Kształcenie i szkolenia zawodowe: konkurs 2022 – Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

treść strony

 

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji informuje, że w dniu 2 czerwca 2023 r. podjęła decyzję o zatwierdzeniu do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) w ramach projektu„Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” wniosków umieszczonych na liście rezerwowej sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe programu Erasmus+.
LISTA RANKINGOWA wniosków objętych wsparciem.

 

Umowa finansowa

Forma dofinansowania

Przedsięwzięcie będzie realizowany na zasadach programu Erasmus+, ale dofinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Szczegółowe informacje dotyczące budżetu oraz zasad jego wykorzystywania będą określone w umowie finansowej, której wartość całkowita zostanie wyrażona w walucie PLN. Maksymalna kwota wypłaconych zaliczek wyniesie 80% zatwierdzonej kwoty budżetu.

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w podziale: 82,52% środki europejskie i 17,48 środki krajowe.

Dokumenty związane z podpisaniem umowy finansowej na realizację przedsięwzięcia
  • PEŁNOMOCNICTWO dla przedsięwzięć finansowanych w ramach FERS [DOC]
  • Informacja o rachunku bankowym [DOC]
  • Wykaz dokumentów niezbędnych do podpisania umowy finansowej [PDF]
  • Instrukcja wypełnienia i złożenia Ankiety Beneficjenta w systemie OnLine FRSE [PDF]
  • Instrukcja wypełnienia i złożenia Formularza Kontraktowego [PDF]
Wniosek o zmianę w umowie

Wniosek o zmianę w umowie finansowej należy złożyć najpóźniej 1 miesiąc przed datą zakończenia przedsięwzięcia, ale przed zaistnieniem zmiany.

Aneksowania wymagają następujące zmiany:

  • zmiana formy prawnej i nazwy Realizatora
  • zmiana organu prowadzącego
  • zmiana rachunku bankowego
  • zmiana okresu realizacji przedsięwzięcia
  • zmiany w budżecie

Wniosek o aneks znajduje się  w systemie OnLine FRSE (niezbędny druk w kolorze).

Po wysłaniu dokumentu online wniosek należy wydrukować, podpisać zgodnie z prawną reprezentacją Realizatora i przesłać na adres FRSE.

 

Instytucje niepubliczne

W przypadku instytucji niepublicznych dodatkowe informacje dot. ustalenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy zostaną przekazane bezpośrednio do koordynatorów przedsięwzięcia drogą mailową.

System

Każdy Realizator jest zobowiązany do uzupełnienia informacji dotyczących realizowanego przedsięwzięcia i jego uczestników w systemie dokumentów Online FRSE. Szczegółowe informacje nt. dokumentów, jakie należy zamieścić w systemie będą na bieżąco przekazywane instytucjom, które otrzymały dofinansowanie.

Załączniki do umowy finansowej

Umowa finansowa dla przedsięwzięcia (z jednym Realizatorem/dla państwowych jednostek budżetowych/przedsięwzięć z zabezpieczeniem)

Warunki szczególne umowy finansowej – indywidualne dla organizacji

Załącznik I: Warunki ogólne [PDF]

Załącznik II: Opis przedsięwziecia; Szacunkowy budżet przedsięwzięcia – indywidualny dla organizacji

Załącznik III: Postanowienia finansowe i umowne [PDF]

Załącznik IV: Stawki mające zastosowanie w Umowie [PDF]

Załącznik V: Wzory umów, które należy stosować między Realizatorem a uczestnikami:

  • Umowa finansowa pomiędzy organizacją wysyłającą a uczestnikiem mobilności [DOC]
  • Porozumienie o programie mobilności [PL] [ENG] i suplement [PL] [ENG]

Załącznik VI: Zakres danych nt. uczestników przedsięwzięcia oraz podmiotów obejmowanych wsparciem koniecznych do przekazania do FRSE [PDF]

Załącznik VII: Formularz zgłoszeniowy – minimalny zakres danych koniecznych do przekazania przez uczestnika przedsięwzięcia do Realizatora/organizacji partnerskiej przedsięwzięcia:

  • Formularz zgłoszeniowy dla przedstawiciela kadry pedagogicznej [DOC]
  • Formularz zgłoszeniowy dla ucznia [DOC]
  • Formularz zgłoszeniowy dla absolwenta [DOC]

Załącznik VIII: Obowiązki informacyjne [PDF]

Załącznik IX : Wzór raportu indywidualnego uczestnika – ucznia/uczennicy i absolwenta [DOC]

Załącznik X: Wzór raportu indywidualnego uczestnika – przedstawiciela kadry pedagogicznej [DOC]

Załącznik XI: Wzór potwierdzenia otrzymanych środków finansowych udostępniony w systemie dokumentów Online FRSE

Realizacja

Każde działanie w zakresie mobilności powinno być określone w oparciu o ramy jakościowe jak i czasowe, aby zapewnić wysoki poziom merytoryczny stażu, praktyki lub szkolenia zawodowego. Na poprawną realizację przedsięwzięcia składa się wiele etapów. Ich sprawne przeprowadzenie z zachowaniem obowiązujących zasad i wytycznych gwarantuje zakończenie przedsięwzięcia z sukcesem.

Rekrutacja

1. GRUPA DOCELOWA

Grupą docelową przedsięwzięcia mogą być:

  • osoby uczące się i uczniowie zawodu korzystający z kształcenia i szkolenia zawodowego podstawowego oraz ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego;
  • absolwenci do 1 roku od ukończenia nauki;
  • kadra, nauczyciele, osoby prowadzące szkolenia oraz wszyscy inni eksperci niebędący nauczycielami i pracownicy zajmujący się kształceniem i szkoleniem zawodowym podstawowym oraz ustawicznym kształceniem i szkoleniem zawodowym.

2. KWALIFIKOWALNOŚĆ UCZESTNIKÓW

Realizator na etapie rekrutacji jest zobowiązany do weryfikacji, czy udział uczestników jest zgodny z zasadami i wytycznymi projektu FERS „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego przez FRSE.

UWAGA! Dany uczestnik może wyjechać na mobilność tylko jeden raz w ramach całego projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”. Prosimy o przestrzeganie tej zasady w trakcie procesu rekrutacji oraz planowania mobilności.

3. ZASADY REKRUTACJI

Rekrutacja powinna być przeprowadzona w oparciu o:

  • zasady równego dostępu do informacji o realizowanym przedsięwzięciu;
  • równość szans przy ubieganiu się o zakwalifikowanie na wyjazd zagraniczny bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, wyznanie, itd.;
  • jasno i przejrzyście określone kryteria naboru.

 

Szczegółowe elementy rekrutacji ustala instytucja wysyłająca.

Rekrutacja uczestników powinna być przeprowadzona w oparciu o regulamin zawierający przejrzyste kryteria oceny i procedurę odwoławczą.

Selekcji uczestników dokonuje powołana w tym celu Komisja Rekrutacyjna, która zatwierdza/podpisuje protokół potwierdzający wybór uczestników.

Rekrutacja może składać się z kilku etapów, a informacja o jej zakończeniu powinna przyjąć formę listy rankingowej.

Należy również stworzyć listę rezerwową uczestników, a w przypadku rekrutacji uzupełniającej potwierdzić ten fakt w dokumentach rekrutacyjnych.

Dokumentacja rekrutacyjna powinna dokładnie odzwierciedlać wszystkie etapy naboru uczestników do przedsięwzięcia.

Przed rozpoczęciem mobilności, instytucja wysyłająca jest bezwzględnie zobowiązana, pod rygorem nieuznania kosztów mobilności za kwalifikowalne, do podpisania umowy z każdym uczestnikiem przedsięwzięcia!

3. DOKUMENTY OBOWIĄZKOWE

Każdy Realizator jest zobowiązany do posiadania pełnej dokumentacji rekrutacyjnej, zgodnie z wytycznymi FRSE. W związku z tym obowiązkowo powinien posiadać:

  • Regulamin rekrutacji uczestników;
  • Formularze zgłoszeniowe uczestników zgodne ze wzorem FRSE (do pobrania w zakładce: załączniki do umowy finansowej);
  • Protokół potwierdzający wybór uczestników (ew. protokół uzupełniający rekrutację);
  • Listę rankingową uczestników zawierającą listę główną i rezerwową.

 

Zasada równości szans

Przedsięwzięcia finansowane ze środków FERS w szczególny sposób powinny uwzględniać kwestię równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz równości szans kobiet i mężczyzn. Szczegółowe informacje dot. stosowania zasady równości szans zostały przedstawione w dokumencie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju pt. Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

1. PODSTAWOWE INFORMACJE

Zasada równości szans i niedyskryminacji – umożliwienie wszystkim osobom – bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę lub pochodzenie etniczne, wyznawaną religię lub światopogląd, orientację seksualną – sprawiedliwego, pełnego uczestnictwa we wszystkich dziedzinach życia na jednakowych zasadach.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn – zasada ta ma prowadzić do podejmowania działań na rzecz osiągnięcia stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogą korzystać. Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci.

W trakcie wdrażania zasady równości szans prosimy mieć na uwadze, że polityka równości nie oznacza wymogu zachowania przez Realizatora w  realizowanym przedsięwzięciu parytetu 50/50!

2. PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA

  • unikanie kierowania się stereotypami (podziału zawodów na „kobiece” i „męskie”) w doradztwie zawodowym;
  • stosowanie języka wrażliwego na płeć (np. dyrektor/dyrektorka, uczeń/uczennica) lub neutralnego płciowo (stosowanie języka uwzględniającego obie płcie) w dokumentach przedsięwzięcia, publikacjach, materiałach, komunikatach dla mediów itd.;
  • stosowanie wizerunków zarówno kobiet, jak i mężczyzn np. na plakatach/zdjęciach promujących przedsięwziecie, a także stosowanie ich wizerunków w sytuacjach niestereotypowych dla danej płci;
  • równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji w przedsięwzięciu np. skład komisji rekrutacyjnej jest zróżnicowany ze względu na płeć;
  • zapewnienie dostępności do przedsięwzięcia dla osób z niepełnosprawnościami pozwalającej na udział na zasadzie równości z innymi osobami.
CST 2021

Realizatorzy są zobowiązani do podpisania z każdym uczestnikiem przedsięwzięcia umowy pomiędzy uczestnikiem mobilności a organizacją wysyłającą.

W ciągu 3 dni od podpisania umowy z uczestnikiem Realizator jest zobowiązany do przekazania poprzez system informatyczny danych uczestników przedsięwzięcia. W tym celu został przygotowany dla Państwa formularz CST 2021 dostępny w systemie online FRSE https://online.frse.org.pl/.

W celu prawidłowego uzupełnienia formularza proszę zapoznać się z  Instrukcją wypełnienia formularza CST [PDF]

Wizualizacja

Podczas wszelkiego rodzaju komunikowania się na zewnątrz, włączając w to konferencje, seminaria lub wszelkie inne formy przekazu informacji oraz w przypadku każdego rodzaju materiałów promocyjnych, tj. broszur, ulotek, plakatów, prezentacji itp., należy bezwzględnie zaznaczyć, że realizowany projekt otrzymał dofinansowanie z funduszy UE i uwidocznić to za pomocą emblematów UE, z wykorzystaniem logo i graficznej identyfikacji FERS oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), zgodnie z wytycznymi odnoszącymi się do identyfikacji wizualnej ww. programu opublikowanymi w formie elektronicznej (w tym wzory logotypów) pod linkiem:

PROMOCJA PROGRAMU

Zapraszamy również do zapoznania się z:

  • Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie [PDF]
  • Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji [PDF]
  • Strategia komunikacji programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego [PDF]

UWAGA! Posługiwanie się logotypami programu Erasmus+ oraz FRSE jest niedozwolone.

PLAKATY INFORMACYJNE

Zgodnie z umową finansową wszyscy beneficjenci są zobowiązani do umieszczania plakatów informujących o realizacji projektu w głównej siedzibie beneficjenta oraz w miejscu, gdzie realizowane są zadania merytoryczne.

Wzór plakatu [DOC]

Plakat musi zawierać informacje:

  • nazwę beneficjenta
  • tytuł projektu beneficjenta
  • cel projektu (opcjonalnie)
  • wysokość dofinansowania
  • zestaw logo – znaki FE i UE oraz ewentualnie logo beneficjenta

Wzór plakatu należy uzupełnić o brakujące dane i wydrukować na kartce formatu A3. Plakat można modyfikować tylko w zakresie wskazanych pól edycji. A3 to minimalny rozmiar. Plakat może być też wykonany z trwalszego materiału niż papier.

Certyfikaty

Po zakończeniu mobilności każdy uczestnik musi otrzymać certyfikat potwierdzający udział w przedsięwzięciu. FRSE zaleca, aby uzyskać dwa oryginalne certyfikaty – jeden egzemplarz zostaje przekazany uczestnikowi, drugi zostaje w dokumentacji przedsięwzięcia u Realizatora.

Certyfikat potwierdzający udział w przedsięwzięciu osób uczących się/absolwentów:

Certyfikat PL [DOC], Certyfikat EN [DOC]

Certyfikat potwierdzający udział w przedsięwzięciu kadry kształcenia i szkolenia zawodowego:

Certyfikat PL [DOC], Certyfikat EN [DOC]

Certyfikat powinien spełniać następujące wymogi:

  • jako instytucja przyjmująca powinna zostać wskazana organizacja, w której uczestnik zrealizował mobilność,
  • dokument powinien zostać podpisany przez instytucję przyjmującą,
  • daty potwierdzające okres realizacji mobilności nie powinny zawierać dni przeznaczonych na podróż.

Certyfikaty przygotowane samodzielnie przez Realizatora będą również akceptowane pod warunkiem sporządzenia ich zgodnie z wytycznymi FRSE:

  • podpis organizacji przyjmującej,
  • imiona i nazwisko uczestnika,
  • określenie celu mobilności,
  • daty rozpoczęcia i zakończenia mobilności (bez podróży),
  • odpowiednie logotypy.

W przypadku wątpliwości należy skonsultować się z pracownikami zespołu.

Raportowanie

Wszystkie instytucje realizujące przedsięwzięcia w ramach programu FERS zobowiązane są do złożenia sprawozdania końcowego w systemie OnLine FRSE. Do sporządzenia sprawozdania finansowego (w trakcie realizacji przedsięwzięcia) zobligowani są jedynie ci Realizatorzy, którzy posiadają stosowny zapis na ten temat w umowie finansowej. Dla pozostałych organizacji nie jest on wymagany. Sprawozdanie finansowe składa się za pośrednictwem systemu OnLine FRSE.

Sprawozdanie końcowe
  1. Informacje ogólne

Wszystkie instytucje realizujące przedsięwzięcia w ramach programu FERS zobowiązane są do złożenia sprawozdania końcowego, które jest warunkiem przekazania płatności końcowej.

Sprawozdanie końcowe dotyczy zrealizowanego przedsięwzięcia i obejmuje okres jego trwania wskazany w umowie finansowej (Artykuł I. 2.).

Termin złożenia sprawozdania jest indywidualny dla każdego przedsięwzięcia. Dokument należy złożyć po zakończeniu przedsięwzięcia w terminie ciągu 60 dni od daty jego zakończenia.

Niezłożenie sprawozdania końcowego w terminie stanowi podstawę do rozwiązania umowy i zażądania zwrotu kwoty wypłaconej zaliczki zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie.

Sprawozdanie końcowe należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem systemu online.frse.org.pl.

Po złożeniu sprawozdania końcowego w systemie należy mailowo poinformować o tym fakcie opiekuna projektu w FRSE.

FRSE dokonuje oceny sprawozdania końcowego polegającej na:

  • ocenie formalnej,
  • walidacji mobilności uczestników,
  • ocenie jakościowej,
  • ocenie finansowej.

Uwaga!
W przypadku, gdy płatność końcowa ma być przekazana na inny, niż określony w umowie finansowej numer rachunku bankowego, należy zawiadomić o tym FRSE najpóźniej w dniu złożenia sprawozdania końcowego.

  1. Obowiązkowy załącznik
  • OŚWIADCZENIE REPREZENTANTA PRAWNEGO – niezbędne jest dołączanie skanu podpisanego przez prawnego przedstawiciela instytucji oświadczenia. Dokument jest do pobrania z zakładki Załączniki w sprawozdaniu końcowym.
  1. Informacje praktyczne

Sprawozdanie znajduje się w systemie online.frse.org.pl w zakładce Projekty, sekcja Sprawozdanie końcowe.

Dokument można stworzyć (przycisk Nowy dokument) na dowolnym etapie realizacji przedsięwzięcia, a następnie edytować (przycisk Edytuj szkic) i wracać do jego wypełniania, aż do momentu wysłania go elektronicznie.

Do sprawozdania końcowego automatycznie wgrywają się niektóre dane z wcześniej wypełnionych w systemie online frse dokumentów tj. ankiety, formularza kontraktowego oraz formularza do SCT.

Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy ww. dokumenty zawierają aktualne, poprawne i kompletne dane!

Jeżeli informacje automatycznie wypełnione w sprawozdaniu, są niewłaściwe, należy skontaktować się z opiekunem z ramienia FRSE oraz zaktualizować informacje w dokumentach w systemie online FRSE. 

Do części budżetowej system pobiera dane z III. sekcji sprawozdania. W związku z tym, należy w pierwszej kolejności wprowadzić wszystkie instytucje pośredniczące oraz przyjmującej do zakładnik III. Instytucje partnerskie.

Jeżeli instytucji przyjmujących jest więcej niż 10, niezbędne jest uzupełnienie Zestawienia miejsc realizacji mobilności i załączenie tego dokumentu w sekcji Załączniki. W takiej sytuacji, w zakładce III. należy wpisać tylko instytucje pośredniczące a wszystkie instytucje przyjmujące (tylko jeżeli jest ich więcej niż 10) w Zestawieniu miejsc realizacji mobilności .

Sprawozdanie można złożyć elektronicznie dopiero po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól,  używając przycisku Wyślij dokument, a następnie ponownie potwierdzając przyciskiem - Tak, wyślij dokument.

FRSE nie wymaga przysyłania sprawozdania końcowego w wersji papierowej.

Istnieje możliwość wydrukowania dokumentu dla własnych potrzeb zarówno na etapie szkicu (przycisk Drukuj szkic), jak i już złożonego dokumentu (przycisk Pobierz).

Po wysłaniu sprawozdania w systemie dokument zostanie zablokowany do edycji.

 

Szkolenia

Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie dla instytucji kończących realizację przedsięwzięć. 

Celem spotkania jest przekazanie informacji merytoryczno-finansowych.
Jest to pierwszy termin szkolenia, na drugie zaprosimy Państwa we wrześniu.

Omówione zostaną:

  • prawidłowe rozliczenie realizowanych inicjatyw,
  • sposoby i metody promowania oraz upowszechniania rezultatów,
  • kwestie związane z zarządzaniem finansami w ramach przedsięwzięć.

Termin: 17 czerwca 2024 r., 9.30–16.00

Miejsce: Hotel Mercure, ul. Złota 48/54, 00-120 Warszawa

PROGRAM szkolenia


Zainteresowane osoby proszone są o rejestracje za pośrednictwem ankiety rejestracyjnej
https://www.webankieta.pl/ankieta/1225224/szkolenie-fers-vat-17062024.html
 

Rejestracja kończy się 1 czerwca 2024. Na szkolenie zapraszamy 1 osobę z instytucji
(np. koordynator projektu czy księgową). Liczba miejsc jest ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń.

Po zakończeniu rejestracji otrzymają Państwo potwierdzenie uczestnictwa.
Organizator zapewnia wyżywienie, ale nie pokrywa kosztów podróży i zakwaterowania. Zachęcamy do udziału
w całości szkolenia.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z Eweliną Czaja-Czaplińską;
e-mail: ecczaplinska@frse.org.pl
telefon: 511 569 548

 

Prezentacje do pobrania

Prezentacje ze szkolenia w dniu 17.06.2024

 

Prezentacje archiwalne:

Zarządzanie projektem - kwestie formalne [PDF]

Zarządzanie projektem - kwestie jakościowe [PDF]

Umowa pomiędzy beneficjentem a uczestnikiem mobilności [PDF]

Systemy internetowe do obsługi projektów [PDF]

Zarządzanie projektem - kwestie finansowe [PDF]

 

Kontakt

Dyrekcja

Zastępca Dyrektora
Katarzyna Tulkis-Błesnowska
kom: 509 259 927

katarzyna.tulkis-blesnowska@frse.org.pl

Koordynator
Ewelina Michór 
tel. 510 385 768

emichor@frse.org.pl

 

Zespół

Ewelina Czaja-Czaplińska 
tel. 511 569 548 

eczaja-czaplinska@frse.org.pl

Justyna Głusiec 
tel. 511 569 530

jglusiec@frse.org.pl

Beata Lipińska
kom: 573-441-884

Sebastian Piasecki 
tel. 572 675 831 

sebastian.piasecki@frse.org.pl

Magdalena Sroczyńska 
tel. 510 387 480

magdalena.sroczynska@frse.org.pl

Zespół rozliczeń i kontroli projektów mobilnościowych

Małgorzata Lipska
510 386 784

Anna Ludzińska
511 569 732

anna.ludzinska@frse.org.pl

Karina Olszewska
510 387 031

Adam Wierzchowski
797 011 829

Agata Rzeźnicka
kom: 511 569 755