w budowanie bardziej zintegrowanej Europy. Zadanie jest ważne, bo przypada w momencie licznych wyzwań, ale także możliwości, takich jak transformacja cyfrowa czy ekologiczna.

Zgodnie z zapowiedziami MEN, polska prezydencja będzie kontynuować działania na rzecz promowania współpracy między państwami UE w celu budowania bardziej odpornych i włączających systemów kształcenia i szkolenia oraz zapewnienia dostępu każdej osobie do wysokiej jakości i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie. Dla UE i jej członków niezmiennie priorytetem pozostaje odpowiedź na zróżnicowanie osób uczących się, dlatego Polska – wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom i potrzebom szeroko rozumianego środowiska edukacyjnego jako swój priorytet przyjęła edukację włączającą. Prezydencja będzie również dążyć do umocnienia tożsamości europejskiej wśród młodych Europejczyków w oparciu o wartości traktatowe, co, jak podkreśla ministra edukacji Barbara Nowacka, wymaga wzmocnienia zaufania młodych ludzi do projektu UE i zapewnienia im podmiotowości oraz faktycznego wpływu na to, co w tej Unii się dzieje.

W realizację planów MEN włączy się Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która zorganizuje kilka ważnych wydarzeń ujętych w oficjalnym programie prezydencji. Chodzi przede wszystkim o międzynarodowe konferencje poświęcone edukacji włączającej oraz młodzieży, a także spotkania decydentów ds. polityk młodzieżowych.

Lublin – sprawdzony partner

Największe miasto Lubelszczyzny, które w 2023 roku było Europejską Stolicą Młodzieży, to idealny partner dla wydarzeń zaplanowanych przez FRSE. Lublin od lat wspiera inicjatywy na rzecz młodzieży, co współgra z priorytetami MEN oraz FRSE, które dążą do zwiększenia roli młodych ludzi w Europie.

Będzie to forum dialogu i refleksji nad wyzwaniami stojącymi przed młodymi Europejczykami, a także miejsce pracy nad strategiami promowania ich aktywnego udziału w tworzeniu przyszłości Europy. Drugim wydarzeniem w Lublinie będzie Spotkanie Dyrektorów Generalnych ds. Młodzieży. Wezmą w nim udział najwyżsi urzędnicy państw członkowskich odpowiedzialni za politykę młodzieżową, którzy ocenią efektywność realizowanych programów, takich jak Erasmus+ Młodzież. Raport podsumowujący spotkanie posłuży jako dokument referencyjny dla przyszłych strategii.

Słabsi w centrum uwagi

Wśród partnerów konferencji znajdują się m.in. Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Europejska Agencja na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej. Wydarzenie przyciągnie ministrów edukacji, nauczycieli, ekspertów i przedstawicieli organizacji międzynarodowych. Będzie platformą wymiany doświadczeń oraz dyskusji nad strategiami wspierającymi edukację dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych systemach europejskich. Organizacja tego wydarzenia stanowi część zaangażowania Polski w promowanie integracyjnego podejścia do edukacji.

Tego rodzaju wydarzenia odbywają się regularnie – ich uczestnicy wymieniają się doświadczeniami, omawiają bieżące wyzwania oraz planują dalszy rozwój programów. Pracują też nad wspólnymi wytycznymi i standardami, które pozwolą jeszcze lepiej wspierać beneficjentów, oraz szukają sposobów, by usprawnić współpracę. Przewodnictwo Polski w Radzie UE stanowi wyjątkową szansę na rozwijanie polityk edukacyjnych i wsparcie młodzieży w skali europejskiej. Organizowane przez FRSE wydarzenia przyciągną międzynarodowych ekspertów oraz przedstawicieli ministerstw edukacji i ministerstw młodzieży, dając Polsce platformę do wzmocnienia współpracy oraz rozwoju innowacyjnych inicjatyw na rzecz bardziej zrównoważonej, włączającej i przyjaznej młodym Europy.

Dziecięce Logo Prezydencji

Pierwszą inicjatywą zrealizowaną przez FRSE w ramach przygotowań do prezydencji była koordynacja prac członków kapituły konkursu nad dziecięcą wersję logotypu naszego przewodnictwa. Najciekawsze prace zgłosili uczniowie z Rzeszowa i Małkocina.

Konkurs nosił tytuł „Polska na czele europejskiej rodziny”, a jego organizatorem było Ministerstwo Edukacji Narodowej. Do kapituły FRSE zaprosiła znanych grafików:

  • prof. Lecha Majewskiego – grafika-plakacistę, profesora zwyczajnego, pracującego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie;
  • Andrzeja Pągowskiego – artystę, grafika, autora plakatów do sztuk teatralnych, filmów, festiwali sztuk oraz konkursów piosenek;
  • Anitę Głowińską – polską artystkę, plastyczkę, autorkę i ilustratorkę książek dla dzieci (twórczynię słynnej serii książek o Kici Koci), autorkę ilustracji wykorzystywanych w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”;
  • Emilię Dziubak – wielokrotnie nagradzaną autorkę i ilustratorkę książek dla dzieci, współpracującą z autorami i wydawnictwami w Polsce i za granicą, absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

W gronie jurorów znaleźli się więc nie tylko twórcy z ogromną wiedzą na temat zasad tworzenia logotypów, ale również ilustratorki, które rozumieją dziecięcą wrażliwość oraz sposób postrzegania świata przez najmłodszych. Dodatkowo w pracach kapituły uczestniczyli: Adam Nowakowski z KPRM, Karolina Rzadkowska z MEN oraz Iwona Łoboda z FRSE. W sumie na konkurs napłynęło około 1500 ilustracji. Posiedzenie członków kapituły odbyło się 15 listopada br. Wyróżniono 32 prace, po jednej z każdego województwa w dwóch kategoriach wiekowych: uczniowie klas I–III oraz IV–VIII szkół podstawowych. W pierwszej z kategorii zwyciężyła Szkoła Podstawowa nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie, w drugiej – Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Małkocinie (woj. zachodniopomorskie). Wyróżnione oraz zwycięskie ilustracje będzie można zobaczyć m.in. podczas Konferencji Młodzieżowej w Lublinie w marcu 2025 r.